اخبارخارجی

توقف فروش تسلیحات آمریکایی به امارات و عربستان

دولت بایدن در صدد بررسی قراردادهای فروش اسلحه

آوای سنت : جو بایدن برنامه فروش سلاح به متحدان ایالات متحده آمریکا را به طور موقت متوقف کرده است. وزارت خارجه آمریکا گفته که دولت قصد دارد برنامه دولت قبلی تحت هدایت دونالد ترامپ برای فروش سلاح به کشورهای متحد را دوباره بررسی کند.

وال استریت جورنال، چاپ نیویورک، هم گزارش داده که این دستور، شامل قرارداد آمریکا با کشورهای عربستان و امارات متحده عربی می‌شود.

سفارت امارات متحده عربی در آمریکا در واکنش به این تصمیم بر ضرورت همکاری دو کشور تاکید کرده و گفته امارات پیش‌بینی می‌کرد که این برنامه تسلیحاتی مورد بازنگری قرار گیرد.

نماینده امارات متحده عربی در آمریکا گفته که در راستای تنش‌زدایی از منطقه، این کشور با دولت جو بایدن هم گفت‌وگوهای تازه و همکاری امنیتی را ادامه خواهد داد. به گفته امارات، توافق اخیر فقط یک قرارداد نظامی نیست بلکه به امارات متحده عربی این امکان را می‌دهد که بازدارنده قوی مقابل تهاجم باشد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در کارزار انتخاباتی خود مخالفتش را با استفاده از سلاح‌های آمریکا در جنگ یمن اعلام کرده بود.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا درباره برنامه دولت جو بایدن برای بررسی دوباره فروش تسلیحات می‌گوید “این روال عادی است” که هر دولتی روی کار بیاید برای شفافیت این اقدام را انجام دهد.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، اردیبهشت ۱۳۹۸ با اعلام وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد که برای فروش چند میلیارد دلار تسلیحات به عربستان و امارات متحده عربی بدون مجوز کنگره اقدام کرده است. آن تسلیحات شامل مهمات، تجهیزات نگهداری و تعمیر هواپیماهای جنگنده بود.

مایک پومپئو، وزیر وقت امور خارجه آمریکا، در آن زمان شرایط اضطراری ناشی از فعالیت‌های ایران را دلیل آن تصمیم عنوان کرد.

دو مجلس نمایندگان و سنا در کنگره آمریکا سعی کردند که این برنامه را لغو کنند اما آقای ترامپ با استفاده از حق وتو رای هر دو مجلس را نقض کرد/بی بی سی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن