مقالات و یادداشت ها

عدم همراهی مردم در کشورهای عربی با فرایند عادی سازی

آوای سنت : هیچ حمایت مردمی برای عادی سازی وجود ندارد.این واقعیتی است که مواضع مردم  کشورهای حاشیه خلیج فارس آن را ثابت کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، همبستگی گسترده افکار عمومی با شیخ می بنت محمد آل خلیفه، رئیس اداره آثار باستانی و فرهنگ بحرین،به دلیل امتناع از دست دادن با سفیر رژیم اشغالگر،کاهش حمایت از توافقات عادی سازی اخیر را تا حدود زیادی آشکار کرد.

همبستگی گسترده مردمی،حتی از داخل کشور بحرین، گزارش هایی را که قبلاً در مورد کاهش شور و شوق مردم کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله بحرین برای ادامه مسیر عادی سازی، منتشر شده بود،را تأیید کرد.

در شانزدهم ژوئن گذشته، شیخ می در مراسم فوت سفیر آمریکا در منامه حضور داشت.  با حاضران دست داد، اما از دست دادن با ایتان ناه سفیر تل‌آویو خودداری  و محل را ترک کرد،او از سفارت آمریکا خواست هیچ تصویری از وی در این مراسم منتشر نکنند.

بلافاصله پس از عزل او ازسوی پادشاه بحرین،شبکه های اجتماعی درزمینه حمایت ازشیخ می غوغا کردند.

جنبش مقاومت اسلامی حماس این اقدام او را به عنوان اعلام موضع واقعی مردم بحرین توصیف کرد. از عربستان سعودی گرفته تا کویت و قطر وضعیت قابل توجهی بود، غیبت پدرخوانده عادی سازی در شبکه های اجتماعی نیز قابل توجه بود.

ژوئیه امسال، موسسه آمریکایی واشنگتن اعلام کرد که در ماه نوامبر یک نظرسنجی انجام داده است و نشان می دهد که درصد حامیان عادی سازی توافقنامه با اسرائیل در عربستان سعودی، بحرین و امارات در مقایسه با سال ۲۰۲۰ کاهش قابل توجهی داشته است..بر اساس این نظرسنجی ۷۱ درصد بحرینی ها، ۷۶ درصد اماراتی ها و ۷۵ درصد سعودی ها از عادی سازی با دولت اشغالگر حمایت نمی کنند.

با این حال، سفر اخیر جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده به منطقه، که از آن به عنوان نقطه شروع جدیدی برای قطار عادی سازی تبلیغ شد،نیز شاهد تغییر عمده در موضع کشورهای حاشیه خلیج فارس و دولت عرب  بود.

حتی دولت‌هایی که دولت اشغالگر را به رسمیت می‌شناسند و با آن قراردادهای عادی سازی رسمی دارند،مانند مصر، اردن و بحرین، همگی در جریان اجلاس امنیت و توسعه جده تأیید کردند که بدون راه‌حل عادلانه، که تضمین کننده ایجاد یک کشور مستقل برای فلسطینیان در مرزهای ژوئن ۱۹۶۷ است،هیچ راهی برای امنیت و توسعه وجود ندارد.

هیچ یک از گروه های فلسطینی نیز تسلیم عملیات‌ فشار قبلی نشدند و در سال ۲۰۲۱ در نوار غزه با اشغالگران مبارزه مسلحانه کردند،رویارویی که ساکنان خلیج‌فارس را به هیجان آورد و آنها را وادار کرد تا صدای خود را در حمایت از فلسطین بلند کنند.

روزنامه تایم آف اسراییل به نقل از منابع آمریکایی نوشت که محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین در جریان سفر ماه جاری بایدن به اراضی اشغالی تسلیم فشارهای بایدن نشد.دولت آمریکا نیزمتقاعد شده است که عواقب هرگونه توافقی که فلسطینی ها آن را نپذیرند، منفی خواهد بود.

در مقابل این تقابل های سیاسی، مردمی و نظامی، موضع رسمی برخی از کشورهایی که در آستانه به رسمیت شناختن دولت اشغالگر بودند، تغییر کرد و همچنین موضع مردمی که هیچ سود واقعی از این مسیر نصیب آنها نشد.

در سال ۲۰۲۱ هنگامی که رویارویی نظامی بین مقاومت و ارتش اشغالگر آغاز شد،روزنامه واشنگتن پست نوشت که توافقات عادی سازی کشورهای حاشیه خلیج فارس در مواجهه با واقعیت در حال فروپاشی است،و این ادعاها را رد می کند که هدف از عادی سازی خدمت به فلسطینی ها و کاهش فشار از طریق کانال های دیپلماتیک با اشغالگران است.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نیز نوشت: رویارویی اشغالگران و فلسطینی ها نشان دهنده شکنندگی قراردادهای آبراهام است که به اعتقاد این روزنامه به اندازه مرکبی که با آن نوشته شده است ارزشی ندارد.

وسام عفیفه، تحلیلگر سیاسی فلسطینی معتقد است که حمایت مردمی زیادی از عادی سازی در خیابان های کشورهای حاشیه خلیج فارس از پایه وجود ندارد،او خاطرنشان کرد برخی از مردم فکر می کردند که عادی سازی ممکن است در خدمت امنیت و منافع آنها باشد، اما حتی این ایده ها نیز به سرعت از بین رفت.

وی افزود افکار عمومی کشورهای حاشیه خلیج فارس به شدت به سمت عادی سازی منحرف نشده بود و پس از گذشت یک سال از عادی سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل به طور کامل دریافته است که این توافقات هیچ فایده ای ندارد.

وی افزود: حتی حمایت‌های فناوری که برخی می‌گفتند یکی از ثمرات عادی‌سازی خواهد بود، به نظر می‌رسد بیش از آنکه امنیت کشور را ارتقاء بخشد، موجب تقویت نظارت بر خود مردم شد و اینجا بود که مردم متوجه شدند که این اتفاقات، مشارکت بین دولت ها و تفاهمات امنیتی بود و منافع خود مردم را برآورده نمی کند.

ابو عفیفه افزود که هنرمندان، روشنفکران و مقامات خلیج فارس مانند شیخ می آل خلیفه که موقعیت و آینده خود را قربانی خودداری از تعامل با اسرائیلی ها، نشستن با آنها، رقابت ورزشی یا هنری  با آنها کردند،با این اقدام خود نپذیرفتن عادی سازی ازسوی مردم را تقویت و به شدت از رد عادی سازی حمایت کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: صحنه‌هایی که پس از حرکت عادی‌سازی کشورهای خلیج‌فارس و اسرائیل به وقوع پیوست، حقیقت این توافق‌ها را آشکار کرد و به مردم ثابت کرد که این موضوع در نهایت صرفاً در خدمت منافع آمریکا ورژیم اشغالگراسرائیل است و هدف آن آسیب رساندن به وحدت اعراب و قانونی کردن نقض مقدسات اسلامی است،بنابراین مردم با احساسات مذهبی و ملی خود خطر این پروژه را احساس کردند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن