مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

همکاری مخفیانه موشکی عربستان و چین،واکنش آمریکا

آوای سنت : در شرایطی که عربستان گام های خود را درزمینه ساخت تسلیحات موثر در دستیابی به برتری نظامی فاش نمی کند، رسانه های آمریکایی تلاش می کنند به اطلاعاتی در این زمینه دست یابند که آخرین مورد فاش شده مربوط به همکاری موشکی ریاض و پکن است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، سی ان ان در گزارشی در روز پنجشنبه (۲۳ دسامبر ۲۰۲۱) به نقل از سه منبع آگاه فاش کرد که عربستان سعودی به طور فعال با چین برای توسعه موشک های بالستیک خود همکاری می کند.بر اساس تصاویر ماهواره ای که این شبکه از منابع خود به دست آورده است، عربستان سعودی اکنون دست کم در یک مکان در حال ساخت سلاح است.

این منابع گفتند که درماه‌های اخیر، مقامات آمریکایی درشورای امنیت ملی، اطلاعات محرمانه‌ای از انتقال چندگانه فناوری حساس موشک‌های بالستیک در مقیاس بزرگ بین چین و عربستان سعودی به دست آوردند.

به گفته کارشناسان تصاویر ماهواره ای به دست آمده نشان می دهد که عربستان سعودی در حال ساخت موشک های بالستیک در سایتی است که قبلا با کمک چین ساخته شده بود.شواهد نشان می دهد نشان می‌دهد این مرکز برای تولید موشک کار می‌کند.

دستیابی به توانایی نظامی بازدارنده برای ایستادگی در برابر توسعه موشکی و هسته ای ایران چیزی است که عربستان سعودی را به سمت توسعه توانمندی های خود در همین راستا سوق می دهد و این را رسانه های آمریکایی نیز تأیید می کنند و می گویند بر آنچه درعربستان و ایران اتفاق می افتد نظارت می کنند.

آنچه سی ان ان گزارش داد جدید نبود، بلکه مکمل آن چیزی بود که قبلاً توسط رسانه ها گزارش شده بود، به ویژه آنچه که روزنامه بریتانیایی “تایمز” در ژوئن ۲۰۱۹ گزارشی داد مبنی بر اینکه چین به عربستان سعودی کمک می کند تا علاوه بر ساخت کارخانه هواپیماهای بدون سرنشین،زرادخانه موشکی بزرگی را به صورت مخفیانه بسازد. این روزنامه می‌گوید که این نشان‌دهنده تغییر جهت‌گیری استراتژیک عربستان سعودی در قبال چین، با توجه به روابط پرتنش با واشنگتن است.

وال استریت ژورنال در آگوست ۲۰۲۰ گزارش داد این اطلاعات که حاکی از توسعه صنعت موشکی در عربستان سعودی است، با مخالفت قانونگذاران سنای آمریکا مواجه شد که به دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا درباره خطر برنامه های هسته ای و موشکی اعلام نشده عربستان هشدار داده بودند.

به نوشته این روزنامه، قانونگذاران آمریکایی  به ترامپ هشدار دادند که برنامه موشکی بالستیک عربستان و چین تهدیدی جدی برای تلاش‌ها برای توقف گسترش سلاح‌های هسته‌ای در منطقه است و خواستار ارائه توضیحاتی در این باره شدند.

واشنگتن تأیید کرد که وقتی همکاری چین و عربستان به مرحله ای فراتر از آنچه که هست رسیده است، تماشاگر نخواهد بود.منابع آگاه به CNN فاش کردند که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حال آماده شدن برای مجازات طرف های مرتبط با انتقال فناوری موشک بالستیک چینی به عربستان سعودی است.

این منابع گفتند: مشخص است که عربستان سعودی در گذشته موشک‌های بالستیک از چین خریداری کرده است، اما تاکنون قادر به ساخت موشک‌های خود نبوده است و تصاویر ماهواره‌ای به‌دست‌آمده توسط CNN نشان می‌دهد که عربستان در حال حاضر در حال ساخت یک سایت تولید سلاح در این کشور است.

ناظران بر این باورند که واشنگتن متوجه خواهد شد که با رفتار سخت خود در برخورد با ریاض دچار خسارت شده است و همین امر باعث می شود تا برای جلب محبت عربستان سعودی در برخورد با این  کشور بازنگری کند، زیرا در این صورت، بر اساس این رفتار، متحدان بیشتری را از دست خواهد داد.

عبدالمحسن راضی، نویسنده و پژوهشگر مسائل سیاسی نیز از این نظر حمایت می کند،وی در گفت و گو با الخلیج آنلاین گفت  جمهوری خواهان  آمریکا که ریاض را شریکی مرگبار در این منطقه می بیند، می خواهد سنگ های بیشتری را در مسیر دیپلماتیک و امنیتی بایدن قرار دهند.

راضی می گوید احتمالا پکن در حال حاضر و پس از ضربه واشنگتن به این کشور با توافق زیردریایی هسته‌ای با استرالیا، وبا تحریم‌های اقتصادی و خفه کردن شرکت‌های چینی در ایالات متحده، از این سیلی بالستیک خشنود باشد.

گرایش عربستان به چین تنها پس از آن بود که ریاض متوجه شد که پیوند نزدیکش با واشنگتن در حال سست شدن است. این امر با کاهش واردات نفت خام عربستان سعودی از سوی آمریکا که سه برابرسال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۹ کاهش یافت، شروع شد.

توافق هسته ای ایران در سال ۲۰۱۵ شک عربستان سعودی را به یقین تبدیل  کرد که روابطش با ایالات متحده به اندازه گذشته قابل اعتماد نخواهد بود.

سخنان ژنرال فرانک مکنزی، فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده، در ۱۰ ژوئن ۲۰۲۰، پس از خرید پهپادهای مسلح چینی ازسوی عربستان سعودی و امارات، نیزاین مطالب را تایید می کند،او گفته بود: ما نمی خواهیم آنها به چین بروند، ما نمی خواهیم آنها برای خرید این سیستم ها به روسیه متوسل شوند. اما عربستان سعودی شروع به ایجاد روابط قوی تر از حد انتظار با چین کرده بود تا نشان دهد  به نقطه حضور در صنعت موشکی رسیده است.

اما از سوی دیگر، چین – دومین اقتصاد جهان – بزرگترین صادرکننده به عربستان سعودی است، در حالی که سرمایه گذاری چینی ها در عربستان سعودی در ۱۵ سال گذشته، در بحبوحه افزایش مبادلات تجاری بین دو طرف، حدود ۴۰ میلیارد دلار بوده است،مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته به ۶۷ میلیارد دلار رسید که ۳۹ میلیارد دلار آن صادرات عربستان به چین است. این امر اهمیت روابط دو کشور را تایید می کند.

بنابراین، گرایش عربستان سعودی به چین برای بهره مندی از تخصص این کشور در صنایع نظامی پیشرفته، نتیجه محدودیت های اعمال شده توسط واشنگتن بر فناوری موشکی و فناوری هواپیماهای بدون سرنشین بر این کشور است ،ریاض می گوید به دنبال آن است با آنچه از آن به عنوان “خطری واقعی از جانب ایران” یاد می کند،مقابله کند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن