شخصیت ها و گروه ها

درگذشت یکی از علمای برجستۀ ترکیه

انا لله وانا الیه راجعون

آوای سنت :  شیخ “محمود افندی”، یکی از علما و مصلحان برجستهٔ ترکیه، صبح امروز (پنج‌شنبه ٢ تیر ١۴٠١) در سن ٩۵ سالگی دار فانی را وداع گفت.

شیخ محمود افندی در سال ۱۹۲۷ میلادی در شهر «اوف» از توابع استان «ترابزون» ترکیه دیده به جهان گشود.

شیخ محمود افندی در سن شش سالگی قرآن مجید را حفظ کرد، سپس علوم صرف و نحو و زبان‌های عربی و فارسی را نزد شیخ «تسبیحی زاده»، علم قرائت و تجوید را نزد شیخ «محمد رشید عاشق کوتلو افندی» و علوم تفسیر، حدیث، کلام، فقه، اصول فقه و بلاغت را نزد شیخ «دورسون فوزی افندی» فرا گرفت.

شیخ محمود افندی رحمه‌الله همچنین شاگرد و خلیفهٔ مجازِ عالم، عارف، فقیه، اصولی و حقوقدان صاحب‌نام؛ شیخ علی حیدر افندی بود. [شیخ علی حیدر افندی، رئیس هیئت تألیف سازمان شیخ‌الاسلامی و وزیر دادگستری دولت عثمانی، مؤلف دایره‌المعارف فقهی و حقوقی «دُرر الحُکّام شرح مجله الأحکام العدلیه» و «الإصطلاحات الفقهیه»، متخصص و مفتی مذاهب اربعهٔ اهل‌سنت‌وجماعت، مفتی استانبول و رئیس امور دینی جمهوری ترکیه بوده است.]

ایشان از ۱۹۵۴ تا ۱۹۹۶ به‌عنوان امام جماعت مسجد «اسماعیل آغا» در استانبول فعالیت داشت و در این سال‌ها به تدریس و اصلاح و ارشاد مردم مشغول بود.

شیخ محمود افندی رحمه‌الله در زمان حکومت آتاتورک و در دهه‌های تاریک و پرخفقان پس از آن، که تبلیغ آموزه‌های اسلامی ممنوع بوده و علما نمی‌توانستند آشکارا فعالیت کنند، با اقدامات اصلاح‌گرانه و مبارزات خستگی‌ناپذیر خویش توانست به ارشاد و راهنمایی بسیاری از مردم ترکیه بپردازد.

شیخ‌ محمود افندی رحمه‌الله، مدیریت و سرپرستی مجموعه‌ای از مدارس و مراکز دینی را در ترکیه بر عهده داشت که طلاب و دانش‌آموختگان این مراکز دینی اهل سلوک و عرفان بوده و در تواضع و اخلاص زبانزد هستند.

به‌دلیل مشابهت مبارزات و فعالیت‌های شیخ محمود افندی در دوارن آتاتورک با فعالیت‌های اصلاح‌گرانۀ مولانا محمدقاسم نانوتوی رحمه‌الله در شبه‌قاره هند در زمان استعمار انگلیس، اولین سری از “جایزهٔ اسلامی و بین‌المللی امام محمدقاسم نانوتوی” در ذی‌القعده ۱۴۳۱ هـ.ق طی کنفرانسی که با حضور علمای برجستۀ جهان اسلام در مراسم نماز جمعه مسجد حضرت ابوایوب انصاری در استانبول برگزار شد، به ایشان اعطا گردید.

شیخ محمود افندی رحمه‌الله در اواخر عمر مبارک خویش علی‌رغم کهولت سن و باوجود اینکه به دلیل بیماری، ویلچرنشین شده بود، به فعالیت‌های دینی و علمی خویش ادامه می‌داد.
(رحمه الله علیه )

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن