مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

ماهیت طالبان جدید و معامله جدید آمریکا

یادداشتی از اسماعیل خالدی

آوای سنت : آمریکا برخلاف افغانستان درعراق می ماند، اینجادرعراق نفت فراوان است وخرج نظامیانش را حاکمان عراق وکوردستان ازچاههای نفت بصره وکرکوک می پردازند. اما در افغانستان ،چنین نیست.

اینجا در عراق می ماند چون هم از بخشی از هزینه های ارتش نجات پیدا می کند و هم برای مقابله با قدرت طلبی روسیه و چین حضور جدی، رایگان وبی پرداخت خواهد داشت.

آنجا ازافغانستان فقیر وبی درآمد، می رود تا هم خرج اضافی ارتشیان ازگردنش رهاشود و هم اجازه دهد جنگجویان بنیادگرای طالبان به قدرت برسند و همچون گذشته باپول عربستان و یاری پاکستان که سربازان روس را از حضور درافغانستان وحرکت به سمت هند و شرق آسیا که پنجاه سال است محل غارت و تاراج آمریکا شده است بازدارد ومجددا، پوتین وچین را هم توسط این جنگجویان مذهبی که سابقه درگیری باروسیه وکمونیزم  را دارند، سرگرم و مهار کند.

طبق شواهد موجود، احتمالا طالبان پشت پرده سری مذاکرات دوساله خود با امریکا و غرب متعهد شده است درقبال حکمرانی برافغانستان، به شرطی که تامین مالی ولجستیکی شود شجاعانه وبدون نگرانی از برباد رفتن جان وخون ملت افغان، نخواهد گذاشت روسیه وچین، نفسی براحتی بکشند و خاصه  هم نمی گذارد روسیه هوس پیشروی ودست درازی به سمت هند وشرق آسیا که فعلا موردغارت واستعمار آمریکاست درسر بپروراند.

آیا طالبان اسلامگرا وخشن، این بار همچون دهه های گذشته خونبار افغانستان، ازسویی بادستورات محرمانه آمریکایی وپول عربها ویاری نظامی پاکستان وخون رایگان مردم افغانستان  می تواند برای روسیه مدرن پوتینی  وچین صنعتی واقعگرا، مزاحمی جدی ونفس گیرشود؟

با گذشت زمان در دوسال آینده، بخشی ازپاسخ این پرسش، دردسترس خواهد بود.

منبع: هم اندیشان نیوز

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن