مقالات و یادداشت ها

گزارش نیویورک تایمز درباره سفر بایدن به خاورمیانه

آوای سنت : به نقل از نیویورک تایمز: بایدن در مقایسه با دیدار شش سال پیش خود،خاورمیانه متفاوتی خواهد یافت.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت، گزارشی که توسط نیویورک تایمز منتشر شده است می گوید:جو بایدن با سفر خود به خاورمیانه در این هفته متوجه خواهد شد که منطقه نسبت به آخرین سفر او در سال ۲۰۱۶ تغییرات زیادی کرده است.

این گزارش که توسط پاتریک کینگزلی، مدیر دفتر روزنامه در قدس نوشته شده است، نشان می دهد که وقتی بایدن این هفته در اولین سفر خود به عنوان رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه می آید، با منطقه ای مواجه خواهد شد که در آن اتحادها، اولویت ها و روابط با ایالات متحده از آخرین سفر رسمی او در ۶ سال پیش، به طرز چشمگیری تغییر کرده است.

مدیر دفتر نیویورک تایمز افزود بایدن در این منطقه می بیندکه اسرائیل به جای همکاری با فلسطینی‌ها، که در مرکز سیاست آمریکا در خاورمیانه قرار دارد، برای برقراری روابط با کشورهای عربی تلاش می‌کند.بنابراین، سفر بایدن به اسرائیل بر روابط قوی تل آویو با کشورهای عربی و مشارکت نظامی در حال ظهور اعراب و اسرائیل برای مقابله با تهدیدات ایران متمرکز خواهد بود.

این گزارش حاکی از آن است که زمانی که بایدن آخرین بار ۶ سال پیش به عنوان معاون رئیس جمهور از اسرائیل بازدید کرد، اسرائیل تنها با دو کشور عربی (مصر و اردن) روابط دیپلماتیک داشت.

پس از چندین قرارداد با میانجیگری دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا که روابط اسرائیل و ۳ کشور عربی دیگر بحرین، مراکش و امارات را عادی کرد،این موضوع اکنون به بخشی جدایی ناپذیر از اکوسیستم دیپلماتیک خاورمیانه تبدیل شده است.

در کرانه باختری، بایدن با مقامات فلسطینی دیدار خواهد کرد و ممکن است حمایت اقتصادی جدیدی را اعلام کند. با این حال، تحلیلگران و دیپلمات‌ها می گویند انتظار تحولات عمده در روابط اسرائیل و فلسطین را ندارند زیرا مشارکت ریاست جمهوری آمریکادر مناقشه اسرائیل و فلسطین دیگر اولویت آمریکا نیست.اکنون مدیریت واشنگتن بر ائتلاف ضد ایرانی اعراب و اسرائیل بسیار مهمتر از حل مناقشه اسرائیل و فلسطین شده است.

با این حال، مقامات فلسطینی گفتند که امیدوارند دولت آمریکا حداقل اسرائیل را متقاعد کند که پروژه های کمتر مهمی مانند شبکه تلفن همراه ۴G را در مناطق تحت کنترل فلسطینیان در کرانه باختری اجرا کند.

این گزارش حاکی از آن است که از یک سال پیش که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل که روابط خوبی با حزب دموکرات نداشت،از سمت خود کناره گیری کرده بود،روابط واشنگتن و تل آویو بهبود یافته و هر دو طرف شروع به گفتگو در مورد تعاملات گرم کرده اند.

این گرما با وجود فروپاشی اخیر دولت اسرائیل و روی کار آمدن نخست وزیر موقت (یایر لاپید) ادامه دارد.انتظار می رود بایدن تلاش کند تا به اسرائیل اطمینان دهد که کشورش علیرغم ادامه پیگیری های واشنگتن برای دستیابی به یک هسته ای با تهران در رویارویی با ایران از این رژیم حمایت می کند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن