مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

راز خصومت داعش و طالبان

تحلیلی از تاثیرات قدرت گرفتن طالبان بر شرایط داعش در افغانستان

آوای سنت : مدت کوتاهی پس از اعلام خلافت توسط دولت اسلامی در عراق و سوریه در سال ۲۰۱۴  اعضای سابق طالبان پاکستان وفاداری خود را به  ابوبکر البغدادی رهبر این سازمان اعلام کردند، بعدها نیز افغانها و طالبان جدا شده به آنها ملحق شدند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت در اوایل سال ۲۰۱۵ ، داعش تأسیس ولایت  خراسان را اعلام کرد،خراسان نامی قدیمی است که بر مناطقی از افغانستان کنونی ،پاکستان ،ایران و آسیای میانه ، اطلاق می شود.

دولت اسلامی در عراق و شام،در سال ۲۰۱۵ در منطقه کوهستانی آچین در استان ننگرهار (شرق افغانستان) نیز اعلام موجودیت کرد و موفق به حضوری پایدار در منطقه کنر شد.در تمام مناطق دیگرافغانستان،این گروه با طالبان درگیر شدند.

این گروه به گفته سازمان ملل متحد ،توانسته است سلول های خفته را در سایر نقاط افغانستان ، به ویژه در پایتخت و پاکستان تشکیل دهد.بر اساس آخرین برآوردها و به استناد گزارش شورای امنیت سازمان ملل در ژوئیه گذشته ، تعداد جنگجویان داعش چندین هزار نفر است.

داعش چه نوع عملیاتی را انجام داد؟

گروه تروریستی داعش مسئولیت برخی از مرگبارترین حملات سال های اخیر در افغانستان و پاکستان وکشتار غیرنظامیان در مساجد ، بیمارستان ها و اماکن عمومی را بر عهده گرفته است.

در آگوست ۲۰۱۹ ، این گروه مسئولیت حمله به مسلمانان شیعه در جشن عروسی در کابل را بر عهده گرفت که در این حمله ۹۱ نفر کشته شدند.

در حمله ماه مه ۲۰۲۰ داعش، زایشگاه بیمارستانی در محله ای ازکابل که اکثراً شیعه نشین هستند را هدف حملات خود قرارداد و ۲۵ نفر از جمله ۱۶ مادر و یک نوزاد کشته شدند.

داعش با طالبان چه نسبتی دارد؟

طالبان وداعش از نظر دکترین واستراتژی متفاوت هستند و بر سراجرای جهاد با هم رقابت می کنند. به عنوان شواهدی از خصومت شدید بین آنها ، دولت اسلامی طالبان را کافر توصیف کرد.

داعش با سرکوب طالبان و هدف قرار دادن فراریان خود ، بر خلاف موفقیت های این سازمان در عراق و سوریه ، نتوانست قلمرو خود را در افغانستان گسترش دهد.

در سال ۲۰۱۹ ، ارتش افغانستان ، پس از عملیات مشترک با ایالات متحده ، شکست آنها را در استان ننگرهار (شرق) اعلام کرد. بر اساس برآوردهای ایالات متحده و سازمان ملل متحد ، داعش پس ازآن، از طریق سلولهای خفته خود در شهرها به منظور انجام حملات بزرگ فعالیت می کند.

واکنش این سازمان به بازگشت طالبان چیست؟

داعش از توافقنامه ای که در فوریه ۲۰۲۰ در دوحه بین واشنگتن و طالبان منعقد شد و بر اساس این توافقنامه  نیروهای آمریکایی و خارجی باید از افغانستان خارج شوند ، انتقاد کرد و این جنبش را به عقب نشینی از اهداف جهادی متهم نمود.

طالبان پس از ورود به کابل و به دست گرفتن قدرت در ۱۵ اوت ، تبریک بسیاری از گروههایی را که به عنوان جهادی معرفی شده اند دریافت کردند ، اما اسم داعش در میان آنها نیست ، ناظران انتظار داشتند که این سازمان از فروپاشی در افغانستان منتفع شود.

آقای کیو، متخصص غربی در امور داعش که تحقیقات خود را با این نام مستعار در توییتر منتشر می کند ، نشان داد بین ۱ ژانویه تا ۱۱ اوت ۲۱۶ حمله از سوی داعش  انجام شده است ، در حالی که این عدد در مدت مشابه پارسال  ۳۴ حمله بود.

وی هفته گذشته به خبرگزاری فرانسه گفت که این امر افغانستان را به یکی از فعالترین مراکز داعش تبدیل می کند. به گفته او همه چیز به طور مستقیم با خروج آمریکا مرتبط نیست ، اما پیروزی طالبان راه حلی برای داعش فراهم می کند.

کالین کلارک ، مدیر مرکز تحقیقات ژئوپلیتیک سوفان در نیویورک ، اذعان کرد که سقوط ارتش افغانستان یادآور عجیبی از آنچه در عراق در سال ۲۰۱۱ دیده بودیم است،من می ترسم با توسعه داعش و احیای القاعده وضعیت در افغانستان تکرار شود.

اصل مطلب را اینجا ببینید

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن