مقالات و یادداشت ها

فراز و نشیب کرونا در جامعه بشری

آوای سنت : بیماری کووید ۱۹ با تمام عوارضی که از خود در سراسر دنیا برجای گذشته است، هنوز به طور کامل مهار نشده و هر روز خبرهای تازه ای از نوع جهش یافته و تاخت و تاز این ویروس در جهان به گوش می رسد. براساس اعلام پایگاه خبری چینی «سوت چاینا مورنیگ‌پست»، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که نوع «دلتا» ویروس کرونا که در حال حاضر در بیش از ۷۰ کشور مواردی از آن ثبت شده است، می‌رود تا به بیماری غالب ناشی از کووید ۱۹ در سطح جهان تبدیل شود.

نوع جهش یافته ویروس کرونا که کانون آن کشور هند گزارش شده است در اکثر کشورهای اروپایی در حال افزایش است و حتی در کشور آسیایی ویتنام نیز که پیشتر خبر از مهار کامل ویروس کرونا اعلام شده بود نیز نوع دلتا شایع شده است و در کشورهایی مانند استرالیا، اندونزی، سنگاپور، انگلیس، هنگ کنگ نیز خبرهایی در خصوص جهش این نوع از ویروس منتشر شده است.

نوع دلتای کروناویروس چیست و چه فرقی با انواع قبلی دارد؟
رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت گونه دلتا کروناویروس که برای نخستین بار در هند یافت شد، «واگیرتر گونه شناخته‌شده این ویروس تا به حال است» و هشدار داد که این گونه اکنون دست کم در ۸۵ کشور در حال انتشار است.گونه دلتای کروناویروس در بسیاری از کشورها به سرعت در حال گسترش است و برای مثال اکنون دست کم ۲۰ درصد از عفونت‌های جدید کرونا در آمریکا مربوط به این گونه می‌شود. کارشناسان می‌گویند تهدید خطر این گونه جدید به خصوص در جوامعی بیشتر است که میزان واکسیناسیون در آنها پایین است. هنوز معلوم نیست که آیا گونه دلتا باعث بیماری شدیدتر کووید-۱۹ می‌شود یا نه، اما ظاهر این گونه بسیار واگیرتر از گونه‌های دیگر است. در اسرائیل که پوشش واکسیناسیون بالایی دارد، اوج‌گیری مجدد عفونت‌های کرونا رخ داده است و ۴۰ تا ۵۰ درصد از موارد عفونت با گونه دلتا در افرادی رخ داده است که واکسینه شده بودند.

نبود واکسن ، سرایت بیشتر گونه دلتا در کشور‌های فقیر
تدروس آدهانوم قبریسوس در یک گردهمایی خبری در روز جمعه گفت: نبود واکسن در کشورهای فقیر وضعیت سرایت گونه دلتا را در کشورهای فقیر بدتر می‌کند.او به اجلاس اخیری اشاره کرد که در آن با یک گروه حمایتی برای تخصیص واکسن‌های کرونا ملاقات کرده بود.او گفت: «آنها بسیار ناامید بودند که واکسنی برای کشورهای فقیر تخصیص پیدا نکرده است» و از کشورهای ثروتمند به خاطر خودداری از فرستادن فوری واکسن به کشورهای در حال توسعه انتقاد کرد.تدروس گفت جامعه جهانی در تحقق این هدف شکست خورده است و در معرض خطر تکرار اشتباهات مرتکب شده در جریان بحران ایدز در دهه پیش و در جریان پاندمی آنفلوانزای خوکی سال ۲۰۰۹ است که واکسن‌ها هنگامی به کشورهای فقیر رسید که شیوع این آنفلوانزا پایان یافته بود.او گفت: «۱۰ سال طول کشید تا داروی ضد رترو ویروسی (داروهای ضد ویروس ایدز) به کشورهای کم‌درآمد برسد، یعنی پس از آنکه شیوع ویروس ایدز کشورهای ثروتمند را هم فرا گرفته بود. آیا می‌خواهیم دوباره همین اشتباه را تکرار کنیم.»

حتی افراد واکسینه شده هم باید ماسک بزنند
سازمان جهانی بهداشت روز جمعه با ابراز نگرانی درباره شیوع گونه به سرعت در حال انتشار دلتای کروناویروس اعلام کرد حتی افراد واکسینه‌شده باید همچنان به ماسک زدن و سایر اقدامات بهداشت عمومی برای جلوگیری از انتشار کووید-۱۹ ادامه دهند.مردم نباید به خاطر اینکه دو دوز واکسن را زده‌اند، احساس مصونیت کامل کنند. آنها هنوز باید از خودشان محافظت کنند.» واکسن به تنهایی از سرایت ویروس در سطح جامعه جلوگیری نمی‌کند. افراد باید هنوز به زدن ماسک ادامه دهند، تهویه کافی برای فضاهای دربسته ایجاد کنند، بهداشت دست را رعایت کنند، فاصله‌گیری جسمی را در نظر داشته باشند و از محل‌های شلوغ دوری کننند. حتی اگر واکسن زده باشید، در صورتی که در جامعه‌ای زندگی می‌کنید که سرایت ویروس در آن ادامه دارد، بسیار مهم است که این احتیاطات را انجام دهید.

گونه دلتا کروناویروس همچنان تحول خواهد یافت، با این حال به نظر می‌رسد واکسن‌ها هنوز در پیشگیری از بیماری وخیم و مرگ ناشی از کووید-۱۹ موثر هستند. در کشورهایی با پوشش پایین واکسیناسیون که دچار شیوع این گونه جدید ویروس شده‌اند، میزان مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ هم اوج گرفته است، اما در کشورای با میزان بالای واکسیناسیون افزایش موارد مرگ رخ نداده است.در حال حاضر اقدامات بهداشت عمومی و اجتماعی ما موثر هستند، واکسن‌های ما موثر هستند و اقدامات تشخیصی و درمانی ما در برابر آن موثر هستند. اما ممکن است زمانی فرا برسد که این ویروس طوری تحول پیدا کند که اثربخشی این اقدامات از بین برود.

ارسالی از سوی یک کاربر

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن