مقالات و یادداشت ها

پهپادها و جنگ اوکراین

آوای سنت : چرا پهپاد ها چالشی بزرگ تر از موشک برای اوکراین ایجاد می کند؟

از زمانی که ولادیمیر پوتین،رئیس‌جمهور روسیه تاکتیک‌های خود را با هدف انجام حملات هوایی به اهداف زیرساختی در سراسر کشوراوکراین تغییر داد، مسکو استفاده  از دو سلاح اصلی یعنی موشک‌های کروز دوربرد و هواپیماهای بدون سرنشین به اصطلاح انتحاری(کامیکاز) را تشدید کرد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، هر دو اسلحه یک گونه پرنده هستند که به سمت هدف پرواز می کنند و پس از برخورد به آن منفجر می شوند، اما هر سلاح تهدید متفاوتی را ایجاد می کند.

این موشک ها که صدها هزار یا میلیون ها دلار قیمت دارند، سریع پرواز می کنند و به سختی سرنگون می شوند و محموله عظیمی از مواد منفجره را حمل می کنند. اما اکنون بزرگ‌ترین تهدید ممکن است از پهپادها باشد، اگرچه کوچک، کند، ارزان و به راحتی سرنگون می‌شوند، اما خوبی آنها این است که به صورت دسته جمعی در دسترس هستند و به سمت اهداف تعیین شده شلیک می شوند

در اینجا چند تفاوت بین موشک ها و پهپادها وجود دارد:

موشک ها:

روسیه ممکن است در یک روز صدها میلیون دلار از مهمات استفاده کرده باشد، در ۱۰ اکتبر،زمانی که پوتین اعلام کرد روش‌های جدید جنگی را با بزرگترین حملات هوایی از زمان آغاز جنگ دنبال خواهد کرد،روسیه بیش از ۸۰ موشک کروز به سمت اهدافی در سراسر اوکراین شلیک کرد.

اعتقاد بر این است که موشک های کالیبر توانایی پرواز تا مسافت ۲۰۰۰ کیلومتری، فرود آمدن چندین برابر سرعت صوت بر روی اهداف خود و حمل کلاهک های با وزن بیش از ۴۰۰ کیلوگرم از جمله امکان حمل کلاهک هسته ای را دارند.این موشک ها برای انهدام اهداف نظامی با ارزش بالا مانند کشتی های جنگی و مراکز فرماندهی طراحی شده اند.سرنگونی آنها به دفاع هوایی پیشرفته نیاز دارند که برای دفاع از اهداف خاص و مهم مناسب باشد.

کیف می گوید بیش از نیمی از موشک های پرتاب شده توسط روسیه در چند هفته گذشته را سرنگون کرده است.اما رگبار عظیم موشک ها در ۱۰ اکتبر، دست کم ۱۹ نفر را کشت و تیرهای برق را در مناطق وسیعی از اوکراین فرو ریخت.

اگرچه تحلیلگران غربی دقیقاً نمی دانند روسیه هنوز چند موشک دارد، اما چیزی که واضح است این است که منابع آنها محدود است و نمی توانند به انجام این حملات گسترده ادامه دهند.

کشورهای غربی قول داده اند سامانه های دفاع موشکی پیشرفته تری مانند سامانه آمریکایی ناسا را ​​ارائه کنند،این سامانه قرار است در چند ماه آینده تحویل اوکراین شود،واشنگتن می گوید که در حال تسریع در تحویل آن است. هفته گذشته، آلمان اولین دسته از سیستم های دفاع هوایی Iris-T را به اوکراین فرستاد.

پهپادها:

هواپیمای بدون سرنشین یا پهپادها را می توان برای شناسایی و نظارت یا به عنوان سکوی پرتاب مهمات هوا به زمین استفاده کرد. اما ساده ترین راه استفاده از آن به عنوان یک سلاح، پرواز به سمت هدف و منفجر شدن روی آن است.

پهپادهای موسوم به کامیکاز مانند نمونه شاهد ایرانی،می توانند به اندازه یک خودروی کوچک قیمت داشته باشند. روسیه تنها در چند هفته گذشته از صدها پهپاد در اوکراین استفاده کرده است و گمان می‌رود که ۲۰۰۰ پهپاد از ایران خریداری کرده است.

هر پهپاد آنقدر آهسته پرواز می کند که توسط یک تفنگ با دقت بالا سرنگون می شود و تنها محموله کوچکی از مواد منفجره معادل یک گلوله توپ را حمل می کند، اما می تواند صدها کیلومتر را طی کند.ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز چهارشنبه گفت که اوکراین در ماه گذشته ۲۳۳ پهپاد از نوع شاهد را سرنگون کرده است.

اما به دلیل هزینه کم،پهپادها را می توان به صورت دسته جمعی ارسال کرد،این امر موجب اصابت یک یا دو پهپاد به هدف می شود.دفاع هوایی پیشرفته ای که برای محافظت از اهداف با ارزش و مهم در برابر موشک ها استفاده می شود، برای دفع پهپادهای ارزان قیمت مناسب نیستند. اما سیستم‌های دفاعی تخصصی ضد پهپاد دارای حسگرهایی هستند که می‌توانند با استفاده از نرم‌افزار هوش مصنوعی این پهپادها را ردیابی کنند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، این هفته گفت که ائتلاف نظامی غربی در چند روز آینده سامانه‌های دفاعی ضد پهپاد را به اوکراین ارسال خواهد کرد، او جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن