اخبارداخلی

۱۵ درصد دانش‌آموزان کشور دچار اختلالات یادگیری هستند

آوای سنت : معاون پیشگیری، تشخیص و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: ۱۵ درصد دانش آموزان کشور دارای مشکلات یادگیری و ۲۳ درصد نیز دیرآموز هستند که در مدارس عادی تحصیل می‌کنند.

 محمد مصطفوی روز دوشنبه در نشست تخصصی شورای معاونین آموزش وپرورش استثنایی استان کردستان در سنندج اظهار کرد: مخاطبان آموزش وپرورش استثنایی ۴۵ درصد دانش آموزان هر استان هستند و در اساسنامه سازمان، تمام دانش آموزان دارای مشکلات عاطفی وهیجانی که تفاوت چشمگیری در یادگیری ایجاد می کند جزو این ۴۵ درصد به شمار می روند.

وی گفت: سازمان آموزش وپرورش استثنایی مسئولیت ارائه خدمات تخصصی به دانش آموزان دیر آموز را برعهده دارد، اما پیشرفت، شناسایی ومداخله برعهده آموزش ابتدایی است.

معاون پیشگیری، تشخیص و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اعلام کرد: سالیانه ۴۰ هزار دانش آموز در کل کشور به مراکز اختلالات یادگیری مراجعه می کنند که از سه هزار نیروی انسانی در این مراکز که نقش معلم خصوصی آنها را دارند خدمات دریافت می کنند.

به گفته وی تحت پوشش قرار دادن دانش‌آموزان در سازمان آموزش و پرورش استثنایی از باب مکان نیست بلکه بخاطر نوع ارائه خدمت است.

کاهش ۵۰ درصدی ارجاعات تخصصی در برنامه سنجش

مصطفوی در ادامه با اشاره به اجرای برنامه سنجش در سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: تغییر رویه در اجرای این برنامه مزایا و خروجی های خیلی خوبی در وزارت آموزش و پرورش ایجاد کرده است.

وی با اعلام کاهش ۵۰ درصدی ارجاعات تخصصی در اجرای برنامه سنجش سال جاری افزود: بکارگیری نیروهای غیررسمی و کم تجربه و شاخص‌های تعیین شده باعث شده بود تا ارجاعات تخصصی افزایش یابد که با تغییر این رویه از اضطراب و نگرانی خانواده‌ها هم کاسته شده است.

معاون پیشگیری، تشخیص و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور یادآور شد: سنجش از سن چهارسالگی با استانداردهای آموزش ابتدایی آغاز می شود، ضمن اینکه همزمان با خروجی سنجش درمان هم آغاز خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه در سنجش باید پیوند سیستمی ایجاد شود، گفت: قبل از مدرسه با معاونت تربیت بدنی، بهزیستی و وزارت بهداشت و بعد از مدرسه با معاونت آموزش ابتدایی هماهنگی لازم معمول شده است.

مصطفوی اظهار کرد: ۷۵۰ نفر از معلمان در قطب‌های مختلف کشوری آموزش داده شده‌اند و هرمنطقه باید حداقل یک مرکز داشته باشد واین مراکز باید مستقل باشند و از افراد متعهد متخصص در این مراکز استفاده شود.

کسب رتبه هفتم کردستان در مسابقات استعداد یابی ورزشی

مدیرکل آموزش وپرورش کردستان نیز در این نشست اظهار کرد: دانش‌آموزان کردستانی بسیار مستعد هستند که این قضیه در استعدایابی ورزشی سال گذشته که دانش‌آموزان استان با توجه به کمبود امکانات موفق به کسب مقام هفتم کشور شدند، نمایان است.

هاشم ناظمی جلال با تأکید براهمیت توجه به کیفیت گفت: دراستان با توجه به ظرفیت، انگیزه و پرسنل کافی آمادگی لازم را داریم که به عنوان پایلوت برای تمام کشور اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه آموزش وپرورش استثنایی استان تقریبا با تمام نهادها وسازمان‌هایی که همپوشانی وظایف دارند تفاهم‌نامه منعقد کرده است، افزود: تعامل پذیری و ظرفیت‌های لازم برای تحقق اهداف و رفع چالش‌ها وجود دارد، ضمن اینکه انتظار می رود در مرکز توجه ویژه به آموزش وپرورش استثنایی استان شود.

ارائه خدمت به بیش از سه هزار دانش‌آموز استثنایی

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان نیز در این نشست با اشاره به فعالیت ۵۴۰ نیروی انسانی در آموزش وپرورش استثنایی استان گفت: ۶۸ (کد) مدرسه مستقل و ضمیمه شهری و روستایی استثنایی به هزار و ۵۱۸ دانش آموز با نیاز ویژه دختر و پسر در ۲۶۰ کلاس درس خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی ارائه می‌دهند.

طالب محمدی افزود: همه مناطق استان بجز زیویه و کلاترزان تحت پوشش قرار گرفته اند و بیشترین دانش آموزان استثنایی با تعداد ۳۵۵ نفر در ناحیه ۲ شهرستان سنندج در حال تحصیل هستند.

وی ادامه داد: ۲۸ مرکز آموزشی وتوانبخشی مشکلات ویژه یادگیری شامل ۲۱ مرکز دولتی وهفت مرکز غیردولتی، فرآیند غربالگری، تشخیص، پذیرش، آموزش، توانبخشی و مداخلات مبتنی بر نیاز که براساس برنامه آموزش فردی تنظیم می شود را به دانش آموزان جامعه هدف ارائه می دهند.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان با بیان اینکه در مجموع سه هزار و ۴۷۶ دانش آموز با نیازهای ویژه از خدمات آموزش وپرورش استثنایی استان بهره می برند، گفت: هزار و ۵۱۸ دانش آموز در مدارس استثنایی، ۵۰۲ دانش آموز تحت آموزشی تلفیقی فراگیر در مدارس پذیرا و هزار و ۴۵۶ دانش آموز طبق برآورد به مراکز مشکلات ویژه یادگیری مراجعه می کنند.

وی در ادامه کمبود فضای آموزشی مناسب و ایمن، کمبود نیروی‌های متخصص و توانبخشی، کمبود شدید تجهیزات آموزشی و توانبخشی، مشکلات سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه ونگاه بخشی و جزیره ای به آموزش و پرورش استثنایی را از مهمترین چالش‌های این حوزه اعلام کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن