مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

پشت پرده عادی سازی مناسبات سودان و اسرائیل

نقش عربستان در فرایند عادی سازی این مناسبات ؟

آوای سنت: بر اساس اعلام کاخ سفید سودان توافق کرده است که مناسبات سیاسی خود با رژیم صهیونیستی را عادی سازی کرده توافقنامه صلح با این رژیم منعقد نماید.

به گزارش سرویس سیاسی آوای سنت ،این توافق سازش سومین توافق دول عربی با رژیم اسرائیل برای برقراری مناسبات عادی سیاسی است.پیش از این و در هفته های گذشته دو کشور امارات متحده عربی و بحرین نیز از توافق با اسرائیل برای عادی سازی مناسبات خبر داده بودند.

بدنبال اعلام این توافق حزب “امت” سودان با صدور بیانیه ای روند عادی سازی مناسبات میان کشورش و رژیم صهیونیستی را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سودان “سونا” ، حزب امت تهدید کرد که ” اگر دولت انتقالی با دولت نژادپرست و اشغالگر اسراییل روابط سیاسی برقرار کند”، رای اعتماد خود را از دولت سودان بازپس خواهد گرفت.
حزب امت سودان از برقراری روابط سیاسی با اسراییل به عنوان ” خیانت ” نام برده و خاطرنشان کرد : این اقدام هیچ ارتباطی با صلح ندارد و باعث افزایش درگیری ها خواهد شد زیرا صلح بدون عدالت قابل تحقق یافتن نیست.
در همین راستا « صادق المهدی » رهبر حزب امت سودان از تصمیم اتخاذ شده در خصوص حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم استقبال کرده و گفت: این تصمیم دیرهنگام صورت گرفت و دیون خارجی سودان به همراه سود حاصل از آنها که متعلق به رژیم قبلی است، می بایست نادیده گرفته شود.

منابع دولتی در سودان به خبرگزاری رویترز گفتند که عبدالله حمدوک نخست وزیر دولت انتقالی در صورت موافقت پارلمان، آماده عادی سازی روابط با اسرائیل است.

گشودن روابط میان سودان و اسرائیل پس از اعلام کردن ترامپ به کنگره مبنی بر این‌که وی قصد دارد سودان را از لیست حامیان مالی تروریسم خارج کند و پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار خسارت توسط سودان برای جبران خسارت قربانیان آمریکایی تروریسم صورت گرفت.

برخی از منابع خبری در دنیای عرب اعلام کرده اند پرداخت غرامت سوردان به آمریکا بوسیله عربستان و با پیش شرط عادی سازی مناسبات خارطوم با رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.بر اساس این برآورد ها این منابع خبری،عربستان را در پشت پرده این توافق دخیل می دانند.

برخی از خبرگزاریهای عربی تاکید دارند عربستان از ترس افکار عمومی منطقه جرات ورود رسمی در فرایند عادی سازی مناسبات با اسرائیل را ندارد،اما در پشت پرده کشورهای عربی همسو با خود را به این مسیر تشویق می نماید.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) هم  با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: اعلام عادی سازی روابط میان سودان و رژیم اشغالگر، مسئله‌ای دردناک است و با پیشینه سودان که حامی  فلسطین بود، همخوانی ندارد.

حماس تصریح کرد که ما این توافق خفت‌بار را که به هیچ عنوان با تاریخ و گذشته سودان به عنوان یکی از حامیان اصلی فلسطین و آرمان و مقاومت فلسطین همخوانی ندارد، محکوم می‌کنیم.

جنبش حماس ملت قهرمان سودان را به مخالفت قاطع با این توافق خفت‌بار دعوت کرد و افزود:چنین توافقی نه تنها سودی برای دولت خارطوم ندارد، بلکه آن را بیش از پیش به سمت نابودی می‌کشاند و رژیم اشغالگر صهیونیستی را بر ملت سودان و ثروت‌های آن مسلط می‌گرداند.

محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در واکنش به این اقدام سودان که به فهرست خائنان به مسأله فلسطین پیوسته است ، ضمن محکوم کردن این اقدام دولت خارطوم اعلام کرد که مردم فلسطین این اقدام سودان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل که با میانجی‌گری آمریکا صورت گرفته را محکوم می‌کند.

عباس تصریح کرد:هیچ کشوری حق ندارد به جای مردم فلسطین و آرمان آن سخن بگوید.

مردم سودان شامگاه جمعه و پس از اعلام توافق سازش دولت انتقالی سودان با رژیم صهیونیستی در شهر خارطوم، پایتخت سودان تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، ده‌ها نفر با برپایی تظاهرات در خارطوم با سر دادن شعار «نه به صلح با رژیم» مخالفت خود با اقدام دولت انتقالی سودان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را اعلام کردند.

سرویس سیاسی آوای سنت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن