مقالات و یادداشت ها

نتانیاهو و انقلاب بر علیه سیستم قضایی

هشدار احزاب و جریانات مخالف از وقوع جنگ داخلی در سرزمین‌های اشغالی

آوای سنت : دولت حاکم رژیم اشغالگر اسرائیل به زعامت بنیامین نتانیاهو اعلان نموده که به زودی دست به اصلاحات وسیع در سیستم قضایی آن‌کشور می‌زند. نخست وزیر این دولت ابراز داشته که این اصلاحات جزء شعارهای انتخاباتی او و حزبش بوده، و مردم به خاطر همین شعارها به او و حزبش رأی داده‌اند، و او حاضر نیست از تطبیق این شعار به هیج وجه دست بر دارد.

در این طرح اصلاحی به گفته نتانیاهو، قرار است بسیاری از اختیارات سیستم قضایی سلب و به حکومت داده شود. حکومت نتانیاهو می‌خواهد از این طریق بر تمام قوای سه‌گانه تسلط پیدا کند، و با این تسلط افکار و اندیشه‌های تندروانه بر خاسته از طبیعت حزب لیکود و رهبری آن را با خیال راحت‌تری عملی سازد، و در این منطقه حساس از جهان تطبیق نماید.

بر اساس این طرح دولت، وظیفه تعیین قضات دادگاه‌ها به دولت سپرده خواهد شد و این دولت هر وقتی خواسته باشد می‌تواند قاضیانی را که مطابق آرزوها و امیال نخست وزیری حرکت نکنند از کار بر کنار نماید که این خود به معنی تسلط کامل بر سیستم قضایی است.

در بخش دیگری از این طرح، دولت می‌تواند در سیر تصامیم بخش قضایی مداخله نموده، هرگاه نیاز ببیند بر علیه تصامیم سیستم قضایی وارد اقدام شده و با بر خورداری از حق ویتو این تصامیم را ملغی سازد.

این طرح با مخالفت گسترده در سرزمین‌های اشغالی مواجه شده و در تل‌آویو صدها هزار نفر بر علیه طرح مذکور دست به تظاهرات زده و شعارهایی بر ضد این تصمیم و بر علیه دولت راستگرای افراطی و شخص نتانیاهو سر دادند. مظاهره کنند‌گان و احزاب حامی آن، دولت تازه به قدرت رسیده را متهم به دخالت در سیستم قضایی نموده، ابراز داشته‌اند که این سیستم به هر حال باید حفظ شود.

از سوی دیگر اسحاق هرتزوگ رییس جمهور نام‌نهاد اسرائیل در توییتی ابراز داشته که او این تصمیم را به منزله شکاف عمیق در میان ملت یهود و اسرائیل تلقی می‌کند. او در این توییت نگرانی خود را از دخالت دولت در سیستم قضایی اعلان نموده، قول داده است به منظور جلوگیری از این دخالت دست به هر کاری که در توانش باشد بزند.

لازم به یاد آوری است که مقام ریاست جمهوری در آن سرزمین یک مقام تشریفاتی است، و بیشترین صلاحیت‌های اجرایی در دستان دولت و شخص نخست وزیر قرار دارد.

نیز احزاب مخالف که میانه خوبی با حزب حاکم لیکود ندارند، با این تصمیم از درِ مخالفت بر آمده و از مردم خواستند به منظور جلوگیری از دخالت وسیع و گسترده دولت در سیستم قضایی، دست به تظاهرات بزنند. تظاهرات دیروز در سرزمین‌های اشغالی به درخواست این احزاب صورت گرفته است.
در جریان این تظاهرات یائیر لیبید رهبر جریان مخالف در سرزمین‌های اشغالی این تصمیم را “انقلاب قضایی” و “پایان دمکراسی” دانست و آن را غیر قابل قبول قلمداد کرد.

نتانیاهو یکی از سیاستمداران افراطی رژیم غاصب اسرائیل است که با هر بار رسیدن به قدرت، سبب بر هم زدن نظم منطقه خاورمیانه و رژیم آن‌کشور شده است. حزب لیکود به رهبری او پیوسته بدترین تعامل را با مردم مسلمان فلسطین داشته و هر باری که قدرت را به دست گرفته، موجب کشتار وسیع در میان ملت مسلمان فلسطین شده است. او به قساوت قلب و شدت عمل در جهان معروف است، و اکنون که اعلان اصلاح سیستم قضایی را مطرح نموده، هدفش توسعه قدرت و نفوذ در تمام دستگاه‌های رژیم است. او به تمام معنی دیکتاتوری است که استبداد و خودکامگی در سیرت و روش او به عنوان یک شاخصه عمده همواره تبارز داشته است.

یقیناً این تصمیم دولت او کشور پوشالی اسرائیل را با چالشهای جدی مواجه خواهد ساخت. قرائن و شواهد اوضاع و احوال نشان می‌دهد که آن کشور به شدت به سوی دو قطبی شدن در حرکت است. در آن، دو جریان در مصاف هم قرار دارند: جریان دولت به زعامت حزب لیکود و رهبری نتانیاهو، و جریان اپوزیسیون به رهبری یائیر لاپید. ظاهراً رییس جمهوری و بسیاری از شخصیت‌های دیگر نیز با چنین دخالت‌هایی موافق نیستند. رییس جمهور از ورود کشور در یک مشکل قانونی تاریخی هشدار داده، و بنی‌گانتز وزیر دفاع سابق از وقوع جنگ داخلی در آن کشور اظهار نگرانی کرده است.

قدر مسلم این است که نخست وزیر راستگرای افراطی رژیم غاصب، هم سرزمین‌های اشغالی را وارد منازعات و دور باطل کشمکش‌ها خواهد نمود و هم نقطه پایانی بر ثبات نسبی منطقه خواهد گذاشت. تجربه نشان داده که او شخصیتی نا متعادل دارد که منشأ بسیاری از تصامیم افراطی است. قساوت قلب، تصمیم‌گیری عجولانه، ندیدن واقعیت‌های عینی جامعه و منطقه، زورگویی، بی منطقی و حس انتقامجویی از جمله بارز ترین مواصفات این شخصیت هستیری است. اما در کنار همه این‌ها او شخصیتی است ناتوان از اجرای بسیای از برنامه‌هایش. در گذشته‌ها بسیاری از تصامیم افراطی و عجولانه‌اش نتوانستند جامه عمل بپوشند، اما توانستند بر بحران‌های داخلی اسرائیل و منطقه شدت بخشند. ناظران معتقدند که اگر این تصمیم عملی شود، امکان این‌که رژیم اسرائیل از درون فروپاشد بسیار قوی است.

نویسنده : دکتر عبدالمجید صمیم

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن