مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

رسانه های غربی و جریان سازی در ترور شیرین عاقله

آوای سنت :رسانه های غربی چگونه روایت اسرائیل رادر زمینه ترور شیرین ابوعاقله منتشر کردند؟

عبیر قبطی، نویسنده و وبلاگ نویس، در مقاله ای در مورد چگونگی انتشار روایت اسرائیلی توسط رسانه های غربی می گوید که این رسانه به جای اعتماد به شهادت شاهدان فلسطینی، حرف های اسرائیل را بازنشر کردند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، قبطی در مقاله خود که توسط وب سایت انگلیسی میدل ایست آی منتشر شده است، توضیح داد که رسانه های غربی بار دیگر حقوق فلسطینی ها را که در نتیجه ترور روزنامه نگار شرین ابوعاقله در شوک به سر می بردند رعایت نکردند.

وی افزود زمانی که نظامیان اسرائیلی یک فلسطینی را می کشند. این عمل همیشه با افعال مجهول بیان می شود (تا در این جملات از اسرائیل سخنی به میان نیاید)و هیچ توضیحی در باره چگونگی شروع نزاع بیان نمی شود.

وی خاطرنشان کرد که در میان گفته های اسرائیلی ها همیشه آن بخش از اظهارنظرها انتخاب می شود که فریبنده است.

استراتژی اسرائیل این است که فوراً مسئولیت را انکار کند، سپس شهادت شاهدان عینی فلسطینی‌ را زیر سؤال ببرد تا زمینه را برای ادعای وجود دو نسخه یا دو روایت از ماجرا فراهم کند، و سپس روایت خود را به صورتی که اسرائیل مورد انتقاد قرار نگیرد در رسانه ها تکرار می کند این را بدون انتقاد در رسانه‌ها تکرار کند.

او گفت:در روزی که شیرین ترور شد،چند ساعتی به بی‌بی‌سی گوش داد،گزارشگر بی بی سی فقط این سخن اسرائیلی‌ها را تکرار می‌کرد که او با آتش فلسطینی ها  کشته شده است. سپس خاطرنشان کرد که فلسطینی ها گفته اند او بر اثر تیراندازی اسرائیل کشته شده است.

در این گزارش همچنین  ادعای اسرائیل مبنی بر اینکه از تشکیلات خودگردان فلسطین خواسته است تحقیقات مشترکی را انجام دهد، نیز آمده بود.اما این پیشنهاد رد شد و تشکیلات خودگردان فلسطین تماس مقامات اسرائیلی با آنها را رد کرد. اما رسانه ها به گزارش دادن درباره آنچه اسرائیل گفت ادامه دادند.

نویسنده تاکید کرد که اکثر رسانه های بین المللی همان روایت اسرائیلی را گزارش کردند، تا جایی که گویی مقالات خود را با همکاری رسانه های اسرائیلی در یک سند مشترک گوگل نوشته اند.

رسانه های غربی ضمن اطمینان از پخش تمام نکات صحبت های اسرائیل، به همان میزان به فلسطینی ها توجهی نکردند. با وجود اینکه تشکیلات خودگردان فلسطین پنجشنبه گذشته گفت به دنبال بررسی مستقل این موضوع است و دلیل امتناع خود از شرکت در تحقیقات در کنار اسرائیل را توضیح داد، اما رسانه های غربی به این موضوع توجهی نکردند.

قبطی افزود پوشش مغرضانه رسانه های غربی حتی در مراسم تشییع جنازه شیرین نیز ادامه داشت. با وجود اینکه تصاویر زنده ازحمله یک طرفه نظامیان اسرائیلی به عزاداران فلسطینی حکایت داشت و نشان داد که حمله از پیش برنامه ریزی شده بود، اما خبرگزاری های اصلی غربی به شکل فریبنده ای از آغاز درگیری یا آغاز خشونت نوشتند.

در واقع، اکثر رسانه های غربی قوانین خود را از یک کتاب استخراج می کنند. خبرنگاران به جای کاوش بیشتر در حقیقت و به چالش کشیدن بیانیه های اسرائیل، در عوض به اسرائیل کمک می کنند تا وقایع را در هاله ای از ابهام قرار دهد.

این نویسنده گفته است که شهادت خبرنگارانی مانند شذی حنیشه که هنگام جان سپاری شیرین در کنار وی بود، و شهادت علی الصمودی که در نزدیکی شیرین ابوعاقله مورد اصابت گلوله قرار گرفت و شهادت مجاهد الساعدی که او نیز شاهد این ترور بود بدون شک با چراغ سبز گروه های حقوقی اسرائیلی، یا منابع خبری مانند هاآرتص صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد حتی زمانی که رسانه های غربی دیگر نتوانستند از افشای دروغ های اسرائیل اجتناب کنند، به دستکاری خبر روی آوردند و چند خط به داستان های خود اضافه کردند.

قبطی می‌گوید وقتی نوبت به جنگ روسیه و اوکراین می‌رسد، ما چنین تردیدی را در انجام مسئولیت نمی‌بینیم. هنگامی که روزنامه نگاران در اوکراین کشته می شوند، گزارش های رسانه های غربی بلافاصله به بمباران روسیه اشاره می کند.از نظرآنها منابع و روزنامه نگاران اوکراینی به اندازه کافی قابل اعتماد هستند که بتوان از آنها نقل قول کرد و نیازی به پاسخ روسیه در این باره نیست.

نویسنده در پایان می گوید که این استانداردهای دوگانه، همدستی رسانه های غربی در پوشش جنایات اسرائیل را آشکار می کند. وی افزود: پایان دادن به این همدستی کار دشواری نیست، فقط رسانه های بین المللی  از جمله روزنامه نگاران باید با تکیه بر اسناد واقعی از فلسطینی ها روایت گری کنند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن