مقالات و یادداشت ها

مناسبات مخدوش اسرائیل و آمریکا

یادداشتی از حازم عياد

آوای سنت : صحبت در مورد از دست دادن کنترل آمریکا بر رژیم اشغالگر اسرائیل به طور خودکار منجر به این استدلال سنتی می شود که اسرائیل و لابی صهیونیستی در آمریکا (AIPAC) کسانی هستند که آمریکا را کنترل و سیاست های این کشور را در قبال سرزمین های اشغالی وکشورهای عربی و غرب آسیا (خاور میانه) ترسیم وکنترل می کنند و اینکه آمریکا فقط یک دستور کار از پیش آماده شده را اجرا می کند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، فرضیه فوق منجر به طرح مجدد این سوال به شیوه ای متفاوت و وارونه می شود اینکه آیا اسرائیل کنترل خود را برآمریکا ولابی صهیونیستی حامی آن در واشنگتن از دست داده است به گونه ای که سبب شد تا وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه،مایکل هرتزوگ سفیراسرائیل را احضار و توبیخ کند؟جدالی که عمق و درهم تنیدگی روابط پروژه صهیونیستی و محافل تصمیم گیری آمریکایی را در همه سطوح مردمی،فرهنگی، سیاسی نشان می دهد.

پیچیدگی‌های این مناقشه نباید مانع از آن شود که در مورد دلایل و انگیزه‌های وزارت امورخارجه آمریکا دراحضار مایکل هرتزوگ،سفیر اسرائیل،به عنوان یک نمونه نادر صحبت کنیم تا ازطریق شرمن معاون وزیر امورخارجه درجریان نارضایتی آمریکا واعتراض به لغو قانون خلع سلاح درشهرک‌های شمال کرانه باختری به عنوان اقدامی تحریک‌آمیزقرار بگیرد.

واضح بود که دولت بایدن از اولین لحظه تشکیل دولت بنیامین نتانیاهو با مشکلاتی روبرو بود.اوتلاش کرد با حمایت از تشکیل ائتلاف انتخاباتی رقیب و مخالفت با دولت نتانیاهو،که به حمایت از دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین شهرت داشت، از پیروزی او جلوگیری کند.

این فعالیتی است که بعداً با اجتناب از تماس مستقیم بین نتانیاهو و بایدن،رئیس جمهور ایالات متحده همراه شد و با توسل به ابزارهای سنتی دیپلماتیک که بیانگر میزان ناامیدی دولت بایدن در برخورد با دولت نتانیاهو است،پایان یافت.

دولت آمریکا درتلاش است تا با استفاده از پوشش های سیاسی و منطقه ای از شدت پیامدهای ناشی از سیاست‌های اتخاذ شده توسط دولت راست‌گرای فاشیست اسرائیل بکاهد.اما اظهارات و اقدامات اسراییل نشان می دهدکه به تلاش های آمریکا توجهی نمی کند.

هر چنداین تلاش ها در اصل با منافع استعماری و فاشیستی موجودیت در تضاد نیست.اما با این حال، این کشور به دنبال ایجاد یک محیط منطقه‌ای است که تأثیر سیاست‌های اسرائیل را کاهش دهد و منجربه این شود که واکنش‌های فلسطینی،عربی و اسلامی را مهار کند.

این چیزی است که اسرائیل دیگر قادر نیست به آن پاسخ مثبت دهد،زیرا شکاف داخلی و رقابت شدیدی که به مرزهای درگیری نزدیک می شود باعث شد تا این رژیم انعطاف پذیری خود را از دست بدهد و چترحمایت آمریکایی خود را برای چندمین بار سوراخ کند.

از این نظر،آمریکا کنترل خود را بر این رژیم از دست نداده است،اما در بازاریابی منطقه ای و بین المللی آن ناتوان شده است و در نتیجه نقص داخلی، قادر به بازگرداندن آن به شیوه ای مؤثر نیست.به همین سبب در تلاش است تا با نشان دادن میزان غیرمعمول خشونت دیپلماتیک،موضع شرم آور خود را در برابر قدرت های منطقه ای و بین المللی توجیه کند.

وضعیت ناخوشایندی که اسرائیل به سبب درگیری بین مؤلفه‌های مذهبی و سکولار در موجودیت اسرائیل با آن روبروست،بازتابی قوی از آن چیزی است که در ایالات متحده وجود دارد.

نبردی که از نظر تاریخی درآمریکا حل نشده اما به مرحله تعیین کننده و خطرناکی رسیده است که شکاف سیاسی و اجتماعی درآمریکا را تهدید می کند.این خطر کمتر از شکافی نیست که در موجودیت اسرائیل شاهد آن هستیم،پیش بینی می شود تا ترکش های ویرانگر آن در انتخابات آتی ایالات متحده درسال ۲۰۲۴ خود را نشان داده است که اولین گام آن تصمیم برای دستگیری دونالد ترامپ است، نبردی که به سوالات بحث برانگیز قبلی درباره اینکه چه کسی چه کسی را کنترل می کند،پاسخ می دهد.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن