مقالات و یادداشت ها

مظهر عنایات خداوندی بر جهانیان

مفتی محمدقاسم قاسمی/ سردبیر

آوای سنت : ننالم از کسی می‌نالم از خویش/ که ما شایان شأن تو نبودیم

رسول مکرم اسلام صلّی‌الله‌‌علیه‌وسلّم مظهر عنایات خداوندی بر جهانیان بود. هیچ قشر و طبقه‌ای نیست که از نور آن آفتاب عالم‌تاب پرتو نگرفته و از فیض رحمت و مهربانی‌اش بهره‌ای حاصل نکرده باشد.

علامه سیدابوالحسن ندوی رحمه‌الله‌ در کتاب «به سوی مدینه» دراین‌باره می‌نویسد:
«هیچ کسی احسانی همچون احسان پیامبر به جهان و جهانیان عرضه ننموده است. جا دارد که همه انسانهای جهان بر خود ببالند که در نوع آنها انسانی پیدا شده که مایۀ افتخار و سربلندی انسانیت است. اگر حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وسلم به رسالت مبعوث نمی‌شد، امروز دنیا در چه وضعی به‌سر می‌برد و ما بهترین نمونه و الگوی شخصیت، چه کسی را ارائه می‌دادیم؟ حقا که پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه وسلم نشانۀ بارز عظمت و شکوه انسانیت است. او تنها برای یک ملت فرستاده نشده و مختص یک کشور و یک سرزمین نیست. شایسته است که فرزندان آدم بر خود ببالند، زیرا آنها از جملۀ موجوداتی هستند که حضرت محمد صلی‌الله‌علیه وسلم، که نمونۀ کامل انسانیت است، در میان آن ظهور کرده است. همچنین در میان انسانها هیچ قشری وجود ندارد که لطف و محبت رسول‌اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم مستقیم یا غیرمستقیم بر آنان سایه‌گستر نشده باشد. آیا به مردان احسان ننمود؟ آیا به آنها مردانگی و جوانمردی و انسانیت نیاموخت؟ آیا به زنان احسان نفرمود؟ آیا او نبود که حقوق زنان را بیان کرد، رعایت حقوقشان را بر مردان واجب شمرد، و فرمود بهشت زیر پای مادران است؟ هم ایشان بود که به درماندگان و ضعفا احسان نموده، از آنان پشتیبانی کرد و به‌شدت نسبت به هر گونه ظلم و ستم در حق آنها مخالفت ورزید و فرمود: از آه و نفرین مظلوم و ستمدیده بترسید زیرا بین دعای ستمدیده و خداوند هیچ‌گونه حجاب و حایلی وجود نداشته و دعایش به زیور اجابت مزین خواهد شد. از این رو خداوند می‌فرماید: «من نزد شکسته‌دلان هستم».

▫️آیا او به فرمانروایان و قدرتمندان احسان نکرده است؟ او بود که وظیفۀ هریک از آنان را در قبال مسئولیت‌شان بیان کرد و به برقرارکنندگان قسط و عدالت اجتماعی، نوید کامیابی داد و فرمود: پادشاه عادل در سایۀ عنایت پروردگار قرار می‌گیرد.
آیا او بر تجار و بازرگانان منت ننهاد؟ او بود که ارزش و فضیلت تجارت و بازرگانی را مطرح ساخت، خود نیز تجارت کرد و اعلام فرمود: بازرگانان راستگو و متدین در بهشت در کنار من قرار خواهند گرفت.
کارگران در سایۀ لطف و مرحمتش قرار گرفتند. کسی را در جهان سراغ نداریم که مانند او از طبقۀ زحمتکش و کارگر دفاع نموده و دستور دهد که مزد کارگر را قبل از خشک کردن عرقش به وی بپردازید.

تنها انسانها هم نبودند که مدیون لطف و احسان آن‌حضرت قرار گرفتند، بلکه او به حیوانات هم به نظر لطف و ترحم نگریست و فرمود که تأمین خوراک و استراحت برای هر موجودی که دارای حیات و احساس است صدقه به‌شمار می‌رود.

▫️کاش انسان‌ها این عطیۀ سترگ الهی را قدر می‌دانستند و بر وجودش افتخار می‌نمودند.متأسفانه کوردلان بی‌ادب و خفاش‌صفت، نه تنها خود را مدیون احسانات نبی مکرم حضرت محمد مصطفی صلّی‌الله‌‌علیه‌وسلّم نمی‌دانند که با الهام از ابلیس به ساحت مقدس و مبارک نبی رحمت اهانت نموده و او را اذیت و آزار می‌رسانند و بدین طریق مستحق لعنت قرارمی‌گیرند، به‌راستی که از ابلیس و پیروانش توقعی جز این نیست. خداوند متعال خطاب به پیامبرش می‌فرماید: «و کذلک جعلنا لکل نبی عدواً شیاطین الإنس و الجن یوحی بعضهم إلی بعض زخرف القول غروراً و لوشاء ربّک ما فعلوه فذرهم و ما یفترون. و لتصغی إلیه أفئده الذین لایؤمنون بالأخره و لیرضوه و لیقترفوا ما هم مقترفون» (انعام:۱۱۳ـ ۱۱۲)؛ «و بدینسان برای هر پیامبری دشمنی از شیاطین انس و جن قرار دادیم؛ برخی از آنان سخنان فریبندۀ بی‌اساسی را برای فریب، به برخی دیگر القا می‌کنند. و اگر پروردگارت می‌خواست، این کار را نمی‌کردند. پس آنان را با افترایشان واگذار تا دلهای کسانی که به آخرت ایمان ندارند بدان (مزخرفات) گرایش یابد و آن را بپسندند و مرتکب هر چیزی شوند که می‌خواهند».

▫️بخشی از سرمقالۀ شمارۀ ۲۵ مجلۀ ندای اسلام

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن