اخبارخارجی

پایان ماموریت نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان

آوای سنت : ماموریت نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان پس از یکبار تمدید به دلیل حضور طالبان و بدون اعلام جانشین برای وی به پایان رسید.

ماموریت لاینز دسامبر سال گذشته تمدید شد؛ وی در این مدت تلاش کرد اجماع بین‌المللی را برای کمک به مردم افغانستان به وجود آورد و نیز راه‌حل برای خروج از بحران انسانی و جلوگیری از فروپاشی کامل اقتصادی و بانکی پیدا کند.

دیبرا لاینز نماینده ویژه سازمان ملل در آوریل ۲۰۲۰، مسوولیت خود را به عنوان نماینده ویژه دبیرکل و رییس هیات معاونت سازمان ملل (یوناما) در افغانستان آغاز کرد.

وی در دولت گذشته افغانستان در چارچوب مسوولیت خود به عنوان نماینده سازمان ملل در افغانستان تلاش کرد تا جنگ وخشونت در افغانستان از طریق سیاسی پایان پیدا کند و رهبران افغان در تفاهم با همدیگر راه حل سیاسی برای آینده افغانستان پیدا کنند.

با روی کارآمدن دولت موقت طالبان در پانزدهم آگوست سال گذشته، شورای امنیت سازمان ملل به علت وضعیت سیاسی در حال تغییر افغانستان فعالیت دفتر نمایندگی سازمان ملل را برای مدت شش تمدید کرد.

لاینزدر این مدت بارها با مقامات طالبان در کابل دیدار بر آنها فشار وارد کرد تا بر خواست‌های جامعه جهانی تن دهند، تشکیل دولت فراگیر، احترام به حقوق شر و زنان و مبارزه موثر علیه تروریسم از جمله مهمترین خواسته جامعه جهانی از دولت جدید افغانستان است.

لاینز پل ارتباطی طالبان با سازمان ملل متحد نیز محسوب می‌شد، اما تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل بر ممنوعیت سفرهای رهبران این گروه همچنان پابرجاست.

تاکنون جانشین لاینز و نماینده سازمان ملل در افغانستان مشخص نشده است.

ماموریت یوناما در افغانستان

یوناما یا ماموریت سازمان ملل در افغانستان پس از سقوط دور اول رژیم طالبان در کابل ایجاد شد.

در وبسایت رسمی یوناما آمده است که این نهاد در سال ۲۰۰۲ میلادی از سوی شورای امنیت و به درخواست حکومت افغانستان به رهبری حامد کرزی به خاطر کمک به مردم افغانستان برای اساس‌گذاری «صلح و توسعه پایدار» در این کشور ایجاد شده است.

کمک به برگزاری انتخابات و نظارت بر اجرای شفاف آن، حمایت از تلاش‌ها برای توسعه سیاسی، حل مناقشات، نظارت بر تمامی فعالیت‌های کمک‌رسانی و بازسازی افغانستان از مسئولیت‌های یوناما در بیست سال گذشته بوده است.

یوناما در زمینه نظارت و گسترش حقوق بشر در افغانستان، به ویژه مبارزه با خشونت علیه زنان و تلاش برای افزایش مشارکت زنان در عرصه دولتی نیز برنامه‌های مختلف انجام داد.

مأموریت یوناما از سوی شورای امنیت ملل هر سال برای یک سال تمدید می‌شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن