اخبارخارجی

پیام حرف z بر روی ادوات نظامی روسیه

آوای سنت : تحلیلگران و کارشناسان نظامی ۱۹ فوریه گذشته،برای اولین بار نماد مرموز Z  را که با دست،روی انبوهی از تانک ها و کامیون های نظامی روسیه کشیده شده بود،در مرز اوکراین کشف کردند.این موضوع،زمینه را برای گمانه زنی های گسترده کارشناسان غربی باز کرد و موجب شگفتی آنان شد که این نماد چه معنایی دارد؟

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،روزنامه انگلیسی “گاردین” در گزارشی به فلسفه این حرف که از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین ظهور کرده است، پرداخت.ورزشکاران روسی آن را برروی تی‌شرت‌های خود قرار دادند و سپس به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد و اظهارنظرهای زیادی در مورد منشاء و معنای این حرف شد.

گزارش شده است که این حرف که در الفبای روسی وجود ندارد، در روزهای اولیه جنگ بر روی تجهیزات نظامی روسیه بیشتر دیده شده است. این حروف علاوه بر حروف دیگری مانند «O»، «X»، «A» و «V» معمولاً با مربع، مثلث و اشکال دیگر قاب می شوند.

به نوشته این روزنامه، رایج‌ترین نظریه‌ای که کارشناسان نظامی برای توضیح پیام‌های پنهان این نمادها استفاده می‌کنند، این است که آنها بر اساس مناطقی که نیروهای روسی در آن مستقر هستند، نوشته شده‌اند و احتمالاً معنای «Z» مخفف «زاپاد» است که در روسی به معنای غرب می باشد.

در مقابل، برخی دیگر معتقدند که این نمادها برای جلوگیری از آتش دوستانه ترسیم شده است، برخی از کارشناسان نظامی روسیه حامی کرملین حدس می زنند که حرف Z به نام ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و حرف V به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اشاره دارد.

وزارت دفاع روسیه در مورد هیچ یک از این تئوری ها اظهار نظر نکرده و در عوض در کانال اینستاگرام خود پست کرده است که نماد Z به معنای روسی Za pobedu به معنای پیروزی است و حرف V مخفف عبارت «قدرت حقیقت»می باشد.

روزنامه گاردین گزارش داد که در دو هفته گذشته، نماد Z از یک علامت نظامی به نماد اصلی حمایت عمومی از عملیات نظامی روسیه در اوکراین تبدیل شده است.تنها سه روز پس از شروع جنگ، شبکه تلویزیونی دولتی RT با بودجه کرملین در پلتفرم های رسانه های اجتماعی خود اعلام کرد که برای نشان دادن حمایت از نیروهای روسیه، کالاهای Z از جمله تی شرت و ژاکت را می فروشد.

از آن زمان، مقامات روسیه تجمعات بی شماری را در سراسر کشور ترتیب داده اند که در آن جوانان روس با پوشیدن تی شرت هایی با نماد Z  حمایت خود را از جنگ نشان می دهند.

این حروف همچنین روی بلوک‌های آپارتمانی بزرگ متعلق به دوران شوروی نقاشی شده بود و برخی از تبلیغات خیابانی برروی آن آویزان شده بود.

برخی از مدارس هم تصاویری از کودکانی را منتشر کردند که به شکل Z  در حمایت از عملیات نظامی روسیه به صف شده بودند و حتی مقامات محلی روسیه نیز مشتاق بودند با تغییر نام مناطق خود و درج حرف “z” حمایت خود را از عملیات نظامی نشان دهند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن