اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

اصل مهم زندگی مشترک رعایت حقوق همه اعضای خانواده است

آوای سنت : مدرس حوزه علمیه احناف خواف ضمن سفارش بر حفظ کرامت سرپرستان خانواده، ادای حقوق زنان را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، مولوی محمود نعمایی رعایت حقوق افراد در بحث پایداری کانون خانواده ها را یکی از اصلی ترین موضوعات در زندگی های امروزی دانست و گفت: زندگی مشترک با اخلاص نیت، از خودگذشتگی و توجه به حقوق طرفین زیبا‌تر می‌ شود.

اگر فردی خواهان حقش بوده، اما خودش در ادای حقوق سایرین کوتاهی کند، آن زندگی لذت ‌بخش و همراه با آرامش نخواهد بود و احساس امنیت در آن زندگی به فنا خواهد رفت. در چنین کانونی، فرزندان دچار اضطراب و پریشانی شده و هر کسی به دنبال حق خودش مسیر جداگانه ای را انتخاب می کند. در چنین شرایطی ممکن است زندگی دچار چالش های جدی شده و جریان آن به راه روی دادگاه‌ ها و شوراهای حل اختلاف برسد.

مولوی نعمایی آغاز فرایند ایجاد مشکل در خانواده ها را به دلیل نبود خویشتنداری و صعه صدر میان برخی زوجین خواند و افزود: دامنه دار بودن مسائل اختلافی، رابطه میان زن و شوهر را رو به سردی کشانده و پس از مدتی آنها را راضی به جدایی می کند. در بروز چنین بحرانی آینده فرزندان نیز مورد تهدید قرار گرفته و خطرات بیشماری را به خود نزدیک می بینند. لذا در مسئله حقوق، ابتدا شخص باید ببیند که چه حقی از طرف مقابل بر گردنش مانده و دنبال این نباشد که حق خود را به مخاطب ثابت کند. اعضای یک خانواده مستثنی از یکدیگر نیستند و رعایت حقوق یک نفر معنی ضایع شدن حق دیگران را نمی دهد.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف تاکید کرد: شوهر به عنوان قوام و بزرگ خانه و کسی است که قرآن کریم او را به عنوان سرپرست معرفی می کند. یکی از وظایف زن این است که مقام شوهر را پاس داشته و آن قوامیتی که خداوند به مرد عطا نموده را در نظر بگیرد. به شوهر خود بی احترامی نکند و جایگاه او را به عنوان سرپرست و بزرگ خانواده بشناسد. یک مرد دلسوز تمام تلاشش را می کند تا زن و فرزندانش زندگی خوبی داشته باشند و باید کرامتش حفظ گردد. خستگی مرد از کار روزانه با دیدن زن و فرزندانش به فراموشی می رود.

زن باید توجه کند که وقتی شوهر وارد خانه می‌شود، با چهره‌ ی باز، رفتار نیکو، سخن شیوا و لبخند به لب از وی استقبال کرده و خستگی را از چهره اش بزداید. بعد از بر جایی آوردن حق خدا و رسول، بالاترین حق بر گردن زن ادای حق شوهر است. یک زن بدون موافقت شوهر حتی اجازه رفتن به خانه اقوام و بستگانش را نیز ندارد.

مولوی نعمایی توجه به حقوق اصلی زن را وظیفه ای متقابل از سوی سرپرست خانواده توصیف کرد و یادآور شد: رعایت حقوق زن از طرف شوهر هم جزو اولویت های اصلی پایداری زندگی به حساب می آید. خداوند در قرآن کریم خطاب به مرد تاکید می‌کند، با زنی که همسر تو شده است، معاشرت نیکو داشته باش.

بعضا امکان دارد مرد انتظاراتی داشته که برآورده نشده است، اما باید بداند که اگر کمبودی در همسرش می بیند، خدای متعال آن کمبود را باعث برکت زندگی می‌گرداند. یکی توصیه های نبی مکرم صلی الله علیه وآله وسلم در آخرین حج خطاب به صحابه رضی الله عنهم این بود که با همسران خود رفتار نیکویی داشته باشند. گویا همسران برای شما اسیران و تابعان هستند و با نام خدا برای شما حلال شده‌اند.

از یاد نبریم که همسر در نقش وسیله‌ای برای پاکی ما و دلیل رسیدن به بهشت خلق شده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن