مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

درخواست مولانا عبدالحمید درباره به رسمیت شناختن طالبان؛واکنش های رسانه ای

آوای سنت : امام جمعه اهل سنت زاهدان  در سخنرانی خود در نماز جمعه روز گذشته (۲۳ مهرماه ۱۴۰۰) از جامعه جهانی و کشورهای اسلامی خواست تا حکومت طالبان در افغانستان را به رسمیت بشناسند.

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در این سخنان تحریم افغانستان از سوی برخی قدرت‌ها را «ظلم»، «بی‌انصافی» و «بر خلاف عرف جهانی و قوانین بین‌المللی» دانستند و از جامعه جهانی به ‌ویژه کشورهای اسلامی خواست حکومت جدید افغانستان را به رسمیت بشناسند و با این کشور روابط دیپلماتیک برقرار کنند.

این عالم شاخص اهل سنت افزود: متاسفانه همان‌گونه که برخی از قدرت‌های جهانی با تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران این ملت را در تنگنا و مشکلات قرار دارند، اکنون این قدرت‌ها در کشور همسایۀ ما؛ افغانستان، شرایط بسیار بدتری را به‌وجود آورده‌اند.

مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اینجا بحث یک ملت است؛ نباید یک ملت مورد تحریم قرار بگیرد و دارایی‌ها و سرمایه‌هایش ضبط شوند. بار تحریم افغانستان از سوی قدرت‌های جهانی در واقع بر دوش کشاورزان و دامداران و مردم فقیر این کشور است. همین تحریم‌ها سبب افزایش مهاجرت مردم افغانستان می‌شوند که این امر علاوه بر افغانستان، برای کشورهای همجوار و سایر کشورها نیز مشکلات و دغدغه‌هایی را به‌وجود می‌آورَد.

این سخنان امام جمعه اهل سنت زاهدان به سرعت در رسانه های داخلی و خارجی انعکاس پیدا کرده و غالب رسانه های معتبر از این سخنان با تیتر “در خواست امام جمعه زاهدان برای به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان” یاد کردند.

به مانندسخنان گذشته مولانا عبدالحمید در زمینه طالبان، این بخش از سخنان وی در نماز جمعه زاهدان نیز با واکنش موافقان و مخالفان این رویکرد مواجه شد.

موافقان این موضع گیری، بااستناد به شرایط ایجاد شده در افغانستان ،تاکید کردند که طالبان یک واقعیت انکار ناپذیر در افغانستان جدید است و غالب دولتها مجبور به پذیرش این واقعیت خواهند شد.بر اساس این شرایط،موضع گیری مولانا عبدالحمید درباره ضرورت به رسمیت شناخته شدن طالبان را متناسب با شرایط جاری این کشور دانستند.

در نقطه مقابل، مخالفان این موضع گیری، با اشاره به گذشته طالبان و رفتارهای خارج از اصول این گروه در ماههای پس از به قدرت رسیدن، تاکید دارند این موضع گیریهای امام جمعه زاهدان هیچ گونه تناسبی با موضع گیریهای سابق ایشان در زمینه ضرورت رعایت حقوق بشر و آزادیهای مدنی در جوامع مختلف ندارد.

در هفته های اخیر و پس از اعلام برخی از محدویتها بر فعالیتهای اجتماعی اقشاری مانند زنان در جامعه افغانستان،انتقادات از حامیان این گروه شدت یافته است.

در پاسخ به این انتقادات،حامیان طالبان اعتقاد دارند باید به این گروه برای اعمال اصلاحات در جامعه افغانستان وقت داده شود

در نهایت بنظر می رسد جامعه جهانی و افکار عمومی قضاوت درباره طالبان را به عملکرد آینده این گروه در عرصه داخلی و بین المللی موکول کرده است و در شرایط کنونی، قضاوت مطلق درباره صلاحیتهای اجتماعی و سیاسی  این گروه،خارج از قواعد مرسوم است.

سرویس سیاسی آوای سنت 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن