اخبارخارجی

الحاق چهار منطقه اوکراین به روسیه و بازتابهای آن

آوای سنت : کاخ کرملین روسیه خبر داد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور این کشور طی فرمانی، استقلال دو منطقه زاپوروژیا و خرسون اوکراین را برسمیت شناخت.

رسانه‌های روسی خبر داده‌اند که برسمیت شناختن استقلال دو منطقه خرسون و زاپوروژیا، گام نخست برای پیوستن رسمی این دو منطقه به روسیه به شمار می‌آید.

طی روزهای اخیر همه‌پرسی‌هایی در چهار منطقه روسیه شامل دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا برگزار شده‌اند.

به گزارش یو اس نیوز، بایدن ساعاتی پس از آن که پوتین الحاق چهار منطقه اوکراین به روسیه را امضاء و اعلام کرد، طی سخنانی در کاخ سفید افزود: آمریکا و متحدانش قرار نیست مرعوب پوتین و سخنان و تهدیدهای بی پروای او شوند.

وی همچنین به پوتین هشدار داد که هرگونه تجاوز یا تهدید به کشورهای ناتو پاسخی سریع و قاطع خواهد داشت.

وزارت خزانه داری و وزارت خارجه آمریکا هم با صدور بیانیه هایی تحریم‌های جدیدی علیه روسیه به سبب الحاق غیرقانونی مناطقی از اوکراین تحمیل کردند.

اتحادیه اروپا روز جمعه در پی پیوستن رسمی چهار منطقه اوکراین به روسیه، با رد این اقدام، اعلام کرد که کشورهای عضو به هیچ وجه همه پرسی های غیرقانونی را به عنوان بهانه نقض استقلال اوکراین، به رسمیت نمی شناسند.

وزرای خارجه گروه هفت و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای مشترک الحاق چهار منطقه به روسیه را محکوم کردند.

به گزارش دفتر خارجی فدرال آلمان، وزاری خارجه گروه هفت در بیانیه ای مشترک اعلام کردند: “ما وزرای خارجه کشورهای گروه ۷ متشکل از کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، آمریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا در محکومیت شدید جنگ روسیه و تجاوز به اوکراین و نقض مستمر حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال اوکراین متحد هستیم.

لیز تراس نخست وزیر انگلیس نیز در بیانیه ای نوشت که نباید به پوتین اجازه تغییر دادن مرزهای بین المللی با استفاده از نیروهای زور را داد و ما باخت او را در این جنگ غیرقانونی، تضمین خواهیم کرد.

اعضای شورای اروپا نیز انضمام دونتسک، لوهانسک، زاپوروژیا و خرسون را غیر قانونی خوانده و قاطعانه رد و آشکارا محکوم کرد.

واکنش گوترش به همه پرسی الحاق به روسیه 

دبیرکل سازمان ملل در واکنش به همه‌پرسی‌های برگزار شده در چهار منطقه اوکراین بر سر الحاق به روسیه، این همه‌پرسی‌ها را “تشدید خطرناک تنش” خواند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه الجزیره،‌ آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به برگزاری همه پرسی بر سر الحاق چهار منطقه دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون اوکراین به روسیه گفت، طرح روسیه برای الحاق این چهار منطقه اوکراین به خاکش به منزله “تشدید خطرناک تنش” در جنگ در اوکراین است که چشم انداز صلح را به خطر می‌اندازد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن