مقالات و یادداشت ها

” چرا باید رای بدهیم ؟ و آنهم اصولگرا “

سید علاءالدین حیدری

آوای سنت : برخی بر من خرده می گیرند که چرا جامعه اهل سنت را به حضور پرشور در پای صندوق های رای تشویق می کنی و تاکید هم داری که به گزینه اصولگرا رای بدهند .

در جواب این دوستان باید عرض کنم که بنده معتقدم اگر اهل سنت بعنوان ایرانیان معتقد و متعهد می خواهند در چهارچوب قانون مطالبه گر حقوق حقه خود باشند ، شرط اول بازی در شطرنج سیاست هر نظام و کشوری کنش سیاسی و شرکت در انتخابات است .

اگر ما ادعای مطالبه گری و طلب حقوق خود را در نظام جمهوری اسلامی بعنوان شهروندان ایرانی با حقوق مشخص و تایید شده داریم ، شرط لازم برای آن التزام به قواعد بازی از جمله حضور در انتخابات است .

پس باید در پای صندوق های رای حضوری چشم گیر داشته باشیم تا بتوانیم با دست پر مطالبه گری کنیم .
اینکه برخی ها بدلیل عدم تحقق حقوق و یا دلسردی از دولت ها مردم را از صندوق های رای رویگردان می کنند با هیچ منطق سیاسی و محک عقلی همخوانی نداشته و اصولا نمی شود در زمینی بازی کرد و ادعای حق نمود که به قواعد آن بازی و زمین پایبند نبود .

لذا بنظر بنده نفس حضور در انتخابات یک اصل در بازی سیاسی و دروازه ای رو به طریق مطالبه گری ما است و آنرا یک امر لازم و حتمی می دانم .
اما در پاسخ به کسانیکه می گویند چرا رای را به سمت سبد اصولگراها هدایت می کنی ؟

باید عرض کنم که جامعه اهل سنت با تقدیم بیش از ۱۲هزار شهید ، دهها هزار ایثارگر در راه همراهی با نظام و پایداری ایران اسلامی دارای نقش ویژه و تاثیرگذاری در دوام و قوام نظام جمهوری اسلامی است و راه مطالبه حقوق قانونی خود را در همین چهارچوب می بیند .

اصول قانون اساسی ، نظرات ارزشمند حضرت امام ( ره) ، بیانات و دستورات راهگشای مقام معظم رهبری( مدظله العالی ) در خصوص وحدت و حقوق اهل سنت راه مطالبه گری ما را باز و حق دانسته و تایید نموده اند .

لذا ما این مسیر را برای خود باز دیده و عقل سیاسی حکم می کند که با اتخاذ راهبردهای سیاسی انتخاباتی در تعامل با نامزدهای ریاست جمهوری پویاتر عمل کنیم .

بر همین اساس جویای راه مطمئن و میسر درست برای مطالبه حقوق خود بوده و هستیم .

تجارب انتخاباتی گذشته بیانگر این موضوع بوده که عموما جامعه اهل سنت متاثر از چند فاکتور با نامزد مورد تایید جناح اصلاح طلب همراه بوده و به امید تحقق شعارها و وعده های آنها آرای چند میلیونی خود را به سبد آنها سرازیر کرده اند .

اما در عمل آنچه که تحقق یافت با حق و سهم واقعی جامعه اهل سنت فرسنگ ها فاصله داشت و می توان گفت که عمده مطالبات در همان شعارها فریز شدند و گامهای موثری برداشته نشد .

در واقع چند دوره همراهی با اصلاح طلبان نتیجه مشخص و خروجی آنچنانی برای ما نداشته است .
پس عقل سیاسی و اجماع فکری بیانگر این موضوع است که وقتی یک تاکتیک جواب نداد و یا اتخاذ یک تصمیم نتیجه ای در بر نداشته باید تاکتیک را عوض کرد .

برخی ها می گویند که باید زمین بازی را ترک کرد چون نتیجه نمی گیریم ، ولی معتقدم که ترک زمین بازی راه پیگیری مطالبات را به بن بست برده و در واقع دچار خودحذفی می شویم و این برای ما یک امر مذموم سیاسی است .
بلکه قاعدتا باید راهبرد را تغییر داد و با جابجایی تاکتیک ها بازی هوشمندانه تری کرد .

یعنی وقتی اصلاح طلبان نمی توانند و یا نمی خواهند به وعده ها و امیدهای ما جامه عمل بپوشانند پس باید وارد تعامل جدیدی شد .
یعنی مسیر جدیدی را باز کرده و با تعامل سیاسی و یا نگاهی نو به انتخابات ، هوشمندانه تر از قبل عمل کرد .عرصه سیاست عرصه سخت و واقعی است و ما نباید بر اساس وعده ها پیش برویم .تجارب سالهای اخیر مشخص کرده است که کلید مطالبات ما در سبد اصلاح طلبان یافت نمی شود و در واقع نسخه ما در دست این جناح نیست . اصلاح طلبان با ما فقط همدردی می کنند و هیچ ابزاری برای تحقق مطالبات اهل سنت ندارند .

بنظر بنده تعامل سازنده با اصولگرایان و نیز گشایش گفتمان متقابل با آنها می تواند به نفع هر دو طرف باشد .بدون تعارف ، اصولگرایان از قدرت بیشتری برای پاسخگویی به مطالبات ما برخوردارند و ما هم از آرای بالایی برای پیروزی آنها در انتخابات بهره مندیم .لکن اتخاذ تاکتیک جدید را منطقی می دانم و بر آن تاکید می کنم .

پیشنهاد می کنم این دوره تعامل با اصولگرایان را در پهنه سیاست امتحان کنیم .آنهم اصولگرایی با تعامل و البته نفوذ و قدرت بالا که بتواند بر وعده های خود به ما جامه عمل بپوشاند .با توجه به تعامل مطلوب و نیز ارتباطات وسیع #آیت_الله_رئیسی در سالهای گذشته با جامعه اهل سنت ، ایشان را گزینه قابل اتکا و مورد اعتمادی در این انتخابات می بینم .لذا از همه بزرگان ، علما معزز ، نخبگان فکری و فعالین مدنی اهل سنت ایران می خواهم که با همراهی پرشور ، فعال و مسئولانه با آقای #رئیسی باب جدیدی را برای تداوم مطالبه گری حقوق قانونی خود برداریم .

✍️ سید علاءالدین حیدری
فعال مدنی اهل سنت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن