مقالات و یادداشت ها

نگاهی به سطح آمادگی تیم ملی فوتبال جهت حضور هر چه قوی تر در جام ملت های آسیا

طاهر جانی

آوای سنت: حضور و کسب نتایج پربار در یکدوره مسابقات فوتبال نه چندان رسمی آسیای مرکزی موسوم به کافا برای تیم ملی فوتبال کشورمان آن هم پس از حذف تلخ از بازی های جام جهانی فوتبال در قطر و در فرصت چند ماهه تا شروع بازی های جام ملت های آسیا، نه تنها ره آوردی برای فوتبال ما نخواهد داشت، بلکه شرکت در این مسابقات به نفع تیم های رقیب و باعث افزایش اعتبار بازی های مذکور شده است.

شکست سنگین برابر انگلیس در مقدماتی جام جهانی و ناتوانی در کسب نتیجه مساوی از بازی سرنوشت ساز با آمریکا، عیار تیم ملی فوتبال ایران به خوبی مشخص ساخت و یکبار دیگر ثابت شد که رویارویی با تیم های نه چندان مطرح مانند الجزایر جهت کسب آمادگی هر چه بهتر برای جام جهانی و تک بازی های اینچنینی نمی تواند ما را برای بازی با تیم های قدرتمند قاره سبز آماده نماید و لذا تمام تلاش ما روی اسن قضیه معطوف است که در بازی های بزرگ زنگ تفریح تیم ها نباشیم.

طی فیفا دی و در روزهایی که تیم عراق با کلمبیا، استرالیا با قهرمان جهان آرژانتین و اردن با صربستان بازی های تدارکاتی پشت سر گذاشتند، مسابقه با تیم های درجه سوم و چهارم آسیا، ایران را به مرز آمادگی جام ملت های آسیا نمی رساند. فدراسیون فوتبال کشور در راه آماده سازی تیم ملی برای جام ملت های آسیا تا اینجا حتی در برنامه ریزی برای بازی با تیم های مطرح آسیایی نیز ناموفق بوده است. از این رو تکرار نتایج دور قبل این رقابت ها و باخت منجر به حذف مقابل تیم های مدعی مثل ژاپن چندان دور از انتظار نخواهد بود!

در بازی شب گذشته ایران با قرقیزستان تماشاگران تیم میزبان با دیدن بازیکنان مطرح کشورمان و از آن جمله سردار آزمون و مهدی تارمی و سایر لژیونرهای شاغل در لیگ های معتبر اروپایی چنان خوشحال بودند که نتیجه حاصله تاثیر منفی روی روحیه آنها به همراه نداشت. ضمن آنکه بازی با افغانستان جنگ زده و تحت سرپرستی طالبان که از داشتن یک فدراسیون منظم محلی از اعراب ندارد به هیچ عنوان نمی تواند یک محکم جدی قلمداد گردد شود.

علی ایهال این هفته اندونزی هم با آرژانتین بازی تدارکاتی برگزار می کند. تا دهه نود میلادی ژاپن جزو تیم های درجه دوی آسیا بود، اما از زمانی که به فکر جذب راموس برزیلی در تیم ملی و بکار گرفتن گری لینه کر در تیم های باشگاهی افتاد، توانست به یک مدعی اول در آسیا بدل شده و تجربه صعود به دور حذفی جام جهانی فوتبال را از سر بگذراند.بدین جهت مسلما از این پس تیم هایی مانند میانمار، اندونزی، اردن و عمان هم که با برنامه پیش می روند در بازی های قاره ای برای تیم های شاخص دردسر ساز خواهند شد.

با وجود همه انتظاری که از لیگ برتر می رود و انتظاراتی که هواداران دو آتشه فوتبال از باشگاه های مطرح دارند، فقط شش تیم داخلی توانستند مجوز اولیه لیگ قهرمانان آسیا را کسب کنند و نکته جالب اینکه میانمار بعنوان یکی از ناشناخته ترین تیم در این قاره، دارای دوازده مجوز جهت کسب سهمیه می باشد.

همه دستاورد روسای فدراسیون در دو دهه گذشته و تا به امروز تزریق بیم و امید به فوتبال ملی و داخلی بوده است. انجام بازی های تدارکاتی با تیم های سطح اول اروپایی فرانسه، آلمان و ایتالیا به حدی دست نیافتنی شده اند که بعضا نمی توان به آن فکر کرد. مطمئنا با یک برنامه ریزی قوی تر می شد سالی یکبار با ترکیه بازی تدارکاتی انجام داد، اما برای مهدی تاج ترتیب دادن دیدار با تیم های درجه دوی اروپا هم یا در برنامه گنجانده نشده و یا تلاش کافی برای آن نمی کند. به هر رویی آماده سازی تیم ملی فوتبال جهت حضور قوی در جام ملت های این دوره از نگاه کارشناسان تا بدین جای کار چندان مطلوب نبوده است و همه چیز به میزان آمادگی و هماهنگی بازیکنان بستگی خواهد داشت.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن