اخبارخارجی

مسلمانان در آمریکا

آوای سنت : موضوع برده داری در دوران مدرن باکشف دنیای جدید(آمریکا)مرتبط است، زیرا کارگرانی که از تاجران برده در آفریقا خریداری شده بودند از آغاز قرن هفدهم در مزارع مستعمرات جدید آمریکا تحت کار اجباری قرار گرفتند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت اسلام از زمان ورود اولین مهاجران به آمریکای شمالی،بخشی از بافت مذهبی آمریکا بوده است،مسلمانان آفریقایی و دیگرانی که وارد سرزمین‌های جدید شدند،درساختن آمریکا مشارکت داشتند،از ترسیم مرزهای آن گرفته تا مبارزه با سلطه بریتانیا،

مسلمانان برای اولین باردرقرن شانزدهم به عنوان بخشی ازمبارزات استعماری به آمریکای شمالی آمدند،یکی از این کاوشگران مصطفی آزموری،معروف به استوانیکو بود که هم اولین مسلمان و هم اولین آفریقایی که به آمریکا رسید. پرتغالی ها مصطفی را به یک اسپانیایی فروختند و او را درسال ۱۵۲۷ به فلوریدا بردند.

مسلمانان آفریقایی نیزدرطول جنگ”انقلابی برای استقلال”(۱۷۷۵-۱۷۸۳) درکنار مهاجران جنگیدند.بسیاری ازمردان با نام‌های مسلمان درپرونده‌های نظامی دیده می‌شوند،ازجمله بامبیت محمد ویوسف بن علی،آنها مشتاق بودند که خود را درمیدان جنگ متمایز کنند.

بنیانگذاران آمریکا ازحضورمسلمانان دراین کشور آگاه بودند،توماس جفرسون نسخه ای از قرآن کریم را دراختیار داشت ودربسیاری از نوشته ها ورساله های سیاسی اولیه خود از اسلام نام برده است.جفرسون در مبارزات انتخاباتی برای پیشنهاد قانون آزادی مذهبی ویرجینیا استدلال کرد که نه بت پرست، نه محمدی(مسلمان) و نه یهودی نباید به دلیل مذهبشان از حقوق مدنی کشورهای مشترک المنافع کنار گذاشته شوند. این پاراگراف بعداً اصلاح شد و تصویب شد که ارجاعات به گروه‌های غیرمسیحی حذف شود،با این حال،دانش نظری درباره اسلام مانع ازبردگی مسلمانان آفریقایی که درجنبش لغو برده داری شرکت داشتند وسربازان اتحادیه در طول جنگ داخلی بودند،نشد.

درسال های اولیه تأسیس آمریکا ، اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان شهروند نبودند،بلکه برده هایی بودند که ازکشورهای آفریقایی آورده شده بودند.تخمین زده می شود که تعدادآنها ازده ها هزار تا ۳ میلیون درقاره آمریکا متغیراست.به گفته مورخان،بسیاری از بردگان مسلمان تحصیل کرده بودند وبسیاری از آنها به زبان عربی صحبت می کردندو بسیاری ازآنها درمشاغل برده داری درمزارع جنوب آمریکا دارای مناصب رهبری بودند،به سبب توانایی خواندن و نوشتن وداشتن سوابق حرفه ای،بسیاری ازمسلمانان آفریقایی که برده شده بودنددرمشاغلی مانندحسابداری کار می کردند که به آنها اجازه می داد با جامعه سفیدپوست مخلوط شوند و برخی ازآنها توانستند با کسب درآمد،خود را از بردگی نجات دهند.

آن‌ها گزارش‌های مکتوب زیادی ازتجربیات خود در آمریکا به‌صورت نامه‌،خاطرات و زندگی‌نامه‌ها تالیف کردندکه بسیاری ازآنها به زبان عربی بودکه از آن به عنوان زبان ارتباطی و همچنین برای تضعیف برده‌داری استفاده می‌کردند.به گفته موزه ملی تاریخ آفریقایی آمریکایی،این پیام ها شامل آیات قرآنی بود که آزادی،نسب شناسی و بازگشت به وطن را وعده می داد.

اسناد قدیمی به دست آمده درباره نام،لباس،عبادت،غذا،شیوه زندگی،نماز،اذان وزکات نشان از عمق تعلق وپایبندی آنها به دینشان دارد.با این حال،فرزندانشان به عنوان بخشی ازروند ادغام با جامعه جدید مسیحی شدند

مایکل گوماز، محقق آمریکایی، در مقاله‌اش «مسلمانان درآمریکای اولیه» که درمجله آمریکایی تاریخ جنوبی منتشرشد، نوشت: ازقرن شانزدهم،تعداد زیادی اززمین‌هایی که توسط قاچاقچیان برده مورد هدف قرار گرفته‌ شدند، مناطق مسلمان‌نشین بوده‌اند.

او شواهدی از تاریخ آفریقا ارائه می‌کندکه نشان می‌دهد بخش قابل توجهی ازکسانی که درآن سوی اقیانوس اطلس برده شده‌اندمسلمان بوده‌اند.گومزاسلام را درمیان بردگان در آمریکای شمالی ازطریق تبلیغات برده‌های فراری دنبال کرد،زیرا نام‌ بسیاری از این افرادمصطفی و ابوبکر بود

میلیون ها مهاجردرپایان قرن نوزدهم شروع به ورود به سواحل آمریکا کردند و این آمار در اوایل قرن بیستم بیشترشد.در میان آنها ده ها هزار نفرازکشورهایی بودندکه دارای اکثریت مسلمان درخاورمیانه،آسیای جنوبی و مرکزی و اروپای شرقی بودند.

با این حال،مسلمانان از همان ابتدا ازخصومت رنج می بردند،به ویژه هنگام عمل به ایمان خود،من اعمال نژادپرستانه مانند پرتاب خاک به سوی نمازگزاران،اجبار آنها به پوشیدن لباس مسیحی،امتناع ازروزه گرفتن رمضان،یاجلوگیری ازنمازخواندن رادیده ام،به همین سبب برخی مجبورشدندعقاید واقعی خودرا پنهان کنند ودرظاهر ازاسلام رویگردان شدند،یکی از بانوان روایتگر، داستان برده ای را روایت می کندکه پس ازتغییر دین،پاداش آزادی دریافت کرد،او البته پس ازبازگشت به وطن،به دین اصلی خود برگشت وپایبندی خود را به این دین اعلام کرد

اصل خبر را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن