اخبارخارجی

اعتراف آمریکا به عجز و ناتوانی در افغانستان

آوای سنت : ایالات متحده اعتراف کرد که بی کفایتی عامل اصلى بی ثبات شدن در افغانستان در طول ۲۰ سال اِشغال آن کشور بوده است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت توصیف بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، از عملیات تخلیه نیروها از افغانستان که نتایج فاجعه باری را به همراه داشت، به عنوان”موفقیت”، نشان داد که واشنگتن چقدر از واقعیت ها به دور است!

از سوی دیگر ، آوریک هاینس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا توضیح داد که افغانستان اولویت آنها نیست.

آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه آمریکا اعتراف کرد که ایالات متحده در اِشغال بیست ساله افغانستان که بیش از ۱۷۰ هزار غیرنظامی را بدون در نظر گرفتن زنان و کودکان کشتند، در ایجاد تغییر ناتوان مانده اند!

بلینکن در پاسخ به سوالات اعضای کنگره در نشست افغانستان با اعتراف به اینکه با بیست سال اقامت در این کشور نتوانسته اند هیچ تغییرى ایجاد بکنند، بیان کرد که اگر یک سال دیگر نیز بمانند هیچ چیزى تغییر نمى کند!

وزیر امور خارجه در مورد رسوایی روند تخلیه از کابل که آن را “موفقیت آمیز” نام برده بود، با بیان اینکه “طالبان را به رسمیت نمی شناسم” آشکارا سعى در تسلط بر پاکستان داشت.

از سوی دیگر ، آوریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا،نشانه هایی از این را داد که پس از خروج از افغانستان ، هرج و مرج را به سومالی ، یمن ، سوریه و عراق منتقل خواهند کرد!

شکستشان را “موفقیت آمیز” نشان دادند!

بلینکن که نام خود را در لیست هذیان گویان در مورد بهانه آوردن براى شکست فاجعه بار اِشغال بیست ساله ى افغانستان ثبت کرد، دلیل تخلیه نیروهاى امریکایى از افغانستان را ندیدن هیچ نشانه اى از ثبات در افغانستان بیان کرد!

در واقع وی با بیان این جمله که :”اگر ۲۰ سال و صدها میلیارد دلار پشتیبانی و حمایت ، تجهیزات و آموزش کافی نیست ، چرا یک سال ، پنج سال یا ده سال تفاوتى ایجاد بکند؟ ” اعتراف کرد که واشنگتن با سیاست هایی که طی ۲۰ سال اعمال کرده هیچ پیشرفتى نداشته است.

بلینکن از روند تخلیه از کابل که منجر به یک شکست شده بود با عنوان”موفقیت امیز بودن“استدلال کرد!

تحت فشار قرار دادن پاکستان

همچنین بلینکن در این نشست بیان کرد که اگر جنبش طالبان انتظارات جامعه بین المللی را برآورده نکند ، پاکستان نباید دولت جدید افغانستان را به رسمیت بشناسد!

بلینکن، پاکستان را که همسایه افغانستان است، آشکارا تحت فشار قرار داده و بیان کرد: “همه کشور ها از جمله پاکستان، پیش از مشروعیت بخشیدن یا حمایت از دولت تحت رهبری طالبان، در خصوص برآورده کردن انتظارات، باید اصرار بورزند!”

انتقال هرج و مرج

از سوی دیگر ، هاینس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا نشان داد که پس از خروج از افغانستان ، آنها هرج و مرج را به سومالی ، یمن ، سوریه و عراق منتقل خواهند کرد!

هاینس با بیان اینکه آنها دیگر انتظار بزرگترین تهدیدهای تروریستی را از افغانستان دارند ، گفت:”به خاطر داعش ما به یمن ، سومالی ، سوریه و عراق اهمیت میدهیم، ما بزرگترین تهدید را در اینجا می بینیم.”

که در مورد نقطه هاى مورد هدف جدید که قرار است هرج و مرج را به آن جا منتقل بکنند نشانه هایی داد!

رئیس جمهور آمریکا جو بایدن ادعا کرده بود که “ایالات متحده بر اهداف جدیدی در مبارزه با تروریسم تمرکز خواهد کرد”

* اصل خبر را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن