اخبارخارجی

کمپین نخریدن مرغ و تخم مرغ در اردن

آوای سنت : پس از اینکه قیمت مرغ و تخم مرغ در اردن به طور بی سابقه افزایش یافت،اردنی ها کمپین های تحریم تخم مرغ و مرغ راه اندازی کردند

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،اردنی ها قصد دارند با راه اندازی این کمپین ها،با افزایش پی در پی قیمت کالاهای اساسی غذایی، به ویژه مرغ و تخم مرغ مقابله کنند.

به گفته تجار و مصرف کنندگان، مرغ گرم بیش از ۳۰ درصد، مرغ زنده ۱۵ درصد و تخم مرغ ۱۲ درصد افزایش داشته است.در چند روز گذشته، چندین هشتگ از جمله(#تحریم مرغ)و(#باهم مرغ وتخم مرغ را تحریم کنیم) و(#تحریم مرغ، یک منفعت ملی است) در صدر رسانه های اجتماعی اردن قرار گرفتند.

رسانه های اجتماعی اردن،در فراخوان های مردمی تحریم مرغ به دنبال تحت فشار قرار دادن شرکت های تولید کننده، بازرگانان و کشاورزان برای کاهش قیمت ها هستند.فعالان رسانه‌های اجتماعی، تصاویری از غذاهای جایگزین مرغ، و غذاهای بدون مرغ اردن را با هدف افزایش واکنش ها به کمپین‌های تحریم منتشر کردند.

به گفته متخصصان، آنچه باعث افزایش قیمت طیور در ماه جاری شد،لغو تعیین سقف قیمت برای این مواد غذایی توسط وزارت صنعت، تجارت و عرضه اردن در ماه رمضان است که بازارها را به سیاست عرضه و تقاضا سپرد.پیش از تصمیم گیری برای لغو سقف قیمت ها، به گفته کارشناسان، چند روزی بود که عرضه مرغ در بازار با وقفه وکمیاب شده بود.

انجمن حمایت از مصرف کننده و فعالان رسانه های اجتماعی برای مقابله با افسارگسیختگی بازارها وگرانی، که به دلیل پیامدهای همه گیر کرونا، بحران جنگ روسیه و اوکراین و تغییرات آب و هوایی در حال گسترش در جهان است، روی کمپین های تحریم حساب باز کردند.

همه در بازارها از شرایط بد اقتصادی و رکود بازارها شاکی هستند.مصرف کننده از گرانی اکثر کالاهای اساسی و فروشنده ازکاهش قدرت خرید شاکی است. تاجران نیز از افزایش جهانی قیمت کالاها و مالیات های اعمال شده بر آنها که منجر به انباشت کالا و انباشت زیان شده است ، گلایه دارند.

فؤاد الشعله، پنجاه ساله، در میان یخچال های اقلام یخ زده در پایتخت اردن، به دنبال یک وعده غذایی ماهی یا گوشت چرخ کرده است تا جایگزینی برای مرغ باشد. وی در گفتگوی خود با الجزیره تاکید کرد که قیمت مرغ پس از ماه رمضان به طرز دیوانه وارافزایش یافت و از دو دینار (۲.۸ دلار) به ۲.۹۰ دینار (۴ دلار) در هر کیلو رسید.

منال الزاغه دیگر شهروند اردنی می گوید: مرغ برای خانواده یک کالای ضروری است و کنار گذاشتن آن سخت است.

اما من متعهد هستم که خرید آن را تا کنترل و کاهش قیمت ها تحریم کنم.فروشنده سامر صبحی به الجزیره می گوید که تقاضا برای مرغ در آخر هفته حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

با وجود اینکه مردم حقوق گرفته اند و به سبب بهبود بازار سایر مواد مانند ماهی، گوشت و غیره،مجبور شدم که مقدار مرغ را در مغازه کاهش دهم.به موازات آن، هانی الغزاوی، سرمایه گذار بخش مرغ، به الجزیره گفت قیمت خوراک مرغ در بازار محلی بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

انجمن مهندسان کشاورزی اردن نگران تحریم مردم است .زیرا نخریدن آنها،توانایی سرمایه‌گذاران خرد را برای ادامه تولید تضعیف می‌کندو سبب می شود تا آنها بازار را ترک کنند و این امر سبب می شود مشاغل از دست برود و سرمایه‌گذاری‌ها مختل شود.

بازار محلی اردن روزانه حدود ۷۰۰۰۰۰ مرغ مصرف می کند، اردن در حال دستیابی به خودکفایی در تولید مرغ و تخم مرغ است، زیرا تولیدات این کشور در این زمینه به ۱۳۰ درصد نیاز بازار می رسد.

شایان ذکر است که مسئولان این کشور برای پاسخگویی به افزایش پی در پی قیمت کالاها، عوارض تعرفه کالاهای وارداتی را ۳۰ درصد کاهش داده اند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن