اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

امر به معروف ونهی از منکر وظیفه ای همگانی است

آوای سنت: مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه گیاهدان قشم، حرکت در جهت روشنفکری دینی را اقدامی خیرخواهانه به نفع تمام امت توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، شیخ شافعی تشیخ، طی سخنانی، مسئولیت امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه همه آحاد افراد جامعه دانست و گفت: امر به معروف و نهی از منکر فرمانی از سوی الله بر همه اهل ایمان است و ترک آن به منزله ترک یک حکم از احکام دینی به حساب می آید، پس این وظیفه و رسالت خطیر را منحصر به افراد خاصی از جمله علما و فضلا ندانیم، اگر سرپرست خانواده خطا و اشتباهی را از سوی فرزندانش مشاهده کند می بایست متذکر شده و نظارت کافی در رفتارهای شان اعمال نماید. البته انجام وظیفه در قبال خانواده مسئولیت های بیرونی را از ما سلب نمی کند و تا جایی که از توان مان بر می آید باید در جهت روشنفکری دینی در جامعه تلاش کنیم. بدانیم هرگاه فردی از ارتکاب به انحراف آسیب ببیند، مانند این است که کل افراد یک جامعه دچار خسران و زیان می شوند.

شیخ تشیخ، اهتمام به امر به معروف و نهی از منکر را برای همه مجموعه یک جامعه سودمند عنوان کرد و افزود: حفظ سلامت اخلاقی در اجتماع مستلزم رعایت حدود دین و اخلاق می باشد. از این رو مزیت حرکت در جهت روشنفکری دینی نه تنها تمام افراد یک جامعه، بلکه کل امت را شامل خواهد شد. خدای متعال این امت را بهترینین معرفی کرده بشرط آن که امر به معروف ونهی از منکر را به بهانه مشغله کاری و مسئولیت های دیگر به فراموشی نسپاریم.

بدانیم اگر نسبت به این تکلیف شرعی مسئولیت نپذیرفته و بخواهیم از کنار منکرات عبور کنیم، بی تفاوتی به احوال جامعه زمینه ساز بیگانگی آن جامعه نسبت به احوال ما خواهد شد. عدم درک و بینش قوی از مفاهیم اسلامی موجب دور شدن از رحمت الهی است. مسلمان واقعی بودن بسیار فراتر از یک ادعا و مشغول بودن به خود می شود و کسانی که خود را از اهل ایمان می دانند وظیفه مهم و سنگینی در قبال دین برعهده دارند.

مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه گیاهدان قشم، در بخش دیگری از سخنانش، خلوص نیت در عمل را موجب خشنودی و رضایت الله متعال از بندگانش خواند و اظهار داشت: دین مبین اسلام، اخلاص را سرفصل همه اعمال قرار داده است. قانونی که تبیین می شود و اجکام مصوب را مطابق با شرع الهی به اجرا بگذاریم. کسانی که اعمال را جهت رسیدن به مقام و موقعیت ممتاز برجای می آورند از خدمات خود بهره نخواهند برد. ملاک عمل در روز قیامت با نیات آن سنجش می شود. اگر طرفین یک نزاع و درگیری بیهوده دست به اسلحه ببرند، قاتل و هم مقتول یکسان مجازات خواهند شد، زیرا شخص مقتول نیز قصد کشتن طرف مقابل را داشته است.

شیخ تشیخ با استناد به وقایع صدر اسلام تاکید کرد: بسیار کسانی بودند که به دلیل ناتوانی جسمی نتوانستند به همراه آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم در نبرد اخد شرکت کنند، لذا ناچار شدند در منازل شان بمانند و ظاهرا از صواب جنگ محروم شدند، اما قول نبی مکرم اسلام است که ایشان نیز مانند اصحاب رزمنده از پاداش جنگ و شهادت در راه الله نصیب بردند، زیرا قلبا نیت همراهی با رسول خدا را داشتند.

شخصی که در شرایط بیماری جسمی، نماز را ترک نمی کند، ایمان قوی داشته و برای تقویت ایمان در خود به اصل اخلاص متوجه بوده است. افرادی هستند که در ماه رمضان با وجود منع شدن از سوی پزشک برای روزه داری، اقدام به افطار نمی کنند، چون ایشان در هر کاری رضایت الله را در نظر گرفته و علی رغم بسر بردن در وضعیت نامناسب جسمانی به وقت سحر امساک کرده و از خدای خود تقرب می جویند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن