اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

شیخ قتالی:نقد سازنده راهگشای حل مشکلات اجتماعی

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت بندر خمیر انجام نقد سازنده را مستلزم برخورداری از دانش و تجربه کاری در زمینه مسائل اجتماعی دانست

به گزارش آوای سنت سید عبدالجلیل قتالی در گفتگو با خبرنگار ما وجود نقد، انتقاد و مشورت را از ارکان اساسی پیشرفت در جوامع مختلف اسلامی خواند و گفت: ما باید این موضوع را درنظر داشته باشیم که هیچ قومی در روی زمین به عنوان اقوام کامل و بی نیاز از خرد و اندیشه جمعی آفریده نشده اند. و حتی کسانی که اداعای خدایی می کردند خود را بی نیاز از علم مورخین و جادوگران دوران خود داشته اند که نمونه آن را می توان در داستان های حضرت ابراهیم، موسی و یوسف علیهم السلام مطالعه کرد.

حتی پیامبران اولوالعزم با آنکه از گناه و اشتباه پاک و معصوم بودند، اما در کارهای جمعی با نزدیکان خود جلسه شور و مشورت برگزار می کردند و این رویکردی است که همه ادیان و علی الخصوص در دین اسلام به آن تاکید زیادی می شود.

وی نقد به عملکرد و تخریب را دو مقوله جدا و متفاوت از هم دانست و افزود: بسیاری از مردم عادت دارند در مناظرات جمعی مخاطب خود را تخریب کرده و به چالش می کشانند. با اینکه هدف اصلی در نقد عملکرد است، اما به دلیل ناآشنا بودن به مفهوم واقعی آن که در عین حال باید بسیار ظریف به آن پرداخت، ناخودآگاه دست به تخریب مخاطب زده و چه بسا بار روانی زیادی را به او تحمیل می کنیم. در بسیاری جهات ما اگر از تک روی های احساسی پرهیز کرده و خرد جمعی را ملاک قرار دهیم، به طور یقین به نتایج بهتری دست خواهیم یافت.

داشتن تبحر و تخصص در یک رشته و مبحث تخصصی نمی تواند به مفهوم توانمند بودن شخص در سخنوری و نقد منصفانه در همه موضوعات باشد. کسانی که در زمینه نقد، دانش و تجربه کافی دارند معمولا افرادی صبور هستند که با دقت به سخنان مخاطب گوش داده و سپس به اظهار نظر می پردازند. لذا یکی از دلایل نقد بد در جامعه این است که پیش از کسب اطلاع کامل از جوانب و کیفیت یک موضوع به آن ورود کرده و به خود اجازه می دهیم در آن باره به نقد بپردازیم.

شیخ قتالی با یادآوری این مطلب که برای انجام یک نقد خوب باید بارها و بارها صورت مسئله را در ذهن پردازش کرد، عنوان نمود: همچنان که یک مورخ و یا کتاب نویس نمی تواند در مدت کوتاهی یک تالیف ارزشمند بنگارد، دور از ذهن است که بتوانیم در موضوعات حساس و تاثیرگذار دست به نقد عجولانه و غیر منطقی بزنیم. پیش از هر سخنوری باید به ابعاد مختلف آن فکر کرده و صحبتی را ارائه بدهیم که شنونده بتواند با استماع آن به میزان دانسته هایش بیقزاید.

از سوی دیگر همه باور داریم که جامعه امروز ما با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کرده است و مردم از مسئولین خود انتظار دارند تا بر چالش ها غلبه کرده و وضعیت را به شرایط عادی برگردانند. در شرایطی که کشور می رود تا شاهد جابجایی دولت باشد می طلبد که اگر خود را در نقد مسائل مختلف توانمند می دانیم بیاناتی سازنده و مفید به مخاطب ارائه دهیم. خصوصا کسانی که در این زمینه قلفرسایی می کنند و یا در پشت تریبون های رسمی مطلبی می گویند می بایست با در نظر گرفتن همه جوانب قضیه به قضاوت بپردازند.

رئیس شورای عالی مدارس اهل سنت جنوب متذکر شد: بیکاری درد کهنه و نخ نما شده ای است که هیچ یک از دولت های ما در طول چهار دهه گذشته در ریشه کن کردن آن موفق عمل نکرده اند. با وجود نزدیک بودن شروع کار دولت سیزدهم، می بینیم که اجناس گران تر می شوند. مسئولان باید پاسخگوی گرانی ها باشند. دوات آینده باید بداند که وعده های داده شده فراموش نمی شوند و حداقل انتظار مردم در کوتاه مدت بازگشت شرایط به قبل است. دولت آینده این توانایی را دارد که بتواند امنیت خاطر را به جامعه برگرداند. اگر نقدی پذیرفته است و اگر در خرد جمعی با این نتیجه می رسیم که مشکلات باید ریشه کن شوند، بفوریت در آن مسیر گام برداریم. تکرار مکرارت حتی در ابعاد مثبت هم روزی خسته کننده خواهد شد. مردم به تغییر شرایط نیاز دارند و خوب است که این تغییر بازگشت شرایط به وضعیت پایدار باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن