مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

پالس های مثبت مراسم تحلیف

بازتابهای سخنرانی رئیس جمهور در مراسم تحلیف

آوای سنت: مراسم تحلیف حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران روز گذشته در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

بر اساس اعلام هیات رئیسه مجلس ، در این مراسم  ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان حاضر بودند.از بین این مقامات ۱۰ رئیس کشور در تراز سران کشورها، ۲۰ رئیس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۰ نفر از وزرای دیگر کشور‌ها و همچنین فرستاده ویژه و نواب رؤسای مجالس، رؤسای کمیسیون‌ها و هیئت‌های پارلمانی در این مراسم حضور پیدا کردند.

بر اساس قانون اساسی در این مراسم رئیس قوه قضائیه مراسم سوگند رئیس جمهور جدید را به جا آورد.

بعد از انجام مراسم تحلیف، سید ابراهیم رئیسی در سخنانی، مهم ترین اولویتهای دولت در مسائل داخلی و خارجی را تشریح کرد.

بنظر می رسد با توجه به حضور مهمانان خارجی ،مهم ترین محورهای مورد توجه رئیس جمهور در این سخنرانی معطوف به خارج ار مرزها بود.در این حوزه، رئیسی بر اصول زیر به عنوان راهبردهای تعیین کننده سیاست خارجی دولت نهم تاکید کرد:

  • برقراری مناسبات حسنه با همسایگان به عنوان اولویت اول سیاست خارجی
  • تلاش برای همگرایی منطقه ای و جلوگیری از مداخلات بیگانگان در مسائل منطقه
  • استقبال از راهکارهای دیپلماتیک برای رفع تحریم ها بر علیه ایران
  • آمادگی برای تعامل و همکاری با کشورهای جهان برای تحکیم صلح و امنیت جهانی
  • ایران بر اساس فتوای رهبر انقلاب دستیابی به سلاح هسته ای را حرام می داند

علاوه بر محورهای فوق در حوزه مسائل داخلی نیز محور بنیادین رئیس جمهور بر تشکیل دولت وفاق ملی و استفاده از همه ظرفیت های داخلی برای توسعه و آبادانی ایران تاکید داشت.

وی تاکید کرد: دولت مردمی دولت وفاق ملی است. در دولت مردمی جناح‌های سیاسی و دسته‌بندی‌های قومی و نژادی رنگ می‌بازد و همه برای خدمت به نظام دور هم جمع می‌شوند.

موارد و محورهای فوق که با استقبال مناسب محافل سیاسی منطقه ای و بین المللی مواجه شده است،نمایانگر این است که بر خلاف تبلیغات مسموم و مغرضانه برخی از رسانه های خارجی، جهت عمومی دولت سیزدهم در مسیر عقلانیت و تعامل استوار خواهد بود.

غالب صاحب نظران مسائل داخلی اعتقاد دارند در سخنرانی رئیس جمهور پیام های مثبت داخلی و خارجی وجود داشت.بر این اساس می توان در سایه تحقق عملی این سخنان، به تشکیل دولتی قوی و فراگیر در ایران امیدوار بود.

یکی از نکات برجسته دیگر در مراسم روز گذشته حضور علمای شاخص اهل سنت از مناطق مختلف در این مراسم بود.

اهمیت این حضور از آن جهت است که در مراسم تحلیف حسن روحانی در سال ۹۶ علی رغم حمایت قاطع علما و نخبگان اهل سنت از ایشان،هیچ یک  از علمای اهل سنت دعوت نشدند.

در مراسم دیروز شخصیت هایی همچون مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان،ماموستا ملا قادر قادری امام جمعه پاوه و از علمای شاخص کورد،شیخ محمد علی امینی از علما شاخص جنوب کشور و استاد قربان محمد آخوند اونق از علمای شاخص ترکمن حضور داشتند.

این حضور نشان دهنده درک جایگاه و اهمیت اهل سنت در کلیت کشور است .امید ما این است این احترام عملی به اهل سنت و توجه به مطالبات این بخش از جامعه ایرانی در چهارسال آینده نمود های مستمرتری پیدا کند.

سرویس سیاسی آوای سنت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن