مقالات و یادداشت ها

 چهار جوی آب در بهشت برین….

آوای سنت :  رســول الله ﷺ می فرماینــد: شبی که به آسمان ها برده شدم، تمام جنت بر من عرضه و نشان داده شد. پس در بهشت برین چهار جوی را دیدم:

① یک جوی آب.

② یک جوی شیر.

③ یک جوی عسل.

④ یک جوی شراب طهور [پاک].

از جبرئیل پرسیدم که این جوی ها از کجا می ‌آیند و به کجا می ‌روند؟ فرمود: این جوی ها به حوض کوثر می ‌روند، اما اطلاع ندارم که از کجا می‌ آیند. خودت از حق تعالی بخواه تا برایت شرح یا نشان دهد که این جوی ها از کجا خارج می ‌شوند.

رسول الله ﷺ از خداوند درخواست کرد. فوری فرشته‌ای آمد و بر آن حضرت سلام کرد و گفت: یا محمد ﷺ ! چشم های خود را ببند.

پیامبر ﷺ فرمودنــد: من چشم های خود را بستم. سپس فرشته گفت: چشم های خود را بگشای. چشم های خود را گشودم، دیدم که پیش درختی قرار دارم، و در آن درخت قبه سفیدی است، و او را دروازه ای بود از طلای سرخ، و قفلی داشت که اگر تمام ما فی‌الدنیا از جن و انس در آن قبه گنجانده می شدند مانند مرغی است که بر کوهی نشسته باشد، دیدم که آن چهار جوی از زیر قبه خارج می ‌شوند.

وقتی خواستم که برگردم، فرشته گفت: چرا به داخل قبه نمی روی؟ گفتم: چگونه داخل شوم؟ دروازه قفل است و کلیدی هم موجود نیست؟

فرشته گفت: کلید آن ✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ✨ است. پس به قبه نزدیک شدم و گفتم:

“بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ”. قفل باز شد و چون داخل قبه شدم دیدم که این چهار جوی از چهار کنج قبه خارج می ‌شوند و دیدم که بر هر کنج آن قبه “بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ” نوشته شده بود و دیدم جوی آب از حرف میمِ بسم ‌الله و جوی شیر از هاءِ بسم الله و جوی خمر طهور از میمِ الرحمن و جوی عسل از میمِ الرحیم خارج می ‌شد.

پس فهمیدم که اصل این چهار جوی از✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیم✨ است . باری تعالی ﷻ فرمودنــد: ای محمد ﷺ! هر کسی از امت تو که من را به این چهار نام ✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ✨ با خلوص قلب و بدون ریا یاد کند، من او را از این چهار جوی می ‌نوشانم.

📚 منبــع :
تفسیر روح البیان شیخ اسماعیل حقی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن