مقالات و یادداشت ها

نمایش جدید واشنگتن که جهان آن را باور نمی کند

مقابله با اسلام هراسی جهانی وقتی اسرائیل هنوز یک دوست است ؟!

آوای سنت : تصویب لایحه مقابله با اسلام هراسی جهانی در حالی که رژیم صهیونیستی که یکی ازحامیان اصلی اسلام هراسی در جهان است هنوز دوست و متحد اصلی محسوب می شود تنها نمایشی دیگر از سوی واشنگتن است که کسی آن را باور نمی کند.

با رای گیری برای مبارزه با اسلام هراسی و افشاگری های هیجان انگیز توسط یک گروه بزرگ اسلامی در آمریکا تلاش جو بایدن ،رئیس جمهوری این کشور برای انتقال به دوره جدیدی از تاریخ و خروج از دوران پس از ۱۱ سپتامبر مشهود است.

با تصویب این قانون آمریکا با برخی از بزرگترین چالش های خود روبرو خواهد شد: پاکسازی جریان بیگانه‌هراسی و نژادپرستی ضد مسلمانان که با «جنگ علیه ترور» راه‌اندازی شد و بررسی همکاری اسرائیل با صنعت جهانی اسلام‌هراسی تنها بخشی از چالش های دولت بایدن است.

بایدن با وعده پایان دادن به «جنگ‌های همیشگی» آمریکا و تغییر جهت دادن به سیاست خارجی آمریکا از تمرکز وسواس‌آمیز دو دهه‌ای آن بر مقابله با تروریسم به آماده‌سازی آمریکا برای چالش‌های قرن بیست و یکم آمد. اینها شامل رهبری جهان در مبارزه با تغییرات آب و هوایی، احیای دموکراسی و آماده سازی آمریکا و متحدانش برای رقابتی پایدار با چین و تا حدی روسیه است.

با این حال، علی‌رغم تنظیم مجدد اولویت‌های آمریکا در آینده، زیرساخت‌ها و گفتمان نژادپرستانه که جنگی دو دهه‌ای به ظاهر پایان ناپذیر را در خاورمیانه ممکن کرد، همچنان پابرجاست.

چالش اصلی بایدن تغییر جهت مجتمع نظامی-صنعتی که در مرکز زیرساخت های جنگ علیه تروریسم قرار دارد، نخواهد بود. سازندگان تسلیحات می‌توانند دشمنان جدیدی پیدا کنند و به سودهای بیشتر ادامه دهند.

اما از بسین بردن سایر ویژگی های ناکارآمد دوران ۱۱ سپتامبر بسیار دشوارتر خواهد بود که از آن جمله می توان به شتاب روندهای استبدادی در سراسر جهان برای مقابله با تروریسم برای توجیه نقض فاحش حقوق بشر  اشاره کرد.

نیازی به گفتن نیست که ترس از تروریسم و ​​تئوری های توطئه در مورد «شریعت خزنده» نه تنها در آمریکا بلکه در سراسر جهان ریشه عمیقی در فرهنگ و جامعه پیدا کرده است،همانطور که بسیاری از رژیم ها در خاورمیانه این کار را انجام داده اند.

اماتلاش بایدن برای جایگزینی معماری جنگ علیه تروریسم که ایالات متحده را برای مدت طولانی به جنگ واداشته بود بار دیگر با مخالفت جمهوری خواهان مواجه شد. آنها نشان داده‌اند که بیش از هر کسی، اعضای جمهوری‌خواه کنگره قوی‌ترین مخالفان تلاش‌ها برای مقابله با جریان‌های بیگانه‌هراسی هستند که در دو دهه گذشته با رأی متفق القول خود علیه لایحه جدید مبارزه با اسلام‌هراسی به دشمنی ضد مسلمانان دامن زده‌اند.

مجلس نمایندگان آمریکا تحت عنوان قانون مبارزه با اسلام هراسی بین المللی، این هفته به حمایت از لایحه ای برای مبارزه با نژادپرستی ضد مسلمانان رای داد.

تدابیر مندرج در این لایحه از وزارت امور خارجه می خواهد دفتری به ریاست یک فرستاده ویژه ایجاد کند که گزارش سالانه موارد اسلام هراسی از جمله خشونت علیه مسلمانان و آزار و اذیت مسلمانان و خرابکاری مساجد، مدارس و گورستان های آنها در سراسر جهان را منتشر کند.

این گزارش‌ها علاوه بر ثبت نمونه‌های نژادپرستی ضد مسلمانان، بر تلاش‌های تبلیغاتی رسانه‌های دولتی و غیردولتی برای ترویج نفرت نژادی یا تحریک اعمال خشونت‌آمیز علیه مسلمانان تاکید می کنند.

 نمونه ای از این کمپین ، اطلاعات نادرست ضد مسلمانان بود که در طول شیوع همه گیری کرونا در هند افزایش یافت.

اگرچه با رای‌گیری قانون‌گذاران این لایحه تصویب شد، اما یک بار دیگر شکاف عمیق در ایالات متحده را در مورد اسلام و مسلمانان برجسته کرد.

جمهوری خواهان در طول مناظره ها به شدت با این لایحه مخالفت کردند. پس از این رای برخی ناامیدی خود را در رسانه های اجتماعی به شیوه ای معمولی اسلام هراسانه نشان دادند.

اثبات صداقت در تنظیم مجدد سیاست خارجی بایدن در صورتی خواهد بود که به دفتری که برای مبارزه با اسلام هراسی بین المللی راه اندازی شده است، اجازه داده شود که نقش خود را بی طرفانه انجام دهد.

گزارشی در مورد مبارزه با اسلام هراسی جهانی نه تنها نیاز به گزارش در مورد هند و میانمار بلکه نزدیکترین آمریکا از جمله اسرائیل دارد.

 با وجود انبوهی از شواهد، توجه بسیار کمی به همپوشانی بین ظهور اسلام هراسی در سطح جهانی و گروه های راست افراطی صهیونیستی شده است.

تصور مسلمانان به عنوان «دیگری»به عنوان تروریست شکاف سیاسی و فرهنگی ایجاد کرده است که دولت اسرائیل از آن بهره فراوان برده است.

این هفته با رای گیری کنگره در مورد لایحه اسلام هراسی، شواهد هیجان انگیزی از این همپوشانی فاش شد.

گروه برجسته حقوق مسلمانان، «شورای روابط آمریکایی-اسلامی» (CAIR) اعلام کرد که تلاش چندین ساله یک گروه نفرت انگیز برای نفوذ و جاسوسی در مساجد و سازمان های مسلمان آمریکایی را کشف کرده و مختل کرده است.

حالا این سوال مطرح است: در حالی که قانونگذاران آمریکایی به مقابله با اسلام هراسی جهانی رای دادند، آیا اسرائیل در این زمینه مورد تحقیق قرار خواهد گرفت؟

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن