مقالات و یادداشت ها

فواید روزه بر اساس تحقیق دانشگاه کالیفرنیا

نگاه علمی به مقوله روزه داری

آوای سنت : محققان دانشگاه جنوب کالیفرنیا اعلام کرده‌اند که امساک از خوردن حتی به کوتاهی سه روز می‌تواند تمام سیستم ایمنی بدن انسان را بازسازی کند. محققان این یافته خود را یک پیشرفت غیرمنتظره در حیطه یافتن روش‌های طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی توصیف کرده‌اند. در گذشته این رژیم‌ها، مورد انتقاد متخصصان تغذیه قرار می‌گرفت، اما مطالعه جدید بیان می‌دارد که گرسنه نگه‌ داشتن بدن می‌تواند تلنگری برای سلول‌های بنیادی باشد تا ساختن گلبول‌های سفید را آغاز کنند. این کشف می‌تواند اختصاصاً برای افراد دارای سیستم ایمنی آسیب‌ دیده، مانند بیماران سرطانی تحت درمان با شیمی‌درمانی و همچنین افراد سالخورده مفید باشد.

همراه با افزایش سن، سیستم ایمنی افراد تضعیف می‌شود و کار برای مبارزه این سیستم حتی با بیماری‌های ساده نیز سخت‌تر می‌شود. شیمی‌درمانی زندگی‌های بسیاری را نجات می‌دهد اما به سیستم ایمنی بدن فرد نیز آسیب می‌زند، امساک از خوردن برای ۷۲ ساعت می‌تواند از بیماران سرطانی در برابر تأثیر سمی شیمی‌درمانی محافظت کند.

بر طبق گفته محققان، بدن در طول امساک بخش‌هایی از سیستم ایمنی را که فرسوده یا آسیب‌دیده شده‌اند را از بین می‌برد و همچنین به سلول‌های بنیادین چراغ سبز می‌دهد تا تکثیر و بازسازی تمام سیستم را آغاز کنند. اکنون اگر شما یک سیستم به‌ شدت آسیب‌دیده توسط شیمی‌درمانی یا فرایند کهن‌سالی داشته باشید دوره‌های امساک می‌تواند به معنای واقعی سیستم ایمنی شما را نوسازی کند.

مطالعات گسترده‌تر نشان می‌دهد علاوه بر نوسازی سیستم ایمنی، مقدار آنزیم PKA و همچنین هورمونی که منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود نیز کاهش می‌یابد. همچنین امساک طولانی‌ مدت علاوه بر اینکه باعث مصرف ذخایر گلوکز و چربی می‌شود، مقدار قابل‌توجهی از گلبول‌های سفید را از بین می‌برد. در هر دوره امساک، از بین رفتن گلبول‌های سفید تغییراتی را القا می‌کند که باعث نوسازی سیستم ایمنی توسط سلول‌های بنیادی می‌شود. هنگامی‌ که گرسنه هستید بدن شما تلاش می‌کند انرژی مورد نیازتان را ذخیره کند و یکی از راه‌های ذخیره‌سازی، بازیافت مقدار زیادی از سلول‌های ایمنی است به‌ خصوص آن‌هایی که آسیب‌دیده هستند.

با توجه به نتایج این مطالعه آزمایش‌های بالینی بیشتری برای شناسایی سایر عوامل تأثیرگذار در این نوع رژیم غذایی موردنیاز خواهد بود تا به‌ عنوان یک برنامه درمانی مناسب توسط پزشکان پیشنهاد شود.

?اصل مقاله در سایت دانشگاه کالیفرنیا جنوبی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن