مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

چالشهای پیش روی دولت آینده ایران

بررسی مهم ترین چالش های داخلی و خارجی دولت سیزدهم

آوای سنت: بر اساس اعلام نائب رئیس مجلس،مراسم تحلیف  سیزدهمین رئیس جمهور منتخب ملت ایران در روز ۱۴ مرداد در مجلس شورای اسلامی، برگزار خواهد شد.

بدنبال  تنفیذ حکم رئیس جمهور از طرف رهبر انقلاب و متعاقب آن برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور ، آیت الله رئیسی رسما به عنوان رئیس جمهور آغاز به کار خواهد کرد.

بررسی شرایط حاضر در جامعه، نمایانگر این است که دولت بعد و در راس آن رئیس جمهور آینده، از همان آغاز در حوزه های مختلف ،با چالشهای جدی مواجه خواهد شد.عبور موفق از این چالش ها نیازمند همراهی و همفکری همه نخبگان فکری و ابزاری بوده و فرصت آزمون و خطا را برای دولت آینده به حداقل رسانده است.

بررسیهای صاحب نظران اقتصادی نشان دهنده این است که دولت حسن روحانی از جهت اقتصادی در حال تحویل یک اقتصاد کلان ضعیف و مشکل ساز به دولت آینده است.برخی از صاحب نظران اقتصادی پا را فراتر گذاشته و سیاست دولت روحانی در زمینه اقتصادی را سیاست تحویل زمین سوخته به دولت آینده قلمداد می کنند.

تورم افسار گسیخته،فقدان برنامه راهبردی برای عبور از دوره رکود،عدم تناسب درآمدهای بخشهای مختلف جامعه با شرایط تورمی،کسری قابل توجه بودجه سال ۱۴۰۰،عوارض منفی بیماری کرونا،خشکسالی و عوارض منفی آن بر بخشهای مختلف کشور و ….تنها بخشی از مهم ترین مشکلات ایران در روز آغاز بکار دولت سید ابراهیم رئیسی است.

نخستین آزمون عملی دولت آینده در مرداد ماه، انتخاب تیمی کارآمد ،قوی و پاکدست برای اداره کشور در سطح ملی و استانی است.این کار نخستین قدم رئیس جمهور جدید است.

توفیق در این فرایند، قطعا جوانه های امید به آینده را در اذهان جامعه شکوفا خواهد کرد.در نقطه مقابل نیز عدم تناسب مدیران انتخاب شده با شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور منتخب می تواند سرخوردگی اجتماعی نسبت به کارآمدی دولت را دو چندان نماید.

در حوزه سیاست خارجی نیز بهبود مناسبات با کشورهای مسلمان و حل مسائل مرتبط با توافقنامه هسته ای مهم ترین اولویت های دولت آینده است.

بنظر می رسد دولت آینده ،برای حل مشکلات ایجاد شده با دول مسلمان همسایه ،عزمی واقعی دارد .بر این اساس بنظر می رسد در ماههای آینده می توان انتظار بالاتر رفتن سطح مذاکرات آغاز شده با عربستان سعودی را داشت.

در بحث پرونده هسته ای شرایط جاری برخلاف خوش بینی های هفته های نخست، پیچیده شده است.

زیاده خواهی های طرفهای غربی در هفته های آخر و عدم تعهد دولت آمریکا در زمینه لغو تحریم های وضع شده در زمان دونالد ترامپ، امیدها به رسیدن توافق در دولت کنونی را به حداقل رسانه است.بر این اساس کارشناسان دولت آینده را میراث دار مذاکرات برجام قلمداد می کنند.

بر اساس شرایط فوق الذکر غالب صاحب نظران سیاسی اعتقاد دارند دولت سید ابراهیم رئیسی از همان آغاز با چالش های جدی اقتصادی و سیاسی مواجه شده است.عبور از این چالش ها نیز نیازمند تمرکز و همدلی همه نیروهای داخلی است.

سرویس سیاسی آوای سنت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن