اخبارخارجی

مخاطرات رکود و تورم برای کشورهای اسلامی

آوای سنت :  ۲۰ کشور از جمله چند کشور عربی و اسلامی در معرض خطر سرنوشت سریلانکا هستند.

روزنامه فایننشال تایمز بریتانیا اعلام کرد که حدود ۲۰ کشور در حال توسعه از جمله چند کشور عربی و اسلامی،به دلیل مشکلات اقتصادی و بدهی های انباشته در معرض سرنوشتی مشابه آنچه در سریلانکا رخ داد،هستند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، این روزنامه افزود فهرست کشورهایی که به نظر می رسد در معرض خطر هستند طولانی و متنوع است و شامل بیش از ۲۰ کشور در بازارهای نوظهور است که به شدت بدهکار هستند،آنها خود را مجبور می کنند بین پرداخت به طلبکاران یا تأمین غذا و سوخت برای مردم خود یکی را انتخاب کنند.

بنا برگزارش این روزنامه،مصر، تونس، پاکستان و غنا از جمله این کشورها هستند که هم اکنون در حال مذاکره با صندوق بین المللی پول برای نجات اقتصاد خود می باشند.

گزارش روزنامه حاکی از آن است که بسیاری از کشورهای دارای درآمد پایین و متوسط ​​از قیمت بالای مواد غذایی و سوخت که با شیوع همه‌گیری کرونا آغاز شد و سپس در طول جنگ در اوکراین بدتر شد،در رنج هستند.

شاخص قیمت مواد غذایی سازمان ملل متحد نشان می دهد که قیمت مواد غذایی از ابتدای سال جاری تا ژوئن گذشته ۲۳.۱ درصد افزایش یافته است، انتظارات نشان می دهد که قیمت انرژی همچنان بالا خواهد بود.

صندوق بین المللی پول در آخرین چشم انداز اقتصاد جهانی خود پیش بینی کرد که رشد در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه از ۶.۸ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۳.۶ درصد در سال جاری کاهش خواهد یافت.

فایننشال تایمز گفت که با رشد ضعیف در اقتصادهای نوظهور، هزینه های وام افزایش می یابد. قیمت ها در ایالات متحده با سریع ترین سرعت در ۴۰ سال اخیر در حال افزایش است که این امر باعث شد بانک فدرال به طور چشمگیری نرخ بهره را افزایش دهد.

این روزنامه خاطرنشان کرد که وقوع رکود اقتصادی در ایالات متحده ممکن است کمکی برای کشورهای مستعد فروپاشی در زمینه اقتصاد باشد.

زیرا این امر باعث کاهش تقاضای انرژی و کاهش هزینه های استقراض جهانی می شود و بانک فدرال مجبور به کاهش نرخ بهره خواهد بود که منجر به کاهش نرخ دلار آمریکا خواهد شد. این روزنامه به این نتیجه رسید که قرار گرفتن بزرگترین اقتصاد جهان در معرض رکود به طور کلی چیز خوبی نیست.

اصل مطلب  را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن