مقالات و یادداشت ها

نگاهی بر مناظره نخست کاندیداهای ریاست جمهوری …

آوای سنت : اولین مناظره ۳ ساعته ۷ کاندیدای ریاست جمهوری از سیمای جمهوری اسلامی و تلویزیون های بین المللی به صورت مستقیم با تایم تنفس پخش گردید. پنج کاندیدای اصولگرا و دو نفر اصلاح طلب ۲ به ۵ به صورت دو قطبی مناظره اولیه شکل گرفت.

رضایی علیرغم ارائه برنامه اقتصادی گارد تندی علیه همتی گرفت و تنها کاندیدایی بود که چند بار از اهل سنت ایران و اقوام به نیکی یاد کرد. دو تن از کاندیدای اصلاح طلب که هر دو ترک زبان بودند به زبان آذری شعر حیدر بابا و مثل ترکی را قرائت کردند.

همتی چهار کاندیدای اصولگرا همراه رئیسی رو پوششی و زاکانی رو پوششی محض خطاب میکرد. تقریبا از سه ساعت مناظره حداقل دو سوم وقت مفید را کاندیداها در حاشیه بودند و تنها یک ساعت برنامه ارائه کردند.

نکته جالب ابنکه کاندیدا کمتر شعار دادند. رئیسی صراحت لهجه داشت و کمتر به کاندیدا ایراد میگرفت با این وجود مهرعلیزاده وی را متهم کرد به اینکه سواد کلاسیک کمتری دارد خیلی از کاندیدا به سوالات اقتصادی مجری جواب ندادند و معمولا از فرصت پیش آمده برای تبلیغ خود خارج از چهارچوب استفاده میکردند.

پنج کاندید اصولگرا بیشتر به دولت روحانی و همتی حمله لفظی کردند ولی دو کاندیدای اصلاح طلب هم از دولت فعلی دفاع نکردند! تنها مهرعلیزاده از دولت اصلاحات بانام بردن از خاتمی و برنامه های اقتصادی و فرهنگی وی دفاع کرد.

جالب اینکه از احمدی نژاد هیچ صحبتی نشد و در پاسخ به سوالات اقتصادی تماما صورت مسئله را پاک میکردند. تنها همتی و جلیلی تا حدودی برنامه اقتصادی خود را ارائه دادند بسیار تعجب آور است هیچ کدام از کاندیدا به بحث تحریم اشاره ای نکردند لابد تحریم در اقتصاد مریض ایران هیچ نقشی ندارد./ اولکامیز

✍️ آنامحمد بیات — فعال سیاسی، اجتماعی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن