مقالات و یادداشت ها

چند نکته درباره ناتوی عربی بایدن

آوای سنت : ایده تشکیل آنچه ناتوی عربی نامیده می شود،جدید نیست،زیرا این ایده به شدت توسط دولت ترامپ ترویج و حمایت شده بود.

اگرچه تشکیل آن به طور رسمی اعلام نشد،اما در آن زمان بود که ائتلاف استراتژیک خاورمیانه به صورت آزمایشی تشکیل شد.این ائتلاف مانورهای نظامی بزرگی را در سال ۲۰۱۸ در مصر به نام سپر عربی برگزار کرد که عربستان سعودی، کویت، بحرین، امارات و اردن در آن شرکت داشتند. این ناتو که در وهله اول عملاً مرده به دنیا آمد، با خروج مصر از این ائتلاف در سال ۲۰۱۹ به پایان رسید.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت، از نگاه واشنگتن،هدف اصلی این ناتو،تشکیل اتحاد امنیتی-نظامی برخی کشورهای منطقه برای مقابله با تهدیدات فزاینده ایران است.دولت ترامپ در چارچوب تلاش هایش با هدف کاهش تعهدات تاریخی خود برای حفاظت از امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس، به شدت پیگیر تشکیل این ناتو بود.ترامپ یکی از مدافعان سرسخت ایده ای بود که درآن چند کشور با مشارکت هم، بار دفاع از منطقه را به دوش می کشند.

در بحبوحه سفر اخیر بایدن به منطقه،دوباره بحث در مورد احیای ناتوی عربی مطرح شد. اگرچه آمریکا هیچ اظهارنظر یا اشاره رسمی در این خصوص نداشت اما چندین شواهد روشن،از جمله اظهارات قوی بایدن قبل و بعد از سفردرباره بازگشت تمرکز آمریکا به منطقه، سفر او به اسرائیل به عنوان اولین ایستگاه سفر در منطقه، تاکید صریح او در آنجا بر ادامه حفاظت از امنیت اسرائیل و دیدار او در بحبوحه اجلاس جده با رهبران شش کشور خلیج فارس و مصر، اردن و عراق، این نگاه را تایید می کند

این شواهد، علاوه بر گزارش های اندیشکده‌های بزرگ آمریکایی نزدیک به محافل تصمیم‌گیری در واشنگتن، نشان‌دهنده قصد واقعی بایدن برای احیای این ناتو است.تلاش بایدن برای احیای ناتو به ویژه میزان موفقیت او در تشکیل آن، انگیزه های کنونی احیای آن،شکل این ناتو و مکانیسم های کاری آن علامت سوال های زیادی را ایجاد می کند

علیرغم اینکه بایدن بر بازگشت تمرکز قوی آمریکا درمنطقه، یعنی تعهد مستمر واشنگتن به حفاظت از امنیت خلیج فارس تاکید کرد اما ترویج و حمایت او از این ناتو دو چیز را به همراه دارد: بایدن در مورد تمرکز مجدد جدی نیست و تنها از طریق ضمانت های خود سعی کرده است تا به ویژه بر روی کشورهای خلیج فارس تا زمانی که از بحران خفه کننده انرژی عبور کنند مانور دهد.یا اینکه او واقعاً در تعهداتش جدی است، اما از دشواری بازگشت تمرکز آمریکا به قدرتی که در یک دهه پیش بود، به دلیل ضعف عمومی قدرت آمریکا آگاه است.و همچنین تمام تمرکز آمریکا بر مهار چین است.حقیقت این است که این دو چیز یکی هستند و برای کشورهای منطقه ضروری است که بار مالی و نظامی حفاظت را با واشنگتن در میان بگذارند.

شایعات زیادی در مورد شکل این ناتو وجود دارد، اما تقریباً مسلم است که بایدن با استفاده از عادی سازی روابط اسرائیل و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال تشکیل یک ائتلاف ساختاری امنیتی-نظامی شبیه ناتو با مشارکت اسرائیل است که البته خیال خام است زیرا کاملاً غیرقابل تصور است که کشورهای منطقه در یک اتحاد امنیتی با اسرائیل شرکت کنند حتی اگر همه آنها روابط خود رابا اسرائیل عادی کنند

تلاش برای مقابله با ایران همچنان هدف اصلی پشت پرده بایدن درناتو است. این خود سناریوی شکست احیای آن را دو چندان خواهد کرد.چند دلیل برای این امر چندین است، اما برجسته ترین آنها دو است: اول عدم تمایل بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس و منطقه به ویژه مصر برای دامن زدن به دشمنی و رقابت بی مورد با ایران.

مورد دیگر و مهم ترین آن این است که شش کشور حاشیه خلیج فارس که در فاصله ای دورتر از تهدید ایران قرار دارند،در نحوه مقابله با ایران اختلاف نظر دارند. به عنوان مثال،کویت و عمان در حال اتخاذ سیاست های هوشمندانه مبتنی بر قدرت نرم، پوشش استراتژیک و روابط اقتصادی هستند. قطر نیز دارای روابط برجسته و متمایز با ایران است.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن