اخبارخارجی
موضوعات داغ

اسرائیل و تحولات افغانستان

نگاه مقامات صهیونیستی نسبت به رویدادهای جاری در کابل

آوای سنت: تحولات اخیر افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان در این کشور مباحث مختلفی را درباره بازتابهای این تحولات در محافل رسانه ای مطرح کرده است.

در یکی از این مباحث پایگاه العربی الجدید به بررسی دیدگاه مقامات رژیم صهیونیستی نسبت به تحولات افغانستان پرداخته است.سرویس ترجمه آوای سنت این یاداشت را تقدیم حضور کاربران خود می نماید.

ازمجموع بازتاب هایی که خروج آمریکا از افغانستان در اسرائیل داشت،باید به سه بازتاب عمده اشاره کرد.

اولین مورد این بود تا این قضاوت را بازتولید کند که مردم جهان سوم لیاقت دموکراسی ،آزادی وعدالت اجتماعی را ندارند،دوم برای افزایش این باورکه ایالات متحده و اروپا در درک این مردم ناتوان هستندو مورد سوم تقویت اسلام هراسی است.

به گفته یک استاد دانشگاه که از متخصصان برجسته امنیت ملی است ،اکثر رهبران ایالات متحده در چند دهه گذشته این واقعیت را نادیده گرفته اند که جوامع قبیله ای منطقه نمی دانند که یک زندگی خوب می تواند از پذیرش ارزشها ،دموکراسی،سازش،صلح، تکثرو برابری زنان و رفاه و آزادی به دست بیاید.

سالها قبل، یکی دیگر از اساتید اسرائیلی نوشت که نمی توان به دموکراسی برای حل مشکلات جوامعی که از آن به عنوان جوامع آشفته ونادان یاد کرد(او در کلام خود مستقیم به کشورهای عربی اشاره نمود)اعتماد کرد.

برخی ازآنها هنوز به یاد دارندکه چگونه بنیامین نتانیاهو،نخست وزیر سابق اسرائیل ،درآغاز انقلابهای بهارعربی درسال ۲۰۱۱ ودر سخنرانی خود درپارلمان اسرائیل گفت که نمی تواند آنها را انقلابهایی ساده لوحانه سریالی توصیف کند.به گفته نتانیاهوآنها پیچیدگی های سیاست در خاورمیانه هستند و کشورهای عربی درمسیرپیشرفت حرکت نمی کنند،بلکه به عقب برمی گردند.

بازتاب بعدی بر یک نتیجه گیری قدیمی وجدید تأکیددارد که دولت اشغالگر،در حال حاضر و برای همیشه،تنها باید به خود وقدرت بازوی نظامی خود تکیه کند.

طبق آنچه یک مقام وتحلیلگرسیاسی سابق اسرائیل نوشته است،همه رهبران اسرائیل ،ازبن گوریون تا نتانیاهو،به این نتیجه رسیدندکه تعیین نهایی مرزها به گونه ای که از نظر اسرائیل قابل دفاع باشند،مستلزم حفظ پایگاه های استراتژیک مانند دره اردن وحفظ وضعیت بلندی های جولان است.

درهمین رابطه ،یک سیاستمدارسابق اسرائیلی نوشت که برنامه جان کری،وزیر خارجه ایالات متحده دردوره ریاست جمهوری باراک اوباما،که خواستار برقراری امنیت اسرائیل ازطریق توافق با تشکیلات خودگردان فلسطین با میانجیگری سازمان ملل شده بود ،بی اهمیت و سطحی بود.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن