اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

ماموستا مومنی: خودباختگی و بیگانه دوستی عامل بروز اختلاف در امت اسلامی

آوای سنت: امام مسجدجامع شیخ علی نقشبندی آستارا دوری از خود و وابستگی به بیگانگان را باعث کم رنگ شدن وحدت میان امت اسلامی دانست.

به گزارش آوای سنت ماموستا عبدالحمید مومنی در گفتگو با خبرنگار ما وحدت امت در پس از دوران شکوفایی دین را دستخوش بسیاری از اتفاقات ناخوشایند طی قرون های مختلف خواند و گفت: اینکه پرسیده می شود چرا امروز اتحاد و همدلی واقعی در دنیای اسلام کم رنگ جلوه می کند دلایل آن به کم کاری های خود ما برمی گردد. باید بپذیریم وحدتی از که در صدر اسلام تبلور داشت مسافت های زیادی پیدا کرده ایم و تا مادامی که ملت های مسلمان دلسوز یکدیگر نباشند اهل یهود و نصارا بر تسلط شان به بخش هایی از کره خاکی ادامه خواهند داد.

اگر تا چند صد سال پیش مشکلات امت اسلامی با همکاری و همیاری حل می شد، امروز خیال می کنیم گرفتاری یک هموطن، یک همشهری و یا همسایه ارتباطی به ما ندارد و با این بهانه که قصد دخالت در امور دیگران را نداریم از کمک کردن خودداری می ورزیم.

ماموستا مومنی توقع بیش از حد و غفلت را معضل فراگیر در میان امت مسلمان عصر حاضر دانست و اظهار داشت: محق دانستن خود در مطالبات، عطش داشتن پست و مقام دنیوی و خودبزرگ بینی از جمله دلایلی هستند که دیگران را کوچک ببینیم. همانگونه که در تاریخ می خوانیم در صدر اسلام یک پارچ آب بین چندین رزمنده زخمی گردانده شد، لیکن هیچکس از آن یاران با وجود نیاز مبرم به آب خود را محق از دیگری ندانستند و سرانجام بی آنکه کسی جرعه ای از آن آب بنوشد همگی بشهادت رسیدند.

امام مسجدجامع شیخ علی نقشبندی آستارا یادآور شد: تعارفات خشک و خالی جای از خودگذشتگی ها را گرفته اند. میل به بیگانه پرستی و دوستی با قدرت هایی که اتحاد دنیای اسلام را به نفع خود نمی دانند حاصل بازخوردهایی است که از خود ما سر می زند. منابع خدادادی ما در بسیاری لحاظ بر قدرت های خارجی می چربد، ولی قدر داشته هایمان را نمی دانیم.

اصحاب رسول اکرم صلی ‌الله ‌علیه ‌وآله‌ وسلم رفاه شان را برای عزت اسلام فدا کردند تا جایی که حضرت ابوبکر صدیق رضی الله برای تهیه تدارکات یکی از جنگ ها تمام دارایی اش را تقدیم نبی مکرم کرد تا رضایت الله و آن حضرت را جلب کند. حضرت علی برای مهریه عروسی جز یک شمشیر چیزی در بساط نداشت. حضرت عثمان آن را خریداری کرد تا مبلغ لازم برای مهریه فراهم شود و سپس شمشیر را به آن حضرت کرم الله به عنوان کادوی عروسی تقدیم کرد.

ماموستا مومنی خاطر نشان کرد: در دوران حیات رسول گرامی اسلام نه تنها اختلافی در میان مسلمانان پیشامد نکرد، بلکه تاریخ زندگی آن دوره مملو از فداکاری ها و از خودگذشتگی های اصحاب رضی الله عنهم برای هم است. آنها عادل و سخاوتمند بودند. خوشی و لذت دو روز دنیا برایشان معنا نداشت. حدود و مرزهای فداکاری ها در زمانه فعلی تنها معطوف به خانواده ها شده است و لذا دو برادر از حال هم خبر ندارند. زکات اموال را که به گردن مان فرض شده است چندان جدی نمی گیریم. در حالی که الگوهای اسلامی کاملا مشخص می باشند اسامی نامتعارفی را روی فرزندان تازه متولد شده می گذاریم.

این عالم اهل سنت متذکر شد: درون سبک زندگی برخی ها با اوقاتی که پا به بیرون از خانه می گذارند تفاوت زیادی ندارد و پوشش ها بشدت نازک و کوتاه شده اند.

مراودات تجاری در صدر اسلام نیز یک اصل مهم شناخته می شد، اما آن بزرگواران هرگز خود را وابسته و محتاج به بیگانگان نکردند. در حدیث شریف آمده است که همانطوری که آلام عضوی از بدن آرامش را از سایر اعضا سلب می کند، امت مسلمان هم می بایست برای گرفتاری برادران خود ناآرام شده و تا رفع مشکل از تلاش دست برندارند. کافی است همه مجموعه دنیای اسلام بخواهند اتحاد واقعی را تجربه کنند. آنگاه شاهد درخشش مجدد خورشید اسلام تا آخرین سرزمین ها و سرحدات خواهیم بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن