مقالات و یادداشت ها

پیامدهای سفر شش ساعته بایدن به کیف

یادداشتی از مثنى عبد الله

آوای سنت : سفر غیرمنتظره جو بایدن،رئیس جمهور آمریکا به کی یف،پایتخت اوکراین،تنهاشش ساعت طول کشید

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، .به نظر می‌رسدکه او می‌خواست شبیه گاوچران های آمریکایی عرض اندام کند،به همین دلیل،واشنگتن قبل ازانجام این دیدار،به مسکو پیشنهاد دیدارسری  داد تا صحنه رویارویی دو قهرمان کامل شود.

اهداف این سفر چیست؟چه نیتی در ورای آن هست؟و چه پیام هایی دارد؟اینها سوالاتی هستند که ذهن دنیا را به خود مشغول کرده است، آیا جهان به لبه پرتگاه نزدیک می شود؟یا به زودی راه حلی ارائه خواهد شد؟

بسیاری ازسران و رهبران اروپایی که قبلاً به اوکراین سفر کرده بودند،زبان مشترک همه آنها دشمنی با روسیه و حمایت مطلق از کی یف درجنگ با مسکو بود.اما دیدار بایدن تا حدودی با دیدارهای دیگران متفاوت است،زیرا او کسی است که گروهی را علیه روسیه رهبری می کند،کمک های سخاوتمندانه ارائه می دهد و کسی است که دیگران را به حمایت و ادامه مسیر سوق می دهد، بنابراین سفر او به کی یف،که مصادف با اولین سالگرد جنگ است،باید حاوی پیام های مهمی باشد.

این سفر ممکن است از نظر رئیس جمهور اوکراین تاریخی باشد و او حق دارد بگوید (این مهم ترین سفر در تاریخ روابط ایالات متحده و اوکراین است و نتایجی را که قبلاً به دست آورده ایم را تأیید می کند)اما برای بایدن قضیه چیز دیگری است.

با توجه به ناتوانی دائمی،کشورهای اروپایی درتأمین حفاظت از خود،این سفر مثل شلاقی در دست بایدن است که همه رهبران اروپایی را به حمایت بیشتر از اوکراین و تقویت اقتدار ایالات متحده بر تصمیمات اروپایی سوق می دهد.

و اگر برخی در بیانیه بایدن مبنی بر ارائه کمک بیشتر به ارزش نیم میلیارد دلار به اوکراین و تهیه مهمات بیشتر اهمیت می دهند. اهمیت واقعی در این زمینه نیست. بایدن نیازی به اعلام این موضوع نداشت،زیرا ایالات متحده مهم ترین ارائه دهنده کمک های نظامی به کی یف است.همچنین آنچه او اعلام کرد تکرار همان سلاح هایی است که از قبل ارسال می کردند..پس اهداف این بازدید چیست؟

چشم بایدن کاملاً جای دیگری است،او قصد دارد در پرونده اوکراین درجهت‌های داخلی و خارجی سرمایه‌گذاری کند.درداخل ایالات متحده تغییراتی وجود دارد،زیرا سؤالات بسیاری از سوی برخی از اعضای کنگره درمورد حساب باز اوکراین و محدوده‌های آن شنیده می‌شود.

او همچنین درباره نتایج نبردهای رخ داده می‌خواهد بگوید درگیری بین دموکراسی و استبداد است و قصد دارد پیامی بفرستدکه بگوید به حمایت از جنگ ادامه می‌دهد، بنابراین درسخنرانی خود درکی یف گفت(آزادی قابل قیمت گذاری نیست،انقدر ارزشمند است که هرچه قدر طول بکشد،ارزش جنگیدن دارد) بنابراین باید از دموکراسی حمایت کند.

او همچنین باید به خاطر دوره دوم انتخابات آمریکا روی این جنگ سرمایه گذاری کند و تداوم آن سبب می شود تا درمبارزات انتخاباتی از آن بهره برداری کند،به ویژه اینکه سرنوشت دولت او با این جنگ مرتبط شده است.

در سطح خارجی،مهم ترین پیام های این دیدار به مسکو و پکن ارسال شده است.در این پیام به مسکو آمده است که واشنگتن تمام قد ازکی یف حمایت می کند والحاق بخش هایی ازاوکراین به روسیه قابل قبول نیست.فرسایش وهیچ مذاکره ای بدون آن وجود ندارد.

اوخطاب به پوتین گفت:باید به خاطر داشته باشی که یک سال پیش هواپیماهای تو اوکراین را بمباران و تانک هایت پایتخت،کی یف را محاصره کرده بودند و امروز،یک سال بعد،ما اینجا هستیم وبه حمایت از کی یف ادامه می دهیم.

پیام دیگراین سفر،ترس آمریکا از تحرکات چینی ها و ورود آنها به خط بحران بود، بنابراین وزیرخارجه آمریکا به یک مقام ارشد چینی اطلاع داد که واشنگتن اطلاعاتی در مورد قصد پکن برای ارسال تسلیحات وسلاح به مسکو دارد.

او گفت واشنگتن این موضوع را بسیارخطرناک می‌داند،زیرا به معنای طولانی شدن جنگ است و این باعث تخلیه منابع ناتو و ایالات متحده آمریکا می‌شود.همچنین به معنای ادامه جنگ پس از انتخابات ایالات متحده است که درنوامبر سال آینده برگزار می شود،زیرا این احتمال وجود داردکه رئیس جمهور جمهوری خواه به کاخ سفید برسدکه مشتاق حمایت ازاین جنگ نیست.این عواقب بزرگی برروند حمایت آمریکا که ستون فقرات اوکراینی ها در سطح بین المللی است،خواهد داشت.

همه اینها از نقطه نظر عملیاتی است،اما در سطح استراتژیک،آمریکایی ها احساس می کنندکه اوضاع جهان درحال تغییر است که از روسیه،چین،کره شمالی وشاید کشورهای دیگرتشکیل خواهد شد.بنابراین،دربعد راهبردی گسترده‌تر،به نظر می‌رسدکه دواتحاد درحال تقابل هستند،نه تنها با کلمات و تحریم‌های اقتصادی، بلکه با نیروی نظامی.

شاید پیام دیگری که بایدن از طریق این دیدار ارسال کرد به افکار عمومی غرب بود.

نظرسنجی اخیردر روزنامه فرانسوی لو فیگارو نشان داد که با توجه به ترس از گسترش درگیری به جنگ جهانی سوم درپرتو یک اقتصاد خسته،تورم،و بحران انرژی،افکار عمومی اروپا درمورد ارسال سلاح به اوکراین، اختلاف نظردارند.

علاوه بر این،شهروندان غربی به این باور رسیده اندکه تحریم های سخت و بی سابقه غرب علیه روسیه به اهداف خود نرسیده است و روسیه نه تنها تسلیم نشده، بلکه پیشرفت های میدانی داشته است.

همچنین قابل توجه است که غرب توانایی های نظامی خود را به پایان رسانده است، زیرا شهروند غربی شنیده است که تانک های زیادی به اوکراین ارسال خواهد شد،اما این موضوع محقق نشد و تانک های کمی ارسال گردید،همه این شاخص‌ها،باری را بر روی دوش برنامه های رئیس جمهور آمریکا تشکیل می‌دهند و او مجبور می‌شود پیام‌هایی درحمایت از جهت‌گیری‌های خود ارسال کند.

در مجموع مسکو این سفر را مهم ندانست،زیرا از رویکرد دولت بایدن کاملا آگاه است و معتقد است که سفر بایدن به کی یف برای تبلیغ این موضوع است که بگوید بایدن قوی و بی باک است و اردوگاه غرب را علیه پوتین رهبری می کند.و اینکه بایدن در پشت حمایت نظامی از اوکراین،به دنبال دستیابی به پیشرفت درزمین برای اوکراین است، بنابراین این پیشرفت موقعیت بهتری را برای اوکراینی‌ها ودرپشت سر آنها غرب درصورت مذاکره با روسیه فراهم می‌کند.

این عقیده برای روس‌ها وجهان نیز کاملاً ثابت شده است که این جنگ یک جنگ نیابتی بین آمریکا ومتحدانش با روسیه است و اوکراین چیزی جز میدانی برای آن نیست.

از این رو،جهان شاهداست که چگونه وقتی ترکیه تلاش کرد دو طرف را برای مذاکره درکنار هم قرار دهد،بریتانیا به رهبری بوریس جانسون،نخست وزیر سابق،به کی یف شتافت تا این مذاکرات را متوقف کند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن