آنتی شبهات

یک دعوتگر می گوید زمین ثابت است و نمی چرخد…

دکتر مراد یوسفی

آوای سنت : کلیپی منتشر شده که یک عالِم اسلامی ادعا می کند زمین ثابت است. دلیلش هم این است که اگر مثلا با یک هلیکوپتر چند ساعت در هوا معلق باشیم، -در صورت چرخش زمین- وقت پایین آمدن، نباید در همان جای خود پایین بیاییم، بلکه باید در یک کشور یا شهر دیگر پایین بیاییم.

پاسخ :

?الف)

▪️باید دید جهان علم در این زمینه چه می گوید و بسیار دقیق به آن بپردازیم، فراموش ننماییم، خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:

?«…فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ»? (نحل:۴۳)

…اگر نمى‌دانید از اهل ذکر بپرسید.

▪️هرچند این آیه در مورد یک موضوع خاص نازل شده است، اما والله اعلم می توان تخصص گرایی را از بطن آن استخراج نمود، و خداوند متعال می خواهد ما مسائلی که نمی دانیم را از افراد آگاه بپرسیم.

?ب)

▪️با تبعیت از آیه ی بیان شده، این مبحث را باید در محافل علمی پیگیری نمود.

▪️ یک مثال برای شما ذکر می نمایم، تا ان شاء الله به خوبی متوجه خواهید شد:

?یکبار که با اتوبوس مسافرت کردید و در جاده به سرعت در حال حرکت بود، از جایتان بلند شوید، به راهروی وسطی بیایید و در جای خود بالا بپرید.
ببینید آیا در جای خود فرود می آیید، یا بخاطر سرعت زیاد اتوبوس به انتهای اتوبوس برخورد می کنید؟
مشخص است که در جای خود فرود می آیید. چرا؟

? چون نیروی جاذبه، جوی که دور و بر کره ی زمین می باشد را هم با خود حرکت می دهد.
در مثال معلق بودن هلیکوپتر هم همین موضوع وجود دارد. و کره ی زمین همراه با چرخش خود، جوی که هلیکوپتر در آن به پرواز درآمده است را هم به چرخش در می آورد.

?ج)

▪️اگر قاعده ی فوق صحت داشت، چه نیازی به مسافرت های طولانی با هواپیما بود.
دولت ها امکاناتی فراهم می کردند، که اشخاصی به وسیله ی هواپیما در هوا معلق بمانند و آن کشورِ مقصد خودش بعد از چند ساعت به زیر پایشان می آمد.

?د)

▪️درست است که یک دعوتگر اسلامی این سخن را در پشت تریبون مسجد یا در یک مراسم مذهبی بیان کرده است، اما این دلیل نمی شود که بگوییم دیدگاه اسلام چنین است و هرگز از قرآن و سنت رسول خدا (صلی الله علیه و سلم) ثابت نمی شود که فرموده باشند زمین ثابت است و نمی چرخد. در ادامه بیشتر در این مورد توضیح می دهیم…

?ه)

▪️شب چیست؟
حالتی است که در اثر چرخش زمین ایجاد می شود، در این حالت یک نیمکره پشت به خورشید خواهد شد و همه جا تاریک خواهد بود. پس چرخش زمین، باعث ایجاد شب می شود.

▪️حال قرآن فرموده:

?و اللَّیْلِ إِذا یَغْشاها? (شمس:۴)

سوگند به شب که (خورشید را )می پوشاند…

▪️اگر دقت کنید در این آیه یک اشاره ی لطیف به حرکت زمین وجود دارد(بحث از پوشانندگی شب/ شب چه بود: حالتی از قرار گیری زمین که با «حرکت» زمین ایجاد می شود). البته این به صورت غیر مستقیم اعجاز هم می باشد، چون در عصر نزول قرآن مردم به زمین مرکزی باور داشتند (و می گفتند خورشید به دور زمین می چرخد)

?و)

?خوب، حال سوال نهایی را مطرح می نماییم:

▪️آیا اسلام می فرماید، زمین ثابت است؟
خیر. لذا آن داعی بزرگوار دچار خطا شده است و مثالی که بیان نموده است را هم توضیح دادیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن