مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

وقتی بی حیایی آخر کلاس می شود!

یادداشتی از احسان عثمانی

آوای سنت : جامعه اسلامی در ادوار و قرون گذشته تحولات زیادی را پشت سرگذاشته است.در مسیر این تحولات نیز ،رویدادهایی مانند جنگ های بزرگ به عرصه تقابل اسلام با تمدنهای رقیب و در راس آنها غرب تبدیل شده است.

تجربه تاریخی نشان داده است که تمدن و باور اسلامی به علت غنا وپشتوانه بالای آن، در دوره های مختلف تاریخی،چنانچه مغلوب قوم غالب هم شده،اما در طول زمان، معارف زیبای اسلامی، در قلوب جویای حق، جا بازکرده است.نمونه بارز آن هجوم قوم وحشی مغول به دنیای اسلام است.

در نتیجه این هجوم وحشتناک، سرزمینهای وسیعی از بلاد اسلامی زیر سلطه مغولها قرار گرفت ،اما در نهایت نه تنها مسلمانان، معرفت دینی خود را از دست ندادند ، بلکه در غالب موارد، قوم مهاجم، تحت تاثیر آموزه های اسلامی قرار گرفته و به سمت پذیرش دین اسلام حرکت کرد.

در ادواردیگر تاریخی نیز شاهد بودیم که اسلام و باورهای اسلامی علی رغم مواجهه با امواج سهمگین استعمار و چپاول سیاسی و اقتصادی، با سربلندی از زیر بار این فشارها سر بالا آورده و توانسته است انگاره های هویتی خود را حفظ و حراست نماید.

اکنون در قرن بیست و یکم میلادی، ماهیت تهاجم دشمنان و شرایط جامعه اسلامی دچار تحولات اساسی شده است.

در عصر حاضر، با توجه به تحولاتی که در سطح نظام بین الملل رخ داده است،استفاده از روشهای قدیمی استعمار و استثمار مانند بهره گیری از قوای نظامی کمتر رواج دارد.(هر چند در مواقعی مانند افغانستان و عراق به بهانه مبارزه با تروریسم هنوز هم اولویت نخست غرب استفاده از قوای نظامی است).

در دنیای امروز، دشمنان اسلام و تفکر اسلامی که در چارچوب تئوری جنگ تمدنها، ما را به عنوان مهم ترین خطر برای تمدن خود محسوب می کنند، تلاش دارند با استفاده از روشها و ابزارهای نوین ، نسل جدید و جوان امت اسلامی را از آموزه های اسلامی دور نمایند.

در این مسیر،رواج بی عفتی و بی حیایی در بلاد اسلامی به یکی از اولویتهای نخست غرب در قبال اسلام و جامعه اسلامی تبدیل شده است .ترکیب ارتش جدید در تهاجم جدید غرب بر علیه دین اسلام، وسایل نوین ارتباطی است.

در عصر حاضر، غرب تلاش دارد با استفاده از امکانات ماهواره ،شبکه های تلویزیونی و بستر فضای مجازی در یک فرایند هدایت شده ضمن ایجاد بدبینی نسبت به تعالیم و آموزه های اسلامی در بین نسل جوان، قبح گناه را در ذهن جوان مسلمان از بین ببرد.

امروزه ترویج بی بندوباری اخلاقی در جامعه و غیر ضروری خواندن اصولی مانند رعایت حجاب از جمله محورهای شاخصی است که در یک فرایند زیرپوستی در روح و جان جوان مسلمان در حال دمیده شدن است.

بی اهمیت جلوه دادن شعائر دینی مانند نماز که رسول اکرم ص از آن به عنوان ستون دین نام برده است نیز به شدت پیگیری شده و تلاش می گردد وجوب شرعی این اعمال با ارائه برخی از مستندات غیر موثق ترویج گردد.

دلسوزان واقعی امت اسلامی که با نگاهی عمیق به روند تحولات جامعه اسلامی نگاه می کنند، بر این باورند که دوره فعلی، از جهت مخاطراتی که از طرق ابزارها و روشهای جدید برای حفظ باورهای اسلامی ایجاد شده است،خطرناک ترین دوره تاریخ اسلامی است.

اگر امروز به فکر راهکارهای مقابله با جریان مخرب و خزنده فکری و فرهنگی جاری در امت اسلامی نباشیم در دهه های آینده،صرفا نامی از اسلام باقی مانده و همه باورهای کنونی ما به عنوان نماد تحجر و عقب ماندگی معرفی خواهند شد.

شوربختانه امروز در بخشی از جامعه اسلامی، تفکری که خود را نماد تجدد و مدرنیته معرفی می کند، پایبندی به اسلام وشعائر اسلامی را به عنوان نماد عقب ماندگی و حرکت در مسیر بی حیایی و بی بندوباری را به عنوان نماد تمدن و بروز بودن معرفی می نمایند.این شرایط باعث بروز تزلزل فرهنگی و اخلاقی در بلاد اسلامی شده و در صورت غفلت از این فرایند، عواقب فاجعه بار آن در خانواده های همه ما به گوش خواهد رسید.

مقصران این شرایط نیز در وهله نخست نخبگان و علمای مسلمان، والدین و گروههای مرجعی هستند که بدون توجه به عواقب ویرانگر تهاجم فرهنگی غرب، تلاش دارند تا بر همان سبک و سیاق سنتی به تربیت فرزندان ادامه دهند.

حاکمان وابسته اسلامی نیز که اولویت نخست آنها حفظ تاج و تخت شان است، برای جلب رضایت اربابان و حامیان غربی خود به جاده صاف کن تهاجم فرهنگی غرب بر علیه اسلام و تعالیم اسلامی تبدیل شده و با تصویب قوانین مختلف در پوشش اصلاحات اجتماعی تیشه بر ریشه اسلام می زنند.

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن