مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

مشکلات معیشتی اولویت نخست دولت سیزدهم

گفتگوی زنده رئیس جمهور با مردم

آوای سنت : حجت السلام و المسلمین رئیسی در دومین گفتگوی زنده خود با مردم ایران شب گذشته از برنامه های دولت در زمینه های مختلف سخن گفت.

مهم ترین بخش سخنان رئیس جمهور در گفتگوی شب گذشته، اولویت مشکلات معیشتی جامعه برای دولت سیزدهم بود.

در این زمینه آقای رئیسی با اشاره به اینکه از ابتدای آغاز بکار دولت، دو موضوع واکسیناسیون و بهبود شرایط اقتصادی جامعه به عنوان دو هدف مهم دولت، مد نظر قرار داشته است تاکید کرد: با عنایت به شرایط مطلوب واکسیناسیون در کشور و کاهش میزان مرگ و میز ناشی از کرونا ،در این مرحله مهم ترین اولویت دولت ،مشکلات معیشتی مردم است.

رئیس جمهور افزود:بخش عمده مشکلات کنونی مردم در زمینه تورم و گرانی نشات گرفته از سیاست های گذشته بوده و مردم در بخش های مختلف جامعه آثار مثبت تصمیمات این دولت را در آینده نزدیک مشاهده خواهند کرد.

تاکید رئیس جمهور بر بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی جامعه در حالی صورت گرفته است که در هفته های اخیر امواج جدید تورمی، زندگی را بر بخشهای مختلف جامعه دشوارتر کرده است.در این ایام، قیمت غالب اقلام اساسی و مورد نیاز مردم افزایش داشته و نرخ تورم به سطح غیر قابل قبولی رسیده است.

در این شرایط، تاکید رئیس جمهور بر این مساله که دولت تمام نیرو و توان خود را بر کنترل نرخ تورم و افزایش قدرت خرید جامعه قرار داده است ،امیدهایی را در بخشهای مختلف مردم در زمینه بهبود شرایط معیشتی خود در ماههای آینده ایجاد کرده است .

شاه کلید صحبت های اقتصادی رئیس جمهور در گفتگوی شب گذشته، بررسی موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت و تلاش دولت برای وارد کردن این مبلغ به سفره خود شهروندان است.

در سنوات گذشته برخی از افراد فرصت طلب با سوء استفاده از ارتباطات خود در بدنه دولت ،از یک طرف ارز دولتی را دریافت می نمودند ،اما از طرف دیگر از خرید و ارائه کالاهای اساسی با نرخ مناسب و مطلوب خودداری می کردند.در این بین، برخی از ویژه خواران این منابع را از دولت دریافت کرده و آن را صرف امور دیگری می کردند.

دولت سیزدهم تلاش دارد منابع این ارز را که در بودجه سالانه، بیشترین حجم یارانه های دولتی را شامل می شود،بطور مستقیم به خود شهروندان تقدیم نماید.این رویه ،یک اقدام مناسب برای قطع دست واسطه ها و دلالان است.

مهم ترین آسیب احتمالی ناشی از اجرای این تصمیم ،ابعاد و عوارض تورمی ناشی از این اقدام است.تیم اقتصادی دولت باید برای مدیریت تکانه های اقتصادی ناشی از این تصمیم برنامه مدونی طراحی نمایند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در شب گذشته بر تلاش خود برای استفاده از ظرفیت های همه مدیران کارآمد تاکید کرده و تصریح کرد: در هفته های اخیر حتی از برخی از افراد که در انتخابات اخیر به ایشان رای نداده اند، نیز در پستهای مدیریتی استفاده کرده است.

این رویه قابل تقدیر است و در صورت نهادینه شدن این اصل در بدنه مدیریتی جامعه ،می توان به تحقق عملی دولت فراجناحی در کشور امیدوار بود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیس در بخش سیاست خارجی و مذاکرات برجام به عنوان یکی از مهم ترین موضوعات سیاست خارجی، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران بر انجام مذاکرات ثمر بخش تاکید دارد و در صورت حذف تحریم های ظالمانه آمریکا بر علیه ملت ایران ،دولت به برجام باز خواهد گشت.

رئیس جمهور در این بخش، برای چندمین بار تصریح کرد که دولت معیشت مردم را به مذاکرات هسته ای پیوند نخواهد زد.(این اشتباه راهبردی در دولت گذشته انجام شد).

سرویس سیاسی آوای سنت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن