مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

مناطق مرزی و فعالیت گروهک های مسلح

یادداشتی از عبدالله انصاری

آوای سنت: وقایع و حوادث منطقه سراوان در روز های گذشته همه ما را ناراحت و متاثر کرد.

همزمان با این وقایع، رئیس جمهور در نشست هماهنگی های اقتصادی دولت تاکید می کند که سوختبری و کولبری در شان مردم و کشور نیست و باید مسئولان برای حل این مشکل چاره ای داشته باشند.

سوال بنده به عنوان یک اهل سنت ساکن مرزهای غربی کشور از آقای روحانی این است که آیا جنابعالی در ماههای آخر ریاست خود متوجه این مساله شدید که سوختبری و کولبری در شان مرزنشینان ما نیست؟

چرا در هفت سال گذشته برای حل این مشکل و دفاع از شان و منزلت مردم فکری نکردید؟

بدون شک جنابعالی به عنوان کسی که بودجه و امکانات کشور را در اختیار داشتید در صورت داشتن اراده واقعی،حداقل می توانستید  این مشکل را کاهش دهید.در این شرایط ، قدردان رای مردم مرزنشین در دو دوره انتخابات گذشته ریاست جمهوری به خودتان می شدید.

وقایعی که هر از چند وقت در مرزهای غربی و شرقی کشور اتفاق می افتد نشان دهنده این است که دولت در سالهای گذشته اقدام موثری برای بهبود شرایط معیشتی مرزنشینان نکرده است.ای کاش یک دهم تلاشی که دولت برای مذاکره با غرب دارد،به فکر حل مشکلات مرزنشینان بود.

مساله مهم دیگری که روز گذشته باعث تشدید نارحتی بنده شد انتشار خبر حمله مسلحانه به نیروهای مرزی در منطقه سراوان از طرف یک گروهک مسلح است.آمار دقیقی از جان باختگان این حادثه منتشر نشده است.روابط عمومی سپاه اعلام کرده است در این حمله، نیروهای مهندسی این نیرو که مشغول خدمات رسانی به مردم منطقه بوده اند مورد هدف قرار گرفته اند و در نتیجه یک نفر زخمی و یک نفر دیگر مفقود شده است.

ما در منطقه غرب کشور نیز شبیه این اقدامات را داریم.در غرب کشور نیز گروهک پژاک با نفوذ به مناطق مرزی با نیروهای انتظامی و امنیتی کشور درگیر می شود.

در مناطق ما گفته می شود این گروهک ها از طرف اسرائیل و آمریکا حمایت می شوند.در مناطق شرقی در زمینه حامیان گروهک های مسلح انگشت اتهام به سمت کشورهای عربی منطقه نشانه رفته است و اعتقاد بر این است که این کشورها از مطالبات اهل سنت برای رسیدن به اهداف سیاسی خود در تقابل با جمهوری اسلامی سوء استفاده می کنند.

اما سوال مهم در رابطه با فعالیت های گروهک های مسلح در مناطق مرزی کشور این است که آیا فعالیت های اینها تاثیری بر حل مشکلات مناطق محروم مرزی دارد؟

با قاطعیت می توان گفت خیر.

اصلی ترین نتیجه این قبیل اقدامات، تشدید تدابیر امنیتی در مناطق مرزی و فرار اندک سرمایه گذارانی است که برای ایجاد فرصت های شغلی در مناطق ما حضور پیدا می کنند.

آیا این حملات می تواند به تغییر سیاست های کلان کشور در مناطق مرزی منجر شود؟

پاسخ این سوال نیز متاسفانه منفی است.اینکه ما انتظار داشته باشیم با توسل به اقدامات خشن دولت را مجبور به تغییر سیاست های کلانش بکنیم یک تصور نادرست است.

یکی از آثار دردناک و تاسف بار این قبیل اقدامات در مناطق مرزی این است که برخی از جوانان ما با احساسات پاک جوانی خود تحت تاثیر برخی از تبلیغات رسانه ای، در این گروهک ها جذب شده و قدم در مسیری می گذارند که برای آنها عاقبت خوبی به همراه ندارد.جوانان ما باید هوشیار باشند و در این قبیل موارد تابع احساسات خود عمل نکنند.

در مناطق مرزی کشور به ویژه در غرب و شرق کشور زندگی مردم به سختی سپری شده و جوانان ما در این مناطق برای یافتن فرصت های شغلی یا باید ترک دیار کنند، یا اینکه به مشاغلی مثل سوختبری و کولبری بپردازند.این وضعیت به هیچ وجه زیبنده نظام و حاکمیت ما نیست.باید برای اصلاح این شرایط تدبیر کرد .اما راهکار این مشکل اقدامات مسلحانه نیست!

عبدالله انصاری از اهل سنت غرب کشور

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن