مقالات و یادداشت ها

گزینه های محدود اسرائیل برای مواجهه با ایران

آوای سنت : بیانیه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا، آغاز مجدد مذاکرات هسته ای با ایران و احتمال دستیابی به توافق جدید با واشنگتن را مطرح کرد.پس از آن،بحث در اسرائیل بر سر انتخاب تشدید نظامی یا حمایت از توافق بالا گرفت.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت، مواضع اسرائیل در مورد احتمال حمله نظامی فوری به تأسیسات هسته ای ایران و همچنین سناریوها و گزینه های مقابله با آنچه اسرائیل آن را تهدیدات ایرانی می نامد، متفاوت است. این در حالی است که اجماع عمومی بر این است که بازگشت ایالات متحده به توافق یا هرگونه توافق جدید، تل آویو را مقید به توافق نمی کند.

از سرگیری مذاکرات، در بحبوحه تشدید بحران سیاسی در داخل اسرائیل، پس از انحلال دولت صورت می گیرد.

این در حالی است که برخی از احزاب یهودی – که به دنبال تشکیل دولت بعدی هستند- موضوع توافق هسته ای را در دستور کار انتخاباتی خود قرار می دهند.

کاری که بنیامین نتانیاهو، رهبر مخالفان از سال ۲۰۱۲ انجام می دهد و از آن به عنوان مترسکی برای پیروزی در انتخابات استفاده می کند.

تحلیل گران به اتفاق آرا بر محدود بودن گزینه‌های اسرائیل اتفاق نظر دارند، به‌ویژه که از سرگیری مذاکرات و احتمال امضای توافق‌نامه جدید میان ایران، قدرت‌های بزرگ و آمریکا در اوج شکاف در صحنه سیاسی اسرائیل است.

تحلیل گران احتمال حمله نظامی فوری اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران را رد می کنند. زیرا اسرائیل به تنهایی آماده انجام چنین اقدامی نیست.

بر این اساس،تنها انتخابی که باقی می ماند و تل‌آویو ازآن به عنوان نبرد بین جنگ‌ها یاد می کند،ترور و حملات الکترونیکی، است. اما حتی این برنامه اسرائیل هم ممکن است با فشار واشنگتن در صورت امضای توافق جدید با ایران کاهش یابد.

عکیفا إلدار، تحلیل گر سیاسی اسرائیلی معتقد است که تعلیق چندین ماهه مذاکرات هسته ای به دلیل همگرایی منافع اسرائیل، اتحادیه اروپا و آمریکا، به ویژه با توجه به تهاجم روسیه به اوکراین بوده است. وی توضیح داد که دولت بنت لاپید از درگیری با دولت بایدن بر سر پرونده هسته ای ایران خودداری کرد،تا در موردپرونده های حیاتی مانند مسئله فلسطین امتیازی ندهد.

به گفته این تحلیل گر، دولت بایدن نیز نگران تداوم دولت بنت لاپید بود که رویکرد نتانیاهو را سرنگون کرد،کاخ سفید به تل آویو برای انجام عملیات محرمانه علیه ایران و پروژه هسته ای آن چراغ سبز نشان داد،آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز علاقه داشت تا با اسرائیل مشارکت و همکاری کند تا تهران را تحت فشار قرار دهد و آنرا ملزم به تشدید نظارت بر تاسیسات هسته‌ای کند.

ائتلاف کنونی به رهبری یایر لاپید و نفتالی بنت، نتانیاهو را به عدم انجام هیچ اقدام عملی برای تضعیف پروژه هسته‌ای ایران متهم می‌کند و او را مسئول نپذیرفتن توصیه‌های مئیر داگان، رئیس موساد بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ برای حمله نظامی به هسته‌ای ایران می‌داند.گزینه ای که رهبران فعلی سرویس اطلاعاتی اسرائیل همچنان به آن پایبند هستند.

موضع ابراز شده توسط آویو کوهاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، که در تضاد با دیدگاه سرویس‌های اطلاعاتی است، پرسش‌ها و علامت‌هایی را درباره توانایی اسرائیل برای حمله نظامی به پروژه هسته‌ای ایران و گزینه‌های آن برای خنثی کردن بازگشت به توافق هسته‌ای یا تأثیرگذاری بر آن و همچنین میزان توانایی آن در تقویت اتحاد منطقه ای برای مقابله با ایران را مطرح می کند.

در زمانی که دولت به نمایندگی از موساد مخالفت شدید خود را با هرگونه توافق هسته ای با ایران نشان می دهد و سناریوی گزینه نظامی را در دستور کار قرار می دهد، احزاب سیاسی اسرائیل بر این باورند که تغییر سیاست فعلی اسرائیل در قبال توافق هسته ای ممنوع است.

بر اساس برآوردهای روزنامه اسرائیل هیوم،اسرائیل نمی تواند شریک توافق بدی باشد که به زودی منقضی می شود و هیچ پاسخی به حفره هایی که از سال ۲۰۱۵ در توافقنامه اصلی وجود داشت، وجود ندارد.

با پیچیدگی‌های صحنه انتخابات، نفتالی بنت، رئیس حزب یمینا، تصمیم گرفت از راهبردی حمایت کند که موساد با حمله نظامی به سمت آن پیش می‌رود که منجر به تضعیف نفوذ ایران در خاورمیانه می شود.

اما برخلاف سیاستمداران، نظامیان اسرائیل، اکنون که ایران مکانیزمی برای تسریع تولید اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد در تاسیسات نطنز ایجاد کرده است،توافق هسته ای بد را ترجیح می دهد و معتقدند که چنین توافقی به اسرائیل کمک خواهد کرد زمان کافی برای را آماده شدن  برای انجام گزینه نظامی داشته باشد.

اپوزیسیون و ائتلاف دولتی ترس خود را از اعمال فشار توسط ارتش اسرائیل بر سیاستی که یایر لاپید تصمیم خواهد گرفت، ابراز می کنند.

این فشارها در مورد توافق هسته ای، قبل از سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به تل آویو در ۱۳ ژوئیه است. روزنامه اسرائیل هیوم معتقد است که تصمیمات لاپید پیامدهای استراتژیک و سیاسی دارد و این موضوع در جریان مبارزات انتخاباتی محل مناقشه خواهد بود، زیرا اکثریت قریب به اتفاق  اسرائیلی ها با وجود ناآگاهی از جزئیات و محتویات توافق هسته ای با این توافق مخالف هستند.

بنابراین، هر گونه تغییر در این اجماع،مورد سوء استفاده طرفین قرار می گیرد تا لاپید را درمورد یک موضوع اساسی اسرائیل،تسلیم فشار آمریکا معرفی کنند.

اسرائیلی‌ها معتقدند توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ خوب نبود، اما خروج دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از آن در سال ۲۰۱۸ منجر به تسریع توسعه برنامه هسته‌ای ایران شد.

اسرائیل لحن تشدید تنش ها علیه ایران را ادامه خواهد داد و از سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که برای ۱۳ ژوئیه آینده برنامه ریزی شده است، استفاده خواهد کرد تا واشنگتن را تحت فشار قرار دهد تا تمام تحریم های اعمال شده علیه تهران را لغو نکند.

اسرائیل قصد دارد با این اقدام خود،ایران را  مجبور به کنار گذاشتن پروژه هسته ای نظامی خود کند و اقدامات آژانس و نظارت بر تاسیسات هسته ای ایران را تشدید کند.

نیر دفوری، خبرنگار نظامی شبکه ۱۳ اسرائیل، توضیح داد که نهاد امنیتی اسرائیل نگران از سرگیری مذاکرات و احتمال بازگشت به توافق هسته ای است.

تل آویو تخمین می زند که تا نوامبر توافقی بین واشنگتن و تهران برای بازگشت به توافق حاصل شود که این ایام، همزمان با مذاکرات برای تشکیل دولت بعدی اسرائیل است.

به گزارش خبرنگار نظامی، اسرائیل در آستانه سفر بایدن، واشنگتن را برای تمدید نکردن توافق هسته ای و لغو دائمی آن تحت فشار قرار خواهد داد.هدف اسرائیل این است که تهران در ازای دریافت تسهیلات و امتیازات و لغو تدریجی تحریم ها آمادگی خود را برای کنار گذاشتن پروژه هسته ای خود برای اهداف نظامی اعلام کند.

همانطور که قبلاً توسط دولت بنت لاپید بیان شده بود، اسرائیل یک ایران ضعیف و محاصره شده بدون توافق هسته ای را ترجیح می دهد که به اتفاق آرا توسط رده های سیاسی مورد موافقت قرار گرفته است.

در حالی که رهبران نظامی به نمایندگی از ارتش و رئیس ستاد ارتش، و افسران ارشد بخش اطلاعات نظامی از رویکرد آمریکا برای بازگشت به توافق اولیه حمایت می کنند و می گویند که این کار تهران را از ساخت بمب هسته ای دور نگه می دارد و به آنها فرصت می دهد خود را برای انجام گزینه نظامی آماده کنند.

به گفته یوآو استرن، روزنامه نگار اسرائیلی متخصص در امور عربی،این موضع تأیید می‌کند که اسرائیل آمادگی نظامی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را ندارد.

همچنین، بازگشت به دو سال و نیم همکاری با توافق هسته‌ای، اسرائیل را قادر می‌سازد تا توانایی‌های نظامی خود را افزایش دهد و جبهه داخلی را تقویت کند.

استرن معتقد است که اسرائیل تلاش‌های پنهانی و آشکار خود را در مسیر دیپلماتیک تشدید خواهد کرد تا یک اتحاد منطقه‌ای تشکیل دهد که در آن اسرائیل، ترکیه و امضاکنندگان توافق‌نامه‌های عادی‌سازی، برای رویارویی با چالش‌های منطقه‌ای از جمله ایران با این رژیم همکاری کنند.

این روزنامه نگار اسرائیلی معتقد است که امضای توافق هسته ای جدید آمریکا را به عنوان یک ابرقدرت ملزم به ماندن در خاورمیانه می کند و این به معنای تقویت همکاری های امنیتی و نظامی بین کشورهای منطقه و تلاش برای فعال سازی اتحاد پدافند هوایی برای مقابله با تهدیدات و خطرات ایران است.

این اقدام آمریکا،فرصتی برای افزایش آمادگی اسرائیل برای گزینه نظامی علیه ایران در آینده است .

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن