اخبارخارجی

سیاست مهاجرتی نژادپرستانه انگلیس علیه سودانی ها

یادداشتی از ابراهیم درویش در القدس العربی

آوای سنت : بریتانیا متهم به نژادپرستی بی شرمانه نسبت به سودانی ها شده است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،مارک تاونسند،سردبیر روزنامه «آبزرور»درگزارش خود وزارت کشور انگلیس را متهم کرده است که برخلاف  پناهندگان اوکراین، با امتناع از دادن پناهگاه امن ومسیر قانونی به پناهندگانی که از سودان فرار می‌کنند،سیاست نژادپرستانه را اتخاذ کرده است.

بعد از برخاستن آخرین هواپیما که برای خارج کردن شهروندان بریتانیایی ازخارطوم اقدام کرده بود، هیچ گزینه ای دراختیار کسانی که ازجنگ درپایتخت گریخته بودند قرارداده نشد.آنچه نشان دهنده نگرش تبعیض آمیزدرزمینه مهاجرت بود این است که به سودانی های فراری، مسیر قانونی یا راه های امنی که برای کمک به پناهندگان وجود دارد ارائه نشد.

اگر بخواهیم این رفتار بریتانیا باسودانی ها را با رفتار آنها باپناهندگان اوکراین مقایسه کنیم باید گفت که وزارت کشور ۳۰۰۰۰۰ ویزا برای کمک به اوکراینی ها برای فرار از کشور جنگ زده خود صادر کرده است.

این علاوه بر ۱۹۳۹۰۰ ویزای تضمین شده توسط خانواده ها برای پذیرش پناهندگان اوکراینی است که در مارس ۲۰۲۲ اعلام شد.بریتانیا همچنین با اجرای برنامه دیگری به ۹۴۹۰۰ اوکراینی اجازه داد تا به اقوام خود دربریتانیا بپیوندند.

کارشناسان مهاجرت به شدت بر این باورند که تفاوت دراین رویکرد با رنگ پوست افرادی که از دو کشور فرار می کنند تفسیر می شود.کیتلین بوسول،مدیر سیاست شورای مشترک رفاه مهاجران گفت: نژادپرستی دولت بریتانیا بسیار واضح است زیرا سیاست‌هایی را اتخاذ کرده است که برافرادی که به دنبال امنیت براساس خطوط قومی هستند،تأثیر می‌گذارد.درعین حال، وزرا با بی شرمی علیه مهاجران سیاه و رنگین پوست نفرت افکنی می کنند.

فائزه قریشی،مدیر اجرایی شبکه حقوق مهاجران،گفت:امتناع آشکار از ارائه پناه و امنیت به پناهندگان سودانی درمقایسه با اوکراینی ها،تفکر نژادپرستانه درقلب قوانین مهاجرت را آشکار می کند.او می گوید واضح است که ذره ای از همدردی با سیاه پوستان و رنگین پوستان واقعا وجود ندارد.

رجا احمد از مرکز اطلاع رسانی جامعه سودانی مستقر درلندن، گفت:با ما متفاوت از آنچه با اوکراینی ها رفتار شد،رفتار شد.رنگ پوست و نژاد نباید درزمان جنگ مهم باشد، نخست وزیرریشی سوناک باید به این سوال پاسخ دهد:تفاوت بین یک پناهنده اوکراینی و یک پناهنده سودانی چیست؟

سخنگوی دولت گفت: مقایسه دو گروه در معرض خطر با یکدیگر اشتباه است وجلوگیری از به وجود آمدن وضعیت اضطراری بشردوستانه درسودان چیزی است که ما اکنون روی آن تمرکز کرده ایم.

وی افزود : ما با شرکای خود وسازمان ملل متحد برای توقف جنگ کار می کنیم،ما هیچ برنامه ای برای باز کردن مسیر پناهندگی از سودان نداریم، شورای پناهندگان گفت: وزارت کشور این قدرت را دارد که به سودانی‌های بیشتری کمک کند ، اما تاکنون این کار را رد کرده است.

انور سولومون،رئیس مجلس گفت: این کشور اختیارات مهمی برای اعطای ویزا به ویژه در شرایط استثنایی دارد،اما تصمیم گرفته است که این کار را انجام ندهد.ما باید ایجاد کریدورهای امن برای پناهندگان را در اولویت قرار دهیم، همانطور که از پناهندگان اوکراینی پس از تهاجم روسیه در سال گذشته استقبال کردیم.

دولت بریتانیا بیش از ۲۳۰۰ نفر را در پروازهای خارطوم ازجمله بریتانیایی ها، وابستگان آنها،کارکنان سودانی دروزارت بهداشت و ملیت های دیگر را تخلیه کرده است و هیچ برنامه دیگری برای پرواز جدید وجود ندارد.

بوسول گفت:دولت درحال اجرای یک دستور کارنژادپرستانه است.برنامه عودت افغانستان در ژانویه ۲۰۲۲ اعلام شد که راه را برای افراد آسیب پذیر از جمله زنان برای اسکان مجدد حدود ۲۰۰۰۰ نفر باز کرد.

با این حال، تنها ۲۲ افغان تحت این برنامه اسکان داده شده اند،بوسول گفت:این یک عدد مضحک است،وی افزود هیچ یک از برنامه های دولت،به جز طرح اوکراین، با اهداف تعیین شده مطابقت ندارد.

کارشناسان کمک های بشردوستانه،واکنش بریتانیا به پناهندگان بحران سودان را جنجال آفرین توصیف کردند.وزیر کشور سولا براورمن همزمان که به دروغ مدعی شد سودانی‌ها راه‌های متعددی برای ورود به بریتانیا از راه‌های قانونی دارند،گشایش گذرگاه و مسیرهای قانونی برای سودانی‌ها را رد کرد.این اظهارات نادرست منجر به توبیخ آژانس پناهندگان بریتانیا شد.

جیمزکیلورلی،وزیر امورخارجه، با همکار خود دردولت مخالفت کرد و بدون اینکه در مورد تعداد مسیرها صحبت کندگفت:دولت در نهایت راه‌های امن و قانونی را برای سودانی‌ها باز خواهد کرد.

شورای پناهندگان،اقداماتی را که دولت بریتانیا باید برای کمک به اسکان سودانی ها انجام دهد،تشریح کرد.این سازمان گفت:درخواست‌های الحاق مجدد برای سودانی‌ها بایدتسریع شود و برنامه الحاق خانواده‌ها گسترش یابد تا واقعیت خانواده‌هایی را که ازهم جدا شده‌اند یا به زور آواره شده‌اند،منعکس کند. این شورا می گوید بریتانیا باید در زمینه نحوه حمایت از آوارگان جنگ پیشتاز باشد.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن