اخبارداخلی

افزایش چشمگیر متقاضیان بالای ۶۰ سال برای دریافت وام ازدواج

آوای سنت : انتشار آمارهایی درباره افزایش چشمگیر تعداد دریافت‌کنندگان وام ازدواج در سال‌های اخیر با سنین “نامتعارف” در ایران با انتقادهایی همراه شده است؛ بالا رفتن تعداد متقاضیان پس از افزایش رقم وام ازدواج اتفاق افتاده است.

محمد مهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تازه‌ترین آمار پرداخت تسهیلات ازدواج را به تفکیک گروه‌های مختلف سنی اعلام کرد.

بر این اساس فقط در ۵ ماهه اول امسال (۱۳۹۸) ۲۲۴۴ فرد بالای ۶۰ سال وام ازدواج گرفتند؛ این رقم در سال ۹۷ حدود ۳۵۳۰ نفر و در کل سال ۹۶ حدود ۲۲۴ نفر بود.

آقای تندگویان گفته: “این موضوع نشان می‌دهد قانون‌گذار تا کنون به بازه سنی دریافت وام ازدواج توجه نکرده است.”

بر اساس آمار اعلام شده تعداد دختران زیر ۱۵ سال هم بعد از بالا رفتن رقم وام ازدواج افزایش چشمگیری داشته است.

محمد مهدی تندگویان گفته است: “درسال ۹۷ همزمان با افزایش مبلغ وام ازدواج به ۱۵ میلیون تومان، این رقم به ۳۴۳۲ دختر زیر ۱۵ سال رسیده است. براساس اعلام بانک مرکزی در سال ۹۸ هم تا پایان مرداد ماه ۴۴۶۰ دختر زیر ۱۵ سال وام ازدواج را دریافت کرده‌اند.”

این آمار به میزان “ثبت ازدواج” در سنین مذکور اشاره نمی‌کند و فقط شامل “تعداد وام‌هایی” است که به افراد در این رده سنی پرداخت شده است.

افزایش وام ازدواج در سال‌های اخیر همچنین به خرید و فروش وام ازدواج و همچنین راه‌اندازی سایت‌هایی برای ترویج ازدواج‌های صوری دامن زده؛ این وام به دلیل پایین بودن نرخ سود آن در مقایسه با سایر وام‌ها تسهیلات ارزشمندی در ایران به خصوص برای جوانان محسوب می‌شود.

وام ازدواج دو سال پیش (۱۳۹۷) حدود ۱۵ میلیون تومان بود که این رقم سال پیش به سی میلیون تومان رسید؛ بازپرداخت این وام ۶۰ ماهه تعیین شده است.

البته سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در اوایل دی ماه از تصویب افزایش وام ازدواج از ۳۰ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان در این کمیسیون (فرهنگی) خبر داد که بر این اساس بازپرداخت آن از پنج سال قرار است به هفت سال افزایش یابد.

این در حالیست که در لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده (۹۹) وام ازدواج ۳۰ میلیون تومان اعلام شده است که البته در سال‌های اخیر معمولا رقم وام ازدواج بعد از بررسی لایحه بودجه در مجلس دستخوش تغییراتی شده است.

علی ساری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه (یازدهم دی) به افزایش افراد بالای شصت سال دریافت‌کننده وام ازدواج اشاره کرده و گفته: “اگر قرار است برای اصلاح این موضوع کاری انجام شود باید کارشناسی بوده و از طریق مرکز پژوهش‌های مجلس باشد.”

احمد مازنی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم گفته: “اگر احساس می‌شود که در دریافت وام ازدواج در موضوع کودک همسری و یا دریافت این وام توسط افرادی با سنین بالا سوء استفاده‌هایی انجام می‌شود دولت باید نظارت لازم را داشته باشد.”

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن