مقالات و یادداشت ها

یک بام و دو هوای رسانه های غربی

تمرکز بر احتمال ایران و نادیده گرفتن واقعیت اسرائیل

آوای سنت : متیو بیتی،تحلیلگر سیاسی،تناقض رسانه های جهانی انگلیسی زبان را درباره پوشش خطرات دستیابی به سلاح هسته ای برجسته کرد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،او افزود: بیشتر تمرکز رسانه های جهانی روی ایران است که دردنیای واقعیت،سلاح هسته ای ندارد،این درحالی است که اندکی از این رسانه ها درباره کره شمالی صحبت می کنند.او گفت این رسانه ها همچنین به سختی و به ندرت درباره سلاح هسته ای اسرائیل حرف می زنند.

بیتی در مقاله ای که در وب سایت “Responsible Statecraft” منتشر و توسط الخلیج آن لاین ترجمه شده است،اشاره کردکه خود رئیس سیا،پس ازکشف غنی سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران گفت: ایران هنوز تصمیمی برای ساخت یک بمب هسته ای نداشته است.با این وجود،دولت جو بایدن،رئیس‌جمهور آمریکا،اسرائیل راتشویق کرد تا هرکاری که می‌خواهد درقبال ایران انجام دهد تا از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.

بیتی درمورد دلایل این دوگانگی گفت که سیاست نقش عمده‌ای در پوشش خبری موضوعات مختلف دارد،زیرا روزنامه‌نگاران گاهی اوقات به ترس‌ها وتابوهای نخبگان اجازه می‌دهند تعیین کنند که کدام موضوعات مستحق توجه هستند وچگونه آنها را پوشش دهند.

بیتی معتقد است که چگونگی پوشش برنامه های هسته ای کشورها از سوی رسانه های انگلیسی زبان،منعکس کننده این الگوی دوگانگی است واین امر ناشی از توجه به نگرانی های سیاسی ایالات متحده است.

اگرچه کره شمالی کشوری متخاصم است و توانایی ضربه زدن به سرزمین آمریکا را دارد، اما درگیری بین ایالات متحده وکره شمالی متوقف شده است،درحالی که واشنگتن فضای بسیاربیشتری برای فعال نگه داشتن درگیری آمریکا و ایران یا حتی تشدید آن دارد.

سیاستمداران اغلب تهدیدهای ایران علیه اسرائیل را دلیلی برای ترس از توانایی‌های هسته‌ای تهران ذکرمی‌کنند.اماکالین پاول،وزیرخارجه اسبق آمریکا درسال ۲۰۱۵ استدلال کردکه ایرانی‌ها درصورت ساختن سلاح هسته‌ای نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

آنهامی دانند که اسرائیل ۲۰۰ کلاهک هسته ای دارد وهمه آنها در تهران درتیررس این کلاهک ها هستند.

بیتی به بحران آگاهی درمیان مردم آمریکا اشاره می کند که سیاستمداران همیشه به دنبال بهره برداری از آن هستند،نظرسنجی های متوالی این موضوع را تایید می کنند.

وی توضیح داد که نظرسنجی انجام شده در سال ۲۰۱۰ نشان می دهد که ۷۰ درصد آمریکایی ها معتقد بودند که ایران قبلاً سلاح هسته ای داشته است.۶۰ درصد مردم آمریکا در سال ۲۰۲۱ همچنان به وجود سلاح هسته ای ایران اعتقاد داشتند.

این در حالی است که ۲۳ درصد آمریکایی ها گفتند دراین باره حقیقت را نمی دانند.درمقابل، نظرسنجی سال ۲۰۲۱ نشان داد که تنها حدود نیمی از پاسخ دهندگان می دانند که اسرائیل دارای سلاح هسته ای است.

به عبارت دیگر بیش از چهارپنجم مردم آمریکا پاسخ درستی به یک سوال واقعی ساده درمورد یکی از مطرح ترین موضوعات سیاست خارجی ۱۵ سال گذشته نمی دانند.بیتی در این مورد به نقل از دانیل لاریسون،تحلیلگر سیاست خارجی، گفت:این محصول دهه ها اطلاعات نادرست و تبلیغات است.

لاریسون گفته بود: جمهوری خواهان تلاش مستمری برای انتشاردروغ‌هایی درباره تهدیدات خارجی انجام می‌دهند تا مردم را بترسانند وسیاست های تهاجمی تری اتخاذ کنند و درنهایت از این دروغ ها برای تحریک اقدام نظامی استفاده می کنند.

بیتی تاکید می کند علیرغم این واقعیت که نه ایالات متحده و نه ایران ادعا نمی کنند که برنامه تسلیحات هسته ای ایران فعال است،اما تمرکز رسانه های انگلیسی زبان هنوز به طور مرتب برروی تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای است.

او افزود: پژوهش های انجام شده توسط Corpora در۱۲ سال گذشته نشان می دهد رسانه های انگلیسی زبان کلمه “ایران” یا “ایرانی” را درکنار کلمه “هسته ای” ذکر کرده اند.آمارها نشان می دهد درهر یک میلیون کلمه روزنامه های غربی۱.۴۶ بار واژه اتمی ایران ذکر شده است،این درحالی است نام کره شمالی،در هر میلیون کلمه ۰.۲۴۷ بار و این رقم درباره اسرائیل ۰.۰۱۱۷ در هر میلیون کلمه است.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن