مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

تحریم های اقتصادی: آیا نوبت مردم اروپا شده است؟

آوای سنت : اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در یک هشدار تعجب آور و با مداخله در امور داخلی کشورهای عضو، در سخنرانی خود در دانشگاه پرینستون آمریکا به ایتالیا هشدار دارد که در صورت انحراف از اصول دموکراتیک مجازات خواهد شد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، موضوعی که در آستانه انتخابات ایتالیا، نظرسنجی ها انتظار پیروزی بزرگی را برای جناح راست ایتالیا داشتند و از آن به عنوان یک تهدید پنهان تلقی می شد، که در واقعیت نیز  اتفاق افتاد.

تلاش کمیسیون اروپا هر روز برای مداخله در امورداخلی کشورهای عضو، از طریق تأثیرگذاری بر انتخابات داخلی وتهدید تحریم‌های اقتصادی و محرومیت از منابع مالی، با هدف تأثیرگذاری بر سیاست‌های دولت‌های کشورهای عضو افزایش می‌یابد.

فون در لاین در سخنرانی خود گفت:کمیسیون اروپا ابزارهایی دارد که اگر اوضاع در مسیر دشوار پیش رود،می تواند علیه ایتالیا استفاده کند،همانطور که قبلاً با مجارستان و لهستان اتفاق افتاد.

بنابراین، فون در لاین،در تلاش است تا بر انتخابات داخلی کشورهای عضوی که تمایل به رأی دادن به جناح سرکش راست را دارند، تأثیر بگذارد، همانطور که قبلاً در مورد مجارستان رخ داد، زمانی که مجارستان را تهدید به محروم کردن از بودجه اروپا کرد.

اگر ایتالیایی‌ها تصمیم گرفتند که دوباره به ویکتور اوربان رای دهند (بدون امکان‌سنجی)، فون در لاین نمی‌توانست بر روند رأی‌گیری در ایتالیا تأثیر بگذارد، زیرا راست‌های ایتالیایی تمایل دارند پس از انتخابات محوری و مهم، قدرت را در ایتالیا به دست بگیرند.

برخلاف جناح راست سوئدی که اخیراً در انتخابات پیروز شد و روابط دوستانه تاریخی با پوتین و روسیه ندارد، متحدان نخست وزیر احتمالی ایتالیا، جورجیا ملونی،که در ائتلاف راست پیروز ایتالیا برنده شد یعنی نخست وزیر سابق سیلویو برلوسکونی و معاون سابق نخست وزیر متئو سالوینی از مهم ترین متحدان حامیان ولادیمیر پوتین به شمار می روند.

برلوسکونی استدلال کرده است که پوتین مجبور به تهاجم به اوکراین شده است، سالوینی نیز با زیر سوال بردن تحریم‌های غرب علیه روسیه گفت: این تحریم‌ها می‌توانند بیشتر از روسیه به اروپا آسیب برسانند.

در عمل، آنچه فون در لاین به آن اشاره می‌کند، دقیقاً اصل تحریم‌های اقتصادی علیه دولت‌های دست راست و محروم کردن آن‌ها از کمک‌های مالی اروپاست، همان‌طور که در مورد مجارستان و رئیس‌جمهور آن، ویکتور اوربان، اتفاق افتاد که تهدید به محروم کردن کشورش از کمک های اروپا شدتا مجبور شود موضعی همسو با کمیسیون اروپا در باره جنگ اوکراین اتخاذ کند،اوربان بسیاری از تصمیمات علیه روسیه را که فون در لاین می خواست علیه روسیه اتخاذ کند،نپذیرفت و آن را فاجعه ای برای اقتصاد کشورش دانست.

مجارستان و لهستان پس از آن که کمیسیون ادعا کرد که می تواند از اهدای بودجه لازم به دو کشور خودداری کند،پس از بروز اختلاف با دولت های دست راستی در سال ۲۰۱۸، برای حل و فصل اختلاف بر سر اصل توقف کمک های اروپایی به دیوان دادگستری اروپا متوسل شدند.درباره این موضوع،دیدگاه کمیسیون در فوریه گذشته (در آستانه جنگ اوکراین) به کرسی نشست زیرا دادگاه اروپا حکم داد که اتحادیه اروپا می تواند کمک مالی به کشورهای عضو را در صورت عدم رعایت حاکمیت قانون متوقف کند.

بنابراین، رای دیوان دادگستری اروپا که قطعی تلقی می شود، پوشش حقوقی و سیاسی برای کمیسیون اروپا فراهم کرد تا از کمک به کشورهای اروپایی که به نظر کمیسیون از استانداردها و ارزش های اروپایی خارج شده اند، جلوگیری کند. این رای دیوان می تواند از مکانیسم رأی گیری در اتحادیه اروپا (اجماع) برای تضعیف اجماع اروپایی در مورد مسائل حیاتی، به ویژه موضوع تحریم ها علیه روسیه، سوء استفاده کند.

پس از جنگ اوکراین، واکنش های اروپایی ها به این دو کشور (مجارستان و لهستان) به دلیل مواضع آنها در این مورد متفاوت بود.لهستان به طور کامل از سیاست های اروپا در قبال اوکراین پیروی کرد،در حالی که ویکتور اوربان به بسیاری از تصمیمات در مورد ممنوعیت گاز روسیه و غیره اعتراض داشت.

بر اساس رفتار دو دولت، کمیسیون اروپا در سپتامبر امسال توصیه ای مبنی بر تعلیق حدود ۷.۵ میلیارد یورو بودجه برای مجارستان به دلیل آنچه از آن به عنوان اتهامات فساد یاد کرد، صادر کرد که این تصمیم برای اولین بار در خود اتحادیه اروپا اعمال شد.

البته اوربان قول داد که برخی از قوانین شفافیت و پاسخگویی را در داخل کشور تغییر دهد تا پول های منجمد اروپا را آزاد کند، اما از تهدید شدن ایتالیایی ها از سوی فون در لاین،در آستانه انتخابات مشخص است که شمشیر تحریم های اروپا ابزاری برای مردم خواهد بود.این کمیسیون برای تنبیه رهبران راست اروپایی و تغییر رفتارشان از تحریم استفاده می کند در حالی که این اقدامات قبلاً علیه کشورهای جهان سوم با هدف تحت سلطه درآوردن دولت‌ها یا تغییر رفتارشان استفاده می‌شد.

در نتیجه استفاده از شمشیر تحریم‌های اقتصادی برای تحت سلطه در آوردن کشورها که  روشی غربی ای بود که علیه دشمنان، مخالفان و متحدان استفاده می شد اکنون تا خود اتحادیه اروپا گسترش یافته است اما رفتار کمیسیون اروپا برای اروپایی‌هایی که احساس می‌کنند از سیاست‌های تحمیل‌شده توسط افراد غیرمنتخب بر آنها پیروی می‌کنند،آسان نخواهد بود و اکنون بوروکراسی بروکسل، سیاست‌های داخلی کشورهای عضو را کنترل می‌کند، چیزی که احتمالا پس از بحران زمستان آینده تشدید خواهد شد.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن