مقالات و یادداشت ها

 هوشیاری و همدلی؛ تنها راه برون رفت از بحران اجتماعی اخیر شهرستان گنبد

آوای سنت : پس از وقوع اتفاق غیر انسانی و شرم آور ربایش، تعدی و آزار و اذیت دو دختر خردسال توسط نگهبان نمک نشناس سد گلستان و جریحه دار شدن احساسات مردم نجیب ترکمن صحرا و پیگیری مجازی و حقیقی به منظور تسریع در برخورد قانونی با این هنجار شکنی، متاسفانه برخی از جریانات فرصت طلب با تقلیل این حادثه غیر انسانی به موضوع برون قومی درصدد انتقام گیری از مردم ترکمنصحرا بوده اند.

این جریانات که به صورت صفحات اینستاگرامی فیک و بی هویت نمود پیدا کرده و تنها نشان تورکمن بودن آنها به اسامی انتهای صفحاتشان باز می گردد و ولاغیر در صدد بوده تا با تحریک مردم و هجمه علیه جوانان دلسوز ترکمن صحرا و اطلاق برخی عناوین، آنها را از مسیر درست خود خارج ساخته و جوانان ترکمن را در کار و زار ناامنی وارد سازند . این درحالی است که به نصیحت بسیاری از دلسوزان و بزرگان منطقه قانون گریزی بیشترین آسیب را متوجه خود مردم ترکمن صحرا خواهد نمود.

در این بین دلسوزان زیادی نیز از جوانان ترکمن بودند که با وجود برخی رفتارهای هیجانی که ناشی از تالم خاطر از این ماجرا بود در تجمع حضور و خواستار رسیدگی فوری به اتهامات فرد خاطی توسط دستگاه قضا بوده اند.

بر اساس اخبار منتشره خوشبختانه جریان رسیدگی به اتهامات فرد خاطی(نگهبان سد)به صورت فوری علیرغم تعطیلات نوروزی با دستور دادستان محترم شهرستان درحال انجام بوده و مقرر است نتایج این رسیدگی در روزهای آتی رسانه ای شود. از سوی دیگر حضور و پیگیری دکتر شادمهر نماینده شهرستان نیز وجه مثبت دیگر این ماجرا می باشد که می تواند در احقاق حق قربانیان مفید به فایده و موثر باشد.

با توجه به آزادی پدر دختران، دهیار و روحانی روستای عرب سورنک اولین وعده دادستان در جریان اعتراض مردمی نتیجه داده و ما مردم ترکمن صحرا منتظر تحقق وعده اصلی در خصوص برخورد با فرد خاطی هستیم.

در پایان نکته مهمی که از سوی اهالی قلم و ولسوزان ترکمن صحرا مغفول مانده و در میان هیاهوی اعتراضات مردمی و سوء استفاده برخی جریان های معلوم الحال قوم گرا گم شده به موضوع آسیب روحی وارده به دختران ترکمن صحرا باز میگردد و می بایست بعد از فروکش کردن ماجرا مورد توجه دستگاه های ذی ربط به ویژه بهزیستی قرار گرفته تا با استفاده از روانشناسان خبره روح جراحت دیده دختران و خانواده آنها ترمیم یابد تا با کاهش اثرات این اتفاق این خانواده ها را در مدار زندگی عادی قرار دهند.
من ا… توفیق

متین نیازی
فعال اجتماعی ،پژوهشگر مسائل حقوقی
پنجم فروردین یکهزاروچهارصد

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن