مقالات و یادداشت ها

مسلمانان فرانسه و سختی های قربانی

آوای سنت : ابراهیم از ۲۰ سال پیش،ساکن فرانسه شد،مشتاق بود که عید قربان را در شهر کوچک خود در تونس بگذراند تا مراسم عید قربان را به بهترین نحو در کنار خانواده بزرگش برگزار کند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، ابراهیم ۵۴ ساله با ناراحتی که در چهره اش پیداست به الجزیره گفت:متاسفانه امسال عید قربان را در پاریس می گذرانم و این یکی از معدود مواقعی است که شرایط کاری و خانوادگی مرا وادار به برگزاری این جشن مذهبی در فرانسه کرد.

او می گوید اعیاد و مناسبت های مذهبی در فرانسه طعم و بویی ندارند، به ویژه عید قربان که ارتباط مستقیمی با مراسم ذبح قربانی دارد. فرانسه از ذبح و برپایی آداب مذهبی آنطور که باید و شاید جلوگیری می کند. ابراهیم با حالتی خشمگین می پرسد: آیا در کشوری که ادعای حقوق و آزادی دارد این کار معقول است؟

او افزود آنها به عنوان شهروندان مسلمان فرانسوی حق ندارند به این قوانین ناعادلانه اعتراض کنند یا خواستار انجام شعائر اسلامی خود شوند و هرکسی که این کار را انجام دهد به شدت مجازات می شود و به افراط گرایی و تروریسم متهم خواهد شد.

ابراهیم معتقد است که مسلمان فرانسوی در مقایسه با دیگر افراد جامعه احساس حقارت می کند و احساس می کند در کشوری هستندکه به دین و آیین های مذهبی او احترام نمی گذارد.

بر اساس آخرین آمار رسمی منتشر شده در سال ۲۰۱۸، ابراهیم و خانواده اش یکی از  از ۵ میلیون مسلمان ساکن فرانسه هستند. قوانین آنها را از ذبح مستقیم در خانه و یا برگزاری مراسم عید قربان مطابق با قوانین اسلامی منع می کند.این قوانین مربوط به چیزی است که در فرانسه و اروپا به گوشت و ذبح حلال معروف است

اولین مورد از این قوانین به سال ۱۹۶۴ باز می گردد، زمانی که فرمانی برای ساماندهی کشتار حیوانات در نظر گرفته شده بود، این فرمان به بهانه تسکین درد کشتار،کشتارگاه‌های فرانسوی را موظف ‌کرد تا به تکنیک‌هایی متوسل شوند که دام‌ها را قبل از کشتار بیهوش کنند و رایج‌ترین روش آن برق‌گرفتگی بود.

در سال ۱۹۸۰، فرمان دیگری صادر شد که اگر هدف پایبندی به آموزه های دینی مانند گوشت حلال برای مسلمانان و گوشت کوشر برای یهودیان باشد،این فرمان،امکان دور زدن تکنیک بی حسی را فراهم می کرد. با وجود همه این قوانین،دولت در قبال ذبح حلال و حتی برگزاری مراسم عید قربان مدارای بیشتری داشت. تا قانون سال ۲۰۱۲ معروف به قانون” فیون” در دوران نیکلا سارکوزی (۲۰۰۷-۲۰۱۲)آمد

قانون فیون جنجال برانگیز شد، زیرا از ادیان می خواست  به سنت‌های ذبح که توسط نیاکان اعمال می‌شد و طبق ادعای او امروزه دیگر در کشور مدرن معتبر نیست، بیندیشند.

محمد هنیش، رئیس اتحادیه مساجد و انجمن‌های اسلامی پاریس نیز به نوبه خود می‌گوید که قبل از این قانون، روند کشتار فقط یک عملیات تجاری معمولی بین صاحب گوسفند و کشتارگاه بود، اما پس از سال ۲۰۱۲، شخص ثالث یعنی دولت وارد معادله شد

وی افزود: کار بسیار پیچیده شده است، چرا که کشتارگاه، گوسفندان بدون مجوز دولت را نمی پذیرد و موظف است تعداد گوسفندانی که به صورت حلال ذبح می شوند و ذبح را انجام می دهند را گزارش کند.و این کار به عملیات جاسوسی پیچیده شبیه است

هنیش به الجزیره گفت:سال به سال شاهد افزایش محدودیت‌ها برای مسلمانان فرانسه به‌ویژه برای آیین‌های عید قربان و برگزاری این مناسبت مذهبی هستیم، اگرچه قوانین اتحادیه اروپا به صراحت برلزوم رعایت شعائر مسلمانان و یهودیان در مورد ذبح تاکید دارد اما  این امر در فرانسه اعمال نمی شود.

هنیش تأیید می کند که این محدودیت های قانونی منجر به ترک این آیین توسط بسیاری از مسلمانان فرانسه شده است زیرا با این محدودیت های فرانسه،دیگر ارزش مذهبی و آیین زیبا را در آن حس نمی کنند،عبداللطیف بیدار، متخصص ذبح قربانی و ناظر گوشت حلال در کشتارگاه شهر کان فرانسه،معتقد است طعم عید قربان را فقط در کشورهای اسلامی می توان چشید.

بیدار می گوید: یک کشتارگاه بزرگ در شهر لیون با مسجد جامع لیون و انجمن های اسلامی همکاری می کرد که پس از فشار زیاد انجمن های حمایت از حیوانات، مسئولان و جناح راست افراطی ،این کشتارگاه،ذبح حلال را متوقف کرد. این امر مسلمانان را بر آن داشت تا به اسپانیا، لهستان، رومانی و بریتانیا متوسل شوند زیرا قوانین در آنجا دارای پیچیدگی کمتری است

هنیش خاطرنشان می کند که تعداد کشتارگاه های معمولی یا موقت در سال های اخیر به طور پیوسته در حال کاهش بوده است، زیرا تعداد کشتارگاه های موقت اختصاص داده شده به مسلمانان در سال ۲۰۱۹ تقریباً ۳۹ کشتارگاه بود و در طول همه گیری کرونا به ۱۹ کشتارگاه کاهش یافت و سپس به ۳۳ رسید،این در حالی است که ۱۰ سال پیش و قبل از قانون فیون، تعداد کشتارگاه های موقت بیشتر از ۱۰۰ کشتارگاه بود،وی افزود،در نتیجه سیاست سیستماتیک مقامات فرانسه برای محدود کردن مسلمانان، تعداد آنها همچنان در حال کاهش است.

اصل مطلب  را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن