مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

مناسبات تهران -ریاض روی ریل پیشرفت

تحلیل خلیج آن لاین از بهبود مناسبات تجاری دو جانبه

آوای سنت : روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران (۲۶ مهر ۱۳۹۰) از سرگیری صادرات به عربستان سعودی خبر داد و گفت: طی مدت گذشته دو محموله کالای ایرانی به عربستان سعودی صادر شده است.لطیفی توضیح داد که از سرگیری صادرات به عربستان سعودی منعکس کننده اراده دو طرف برای تقویت روابط است و نتیجه مذاکرات با این کشور از طریق عراق است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت وی با اشاره به اینکه حجم صادرات هرچند اندک است و کافی نیست، اما آغازی برای تقویت روابط اقتصادی است، وی افزود: عربستان با خرید فقط ۳۹ هزار دلار کالای ایرانی در انتهای فهرست کشورهای همسایه که بیشترین صادرات ایران را دریافت می کنند، قرار دارد.

ارزش مبادلات تجاری ریاض و تهران قبل از قطع روابط دو کشور حدود ۵۰۰ میلیون دلار بود. اما بر اساس آنچه معاون عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران در بیانیه‌های مطبوعاتی اعلام کرد، پس از قطع رابطه دو کشور، حجم مبادلات تجاری ایران و عربستان به صفر رسید.

به عقیده نمر ابوکاف، اقتصاددانی که با «الخلیج آنلاین» گفتگو کرد، این رقابت سیاسی بین عربستان و ایران است که ماهیت روابط دو کشور را کنترل می کند.وی معتقد است با توجه به اینکه ایران رهبر شیعیان در جهان اسلام و عربستان سعودی رهبر اهل سنت در جهان اسلام است، روابط دو کشور پیچیده تر از آن چیزی است که در ظاهر به نظر می رسد،ابوکاف معتقد است برای بازگشت ایران و عربستان به روابط عادی، باید به بسیاری از مسائل و مشکلات پرداخته شود،از جمله آنها یمن،عراق،بحرین و لبنان.

ریاض روابط خود را با تهران در پی حمله ژانویه ۲۰۱۶ به نمایندگی های دیپلماتیک سعودی در ایران قطع کرد،در نتیجه این اختلاف، سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس در کنار عربستان سعودی قرار گرفتند.

ارقام روابط مبادلات تجاری و همکاری های اقتصادی ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس – به جز عربستان سعودی – مؤید دشواری قطع روابط بین کشورهای خلیج فارس و همسایه شرقی است که اشتراکات زیادی با آنها دارد.

روح الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران در تازه ترین آمار خود که در آن فروش کالای ایرانی را تنها ۳۹ هزار دلار اعلام کرده است، میزان صادرات ایران به امارات را ۲ میلیارد و ۲۴۳ میلیون عنوان کرده است.این آمار تنها شش ماهه اول سال جاری (از اسفندماه) را شامل می شود.بر اساس این آمار، صادرات ایران به عمان ۲۷۷ میلیون، به قطر ۷۵ میلیون، به کویت به ۶۵ میلیون و صادرات ایران به بحرین نیز ۳ میلیون دلار بوده است.

در مقابل، واردات ایران از امارات ۷ میلیارد و ۳۰۵ میلیون دلار و عمان ۲۷۰ میلیون بوده و کویت، قطر، بحرین و عربستان سعودی هیچ کالایی به ایران نفروخته اند.

نمر ابوکاف، تحلیلگر اقتصادی، عربستان سعودی و ایران را کشورهای محوری در منطقه با دو اقتصاد بزرگ و جمعیت زیاد می داند.وی گفت:عربستان و ایران تا حدودی کشورهای ثروتمند و نفت‌خیز هستند، اما روابط بین آنها به دلایل مختلف از جمله ایدئولوژیک و گاه جنگ‌های نیابتی بین آنها، یا جنگ سرد و گاهی به دلیل دو قطبی شدن،شاهد تنش و کشمکش است.

ابوکاف می گوید بازگشت روابط دو کشورمطمئناً به نفع دو کشور خواهد بود، زیرا دو کشور اقتصاد بزرگی دارند و بنابراین منافع در دو کشور منعکس خواهد شد،وی تصریح کرد: افزایش مبادلات تجاری نتیجه بازگشت روابط دیپلماتیک است

صادرات ایران به عربستان سعودی اگرچه در انتهای فهرست صادرات ایران قرار دارد، اما به نظر می رسد تهران در آرزوی همکاری اقتصادی بیشتر با این کشور است.روح‌الله لطیفی که مشتاقانه منتظر «از سرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان» است، تأکید کرد که این امر تأثیر مثبتی بر تقویت روابط اقتصادی خواهد داشت و بازارهای دو کشور را برای تجار ایرانی و سعودی جذاب می‌کند.

ابوکاف با اشاره به سخنان سابق ولیعهد عربستان سعودی، گفت: ایران یک کشور همسایه است و ما آرزوی داشتن روابط متمایز را داریم. ما می خواهیم ایران کشوری مرفه باشد.

چندین مقام سعودی مانند عادل الجبیر وزیر امور خارجه و شاهزاده فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان در اظهارات قبلی که نشانه هایی از تلاش ریاض برای تنظیم مجدد روابط خود در منطقه است ، همین دیدگاه را داشتند.

ابوکاف معتقد است که از سرگیری روابط عربستان و ایران ممکن است در احیای روابط تهران و واشنگتن نقش داشته باشد. در نتیجه، به گفته ابوکاف، لغو نسبی تحریم اقتصادی ایران در نهایت به نفع ایران است و این موضوع همچنین از لحاظ اقتصادی، سیاسی و امنیتی به نفع عربستان سعودی نیز خواهد بود.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن